- Glad for at Ryanair svekkes
Venstre-leder Trine Skei Grande går knallhardt ut mot Ryanair, og mener selskapets oppsigelse på Rygge er en gledelig konsekvens av flyseteavgiften.
(Dagbladet): - Jeg er glad for at miljøavgiften på flyreiser svekker Ryanair, et selskap som behandler både ansatte og passasjerer dårlig. Fagforeninger over hele verden har forsøkt å knekke Ryanair, og så var det miljøavgift som klarte det, sier Venstre-leder Trine Skei Grande til Dagbladet.
Ryanair har annonsert at de nå sier opp avtalen med flyplassen på Rygge i Østfold.
Flyplassen står dermed i fare for å bli nedlagt. Bakgrunnen for at Ryanair trekker seg ut fra flyplassen er at regjeringen før jul, etter tungt påtrykk fra Venstre, varslet at de vil innføre en flyeseteavgift på 80 kroner.
«Selskapets daglige leder Michael O'Leary har gjort fagforeningsknusing nærmest til en sport, og har med dårlig skjult stolthet drevet en langvarig kamp mot sosiale rettigheter, fagorganisering og generelt ordnede forhold i bransjen», skriver Grande.
Hun reagerer særlig på Ryanairs manglende respekt for gjeldende lover og regler, men peker på at bakgrunnen for miljøavgiften var å gjøre det mer attraktivt for passasjerene å ta miljøvennlige valg.
«At vi i tillegg blir kvitt Ryanair fra norske flyplasser, må vi ta som en gledelig bonus. Et flyselskap som ikke har noe annet enn forakt til overs for spillereglene i det norske arbeidslivet kommer ikke til å bli savnet», konkluderer Grande.
- Jo, men jeg håper det kommer andre lavprisselskap inn, og som opptrer på en ordentlig måte. Det er ingen grunn til at vi skal la oss presse til å endre norsk politikk for et selskap som er så råttent.
Også statsminister Erna Solberg har sagt nei til å la seg presse:
- Jeg lar meg ikke presse av Ryanair. Dersom Ryanair forlater Rygge, er det av andre grunner enn en avgift på 80 kroner, sa statsministeren på Østfoldkonferansen i Sarpsborg i januar.
Arbeiderparti-politikere har tidligere vært en tydelige stemme i kampen mot Ryanair, men Grande kritiserer i innlegget det hun beskriver som Ap´s «helomvending».
«Nå er det plutselig om å gjøre og beholde Ryanair i Norge for en hver pris,» skriver Grande.
Ryanair flyr også fra Torp og Haugesund, og Ryanair søkte i år om såkalte slots på fire daglige ruter på Gardermoen, noe de fikk tilslag på, men valgte denne uka å takke nei til tilbudet.
- Denne falske miljøavgiften gjør reiselivsnæringen mindre konkurransedyktig, og Norge blir et dyrere reisemål i en tid da norske flyselskaper sliter økonomisk. Ikke ett øre av denne avgiftsøkningen vil bli brukt på utslippspolitikk, svarer Ryanairs markedsføringsrepresentant i Norge, Hans Jørgen Elnæs.
- Disse reiseskattene har allerede mislyktes i Irland, Belgia, Nederland og andre EU-land. Der ble de ble raskt kassert og det er uunngåelig at Norge vil følge etter.
Ryanair har annonsert at de nå sier opp avtalen med flyplassen på Rygge i Østfold.
Flyplassen står dermed i fare for å bli nedlagt. Bakgrunnen for at Ryanair trekker seg ut fra flyplassen er at regjeringen før jul, etter tungt påtrykk fra Venstre, varslet at de vil innføre en flyeseteavgift på 80 kroner.
- Gledelig bonus
I en kronikk i Dagbladet i dag går Skei Grande hardt ut mot Ryanair.«Selskapets daglige leder Michael O'Leary har gjort fagforeningsknusing nærmest til en sport, og har med dårlig skjult stolthet drevet en langvarig kamp mot sosiale rettigheter, fagorganisering og generelt ordnede forhold i bransjen», skriver Grande.
Hun reagerer særlig på Ryanairs manglende respekt for gjeldende lover og regler, men peker på at bakgrunnen for miljøavgiften var å gjøre det mer attraktivt for passasjerene å ta miljøvennlige valg.
«At vi i tillegg blir kvitt Ryanair fra norske flyplasser, må vi ta som en gledelig bonus. Et flyselskap som ikke har noe annet enn forakt til overs for spillereglene i det norske arbeidslivet kommer ikke til å bli savnet», konkluderer Grande.
Vil ha andre selskap
- Men er ikke Ryanairs beslutning problematisk for arbeidsplassene i et allerede presset arbeidsmarked?- Jo, men jeg håper det kommer andre lavprisselskap inn, og som opptrer på en ordentlig måte. Det er ingen grunn til at vi skal la oss presse til å endre norsk politikk for et selskap som er så råttent.
Også statsminister Erna Solberg har sagt nei til å la seg presse:
- Jeg lar meg ikke presse av Ryanair. Dersom Ryanair forlater Rygge, er det av andre grunner enn en avgift på 80 kroner, sa statsministeren på Østfoldkonferansen i Sarpsborg i januar.
Arbeiderparti-politikere har tidligere vært en tydelige stemme i kampen mot Ryanair, men Grande kritiserer i innlegget det hun beskriver som Ap´s «helomvending».
«Nå er det plutselig om å gjøre og beholde Ryanair i Norge for en hver pris,» skriver Grande.
Ryanair flyr også fra Torp og Haugesund, og Ryanair søkte i år om såkalte slots på fire daglige ruter på Gardermoen, noe de fikk tilslag på, men valgte denne uka å takke nei til tilbudet.
- Vil skade reiselivet
Ryanair står fast på sin kritikk av flyseteavgiften:- Denne falske miljøavgiften gjør reiselivsnæringen mindre konkurransedyktig, og Norge blir et dyrere reisemål i en tid da norske flyselskaper sliter økonomisk. Ikke ett øre av denne avgiftsøkningen vil bli brukt på utslippspolitikk, svarer Ryanairs markedsføringsrepresentant i Norge, Hans Jørgen Elnæs.
- Disse reiseskattene har allerede mislyktes i Irland, Belgia, Nederland og andre EU-land. Der ble de ble raskt kassert og det er uunngåelig at Norge vil følge etter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.