Medier: Regeringen vil købe 27 F-35-kampfly I USA
Lockheed Martins F-35A Lightning har vundet regeringens gunst i kampen om at blive Danmarks nye kampfly, erfarer flere medier.
Regeringen vil torsdag indstille til partierne i forsvarsforliget, at Danmarks næste kampfly skal være af F-35A Lightning II-modellen, der også er kendt som Joint Strike Fighter. Det erfarer Politiken og TV 2. Ifølge TV-stationen har regeringstoppen holdt møde om sagen i tirsdags og her besluttet at indstille til forligspartierne, at Danmark køber 27 eksemplarer af det amerikanske kampfly, som producenten Lockheed Martin står bag.
Tidligere har Radio 24syv erfaret, at samme kampflymodel blev vurderet af Forsvarsministeriets kampflykontor til på alle parametre at være det bedste valg for Danmark blandt de tre tilbageværende kandidater.
Forsvarsministeriet afviser over for Berlingske at kommentere regeringens indstilling, men henviser til, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og forsvarsminister Peter Christensen i dag klokken 10 vil fremlægge regeringens kampfly-indstilling. Herefter skal Venstre og de øvrige forligspartier sammen beslutte, hvilke og hvor mange kampfly Danmark skal indkøbe, samt hvordan de skal finansieres.
Både Marie Krarup (DF) og Holger K. Nielsen (SF), som begge er ordførere på forsvarsområdet, afviser over for Ritzau at kommentere historien fra TV 2.
Forsvarsordfører Rasmus Jarlov (K) er imidlertid utilfreds med det formodede antal, regeringen lægger op til.
»Jeg synes, det er for få fly, og jeg kan ikke tage stilling til, om det er det rigtige fly, før vi har modtaget rapporten fra det såkaldte kampflykontor. Men jeg er glad for, at vi kan få et forslag fra regeringen på banen, så vi kan komme i gang med forhandlingerne, for vi trænger til at få truffet en beslutning om nye fly. Det kan ikke vente længere,« siger han til Ritzau.
I dag er F-16-flåden decimeret til 30 operationelle kampfly, som med den nuværende brug med afvisningsberedskab, træning og udsendelse til internationale missioner, ventes at kunne holdes på vingerne syv-otte år endnu. De nye kampfly ventes at skulle indfases i flyvevåbnet fra 2020 og skal med tiden helt erstatte F-16-flåden.
Helt fra begyndelsen har Lockheed Martins kandidat været den klare favorit i udbudskonkurrencen. Danmark har deltaget i udviklingen af F-35 gennem flere år, og derudover satser mange af Danmarks allierede lande som Norge, Holland og især USA på F-35 som fremtidens kampfly.
Til gengæld er der sået tvivl om kampflyets driftsikkerhed, netop fordi det fortsat er under udvikling. Kritikere frygter, at F-35 bliver luftens IC4-tog med henvisning til, at F-35-kampflyet delvist produceres af samme italienske virksomhed, som står bag de skandaleramte tog.
Tidligere har Radio 24syv erfaret, at samme kampflymodel blev vurderet af Forsvarsministeriets kampflykontor til på alle parametre at være det bedste valg for Danmark blandt de tre tilbageværende kandidater.
Forsvarsministeriet afviser over for Berlingske at kommentere regeringens indstilling, men henviser til, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og forsvarsminister Peter Christensen i dag klokken 10 vil fremlægge regeringens kampfly-indstilling. Herefter skal Venstre og de øvrige forligspartier sammen beslutte, hvilke og hvor mange kampfly Danmark skal indkøbe, samt hvordan de skal finansieres.
Både Marie Krarup (DF) og Holger K. Nielsen (SF), som begge er ordførere på forsvarsområdet, afviser over for Ritzau at kommentere historien fra TV 2.
Forsvarsordfører Rasmus Jarlov (K) er imidlertid utilfreds med det formodede antal, regeringen lægger op til.
»Jeg synes, det er for få fly, og jeg kan ikke tage stilling til, om det er det rigtige fly, før vi har modtaget rapporten fra det såkaldte kampflykontor. Men jeg er glad for, at vi kan få et forslag fra regeringen på banen, så vi kan komme i gang med forhandlingerne, for vi trænger til at få truffet en beslutning om nye fly. Det kan ikke vente længere,« siger han til Ritzau.
En klar favorit
Købet af kampfly har stået på i mere end ti år, og processen er flere gange blevet afbrudt og forsinket. De første F-16 kampfly blev leveret i 1980, og gennem tiden har Danmark købt 77 styk.I dag er F-16-flåden decimeret til 30 operationelle kampfly, som med den nuværende brug med afvisningsberedskab, træning og udsendelse til internationale missioner, ventes at kunne holdes på vingerne syv-otte år endnu. De nye kampfly ventes at skulle indfases i flyvevåbnet fra 2020 og skal med tiden helt erstatte F-16-flåden.
Helt fra begyndelsen har Lockheed Martins kandidat været den klare favorit i udbudskonkurrencen. Danmark har deltaget i udviklingen af F-35 gennem flere år, og derudover satser mange af Danmarks allierede lande som Norge, Holland og især USA på F-35 som fremtidens kampfly.
Til gengæld er der sået tvivl om kampflyets driftsikkerhed, netop fordi det fortsat er under udvikling. Kritikere frygter, at F-35 bliver luftens IC4-tog med henvisning til, at F-35-kampflyet delvist produceres af samme italienske virksomhed, som står bag de skandaleramte tog.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.