onsdag 22. april 2015

Norwegian - Dagens Næringsliv


Norwegian bruker ansatte fra Thailand, USA og Storbritannia ombord på langdistanseflyene. Foto: Mikaela Berg
Norwegian bruker ansatte fra Thailand, USA og Storbritannia ombord på langdistanseflyene. Foto: Mikaela Berg les mer

Flyverne mener Kjos bryter loven

Trøbbel i USA tvinger Norwegian til å flytte sine Dreamliner-fly hjem til Norge – med bemanning fra USA og Thailand. Ulovlig, mener Norsk Flygerforbund.

Dette er saken
I mai 2013 startet Norwegian å fly langdistanse mellom Skandinavia, Thailand og USA, først med innleide fly.
I august 2013 var første avgang med Norwegians Boeing Dreamliner-fly. Flyene ble registrert i Irland. Luftfartstilsynet ga midlertidig tillatelse til at flyene kunne bli leid inn til den norske virksomheten.
I februar 2014 fikk datterselskapet Norwegian Air International ltd. en driftstillatelse i Irland. Selskapet venter på trafikkrettigheter i USA for å kunne bruke flyene til og fra USA.
Selskapet vil ha en irsk virksomhet fordi det finansierer flyene i Irland og får flere trafikkrettigheter i EU.
Hvis søknaden i USA går gjennom, blir Norwegian det første flyselskapet som kan bruke asiatisk personell på ruter mellom USA og Europa.
Vis mer
I snart to år har Norwegian fløyet til andre kontinenter med langdistanseflyet Boeing Dreamliner. Karibia og Las Vegas i USA er siste i rekken av nye reisemål, sa toppsjef Bjørn Kjos i et blitzregn fra fotografene i København tirsdag.
Passasjerene kan glede seg over flere lavprisbilletter, men selskapet sliter med å få virksomheten til å gå knirkefritt. Norwegian venter på en tillatelse i USA, og må antagelig flytte seks Dreamliner-fly hjem fra Irland til Norge innen en tidsfrist i juni for å få lov til å bruke flyene i Norge.
– Vi har dialog med Luftfartstilsynet, og forbereder en overføring av Dreamliner-flyene fra irsk til norsk luftfartsregister, sier Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.


Norwegian omgår regelverket så lenge ingen hindrer dem i det. Vi forventer at norske myndigheter sier ifra sier Jack Netskar, leder for internasjonale spørsmål i Norsk Flygerforbund. Foto: Johannes Worsøe Berg

Norwegian omgår regelverket så lenge ingen hindrer dem i det. Vi forventer at norske myndigheter sier ifra sier Jack Netskar, leder for internasjonale spørsmål i Norsk Flygerforbund. Foto: Johannes Worsøe Berg
Norwegian vil fortsette å bruke innleid mannskap fra Thailand, USA og Storbritannia. Norsk Flygerforbund mener mannskap fra andre kontinenter er i strid med norsk lov hvis flyet er registrert i Norge. Norwegian avviser det.
– Dette viser at Norwegian tar seg til rette, sier Jack Netskar i Norsk Flygerforbund.
Det er drøyt en måned siden Norwegian lå i strid med egne piloter, og en 11 dager lang streik kostet selskapet 350 millioner kroner.
Norwegian Pilot Union, som var i konflikt med selskapet i mars, organiserer piloter som flyr på Norwegians Europa-ruter. Leder Halvor Vatnar sier foreningen ikke er medlem i flygerforbundet, men de har sammenfallende interesser i saken.
– Jeg forstår det slik at loven ikke tillater Norwegian å bruke crew utenfor Europa på norske fly, og forventer selvsagt at norske politikere setter en stopper for det om det skjer, sier Vatnar.

Ingen svar fra USA


Siden det første Dreamliner-flyet landet sommeren 2013, er alle flyene blitt registrert i Irland. Norwegian har fått en driftstillatelse for et eget flyselskap i Irland, Norwegian Air International (NAI). I etterkant har datterselskapet søkt om trafikkrettigheter til og fra USA, men en godkjennelse fra transportdepartementet i Washington er uteblitt, og det nye flyselskapet får ikke lande i USA.


Norwegian-sjef Bjørn Kjos har ventet forgjeves på flytillatelse i USA. Foto: Per Thrana og Ida von Hanno Bast
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har ventet forgjeves på flytillatelse i USA. Foto: Per Thrana og Ida von Hanno Bast
I mellomtiden har Norwegian fått lov til å leie inn de irskregistrerte flyene til den norske virksomheten. Luftfartstilsynet har gitt en midlertidig tillatelse til 16. juni.
– Søknaden fra NAI om å fly til og fra USA ligger fast, og vi avventer svar. Vi er fortsatt avhengig av en driftstillatelse i et EU-land, fordi det gir oss flere trafikkrettigheter, sier Skånvik.

Vil stoppe Norwegian


Selv om Dreamliner-flyene antagelig blir norske, vil Norwegian ha mannskap fra USA og Thailand ombord. Dessuten har det skolert kabinansatte og piloter i London til å fly langdistanse.
– Alle fly mellom Europa og USA vil bli fløyet med mannskap fra Storbritannia og USA, sier Skånvik.
– Og flyvningene til og fra Bangkok med asiatisk kabinpersonell?
– Ja, vi har ingen planer om å si opp vårt Bangkok-crew, sier hun.
Netskar mener at Norwegian bryter norsk lov ved å bruke ikke-europeisk personell på norskregistrerte fly.
– Norwegian omgår regelverket så lenge ingen hindrer dem i det. Vi forventer at norske myndigheter sier ifra til selskapet at det ikke er i orden, sier Netskar.
 

Kan droppe Oslo

Oslo: Norwegian mener regelverket gir anledning til å bruke mannskap utenfor Europa på norske fly, så lenge mannskapet bare mellomlander i Norge over natten.


I verste fall må vi la være å fly langdistanse til og fra Oslo og andre norske flyplasser sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik. Foto: Klaudia Lech

I verste fall må vi la være å fly langdistanse til og fra Oslo og andre norske flyplasser sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik. Foto: Klaudia Lech
– Om Norwegian som eneste selskap skal bli nektet å bruke eget mannskap, så må vi i verste fall la være å fly langdistanse til og fra Oslo og andre norske flyplasser, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.
Jack Netskar i Norsk Flygerforbund mener Norwegian gjør andres ansatte til sine.
– Selskapet har leid inn ansatte i USA, Thailand og Storbritannia på midlertidige kontrakter fra et bemanningsbyrå. Det eneste som binder dem til Norwegian, er at de har deres uniform, og vi mener at de er omfattet av norsk lov når de lander i Norge, sier han.

Fjernet unntaksregel

Oslo: I en høringsuttalelse fra Justisdepartementet i desember 2012 sto det at dagens regler «er egnet til å skape forvirring». I en annen lovtekst kom det frem at mannskap kan reise inn i Norge under tjenesten og befinne seg i den samme kommunen i forbindelse med «stop over» uten at det stilles krav om oppholdstillatelse.
Lovtillegget om at «stop over» er unntatt oppholdstillatelse, ble imidlertid opphevet i 2014. Siden har Høyre/Frp-regjeringen åpnet for en ny lovendring i Norwegians favør.
– Det vil være en klar ­diskriminering av Norwegian til fordel for konkurrentene om vi ikke får bruke ansatte fra flybaser utenfor Norge. Det overnatter utenlandsk crew i Norge hver natt, mens våre baser ligger i de store trafikknutepunktene, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

Forbereder flytting

Oslo: Juridisk rådgiver Hege Aalstad i Luftfartstilsynet sier det har forberedt at Norwegian kan flytte Dreamliner-flyene hjem før tidsfristen 16. juni.
– Overføring av fly vil kreve at flyene tinglyses i norsk luftfartøyregister og at det utstedes norsk luftdyktighetsbevis. Luftfartstilsynet vil behandle de søknader som eventuelt kommer på ordinær måte, sier Aalstad.
Luftfartstilsynet henviser til Utlendingsdirektoratet (UDI) for å svare på oppfølging av mannskapets oppholds- og arbeidstillatelse. UDI ville ikke kommentere saken tirsdag ettermiddag.
Regelverket godtar innleie fra irsk flyregister til et norsk selskap inntil tolv måneder. Norwegian leide flyene inn til datterselskapet Norwegian Long Haul as frem til ifjor sommer, og har siden leid flyene inn til morselskapet Norwegian Air Shuttle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.