Da Airbus sjefen kom til Flesland og sa at dette ikke hadde skjedd før, var manuset klart: Vi må frikjenne oss selv. Nå er akt to i gang. Girkassa kom fra Airbus` eget vedlikeholdssystem, ikke fra Heli One. Det er derfor viktig for Airbus å arbeide for at de ikke er skurken. At SHT sender deler fra havarihelikopteret til Airbus for undersøkelse skulle aldri ha skjedd. Nå har SHT spesiell grunn til å være årvåkne. Ikke desto mindre, det kan være at fremre suspension bar er skurken. Da kan en muligens henge hatten på HS` vedlikeholdsrutiner. Jeg vil be mine kolleger om korreksjoner, hvis de finnes, om følgende: Da HS hadde en ulykke med en spindel til et hovedrotorblad som røk den 26. juni 1978, 18 døde, ble spindelen først undersøkt av DNV som fant at sprekkdannelse var en produksjonsfeil mens Sikorsky mente den var påvirket av vanlig tjeneste, noe de aldri gikk tilbake på? Er det riktig, slik jeg husker det, at Sikorsky forsøkte å legge skylden på HS fordi havarihelikopteret ble brukt for å øke MTOW fra 19 000 til 20 500lbs? Jeg har fått opplyst at Braathens SAFEs verksted også var med i teknisk arbeid, samt at produksjonen av S-61 serien ble stoppet.
Det er uansett særdeles utidig av Airbus å frikjenne seg selv mens undersøkelsen pågår. Red.)
Det er uansett særdeles utidig av Airbus å frikjenne seg selv mens undersøkelsen pågår. Red.)
Airbus: Girkassa ikke årsak til Turøy-ulykken
Airbus Helicopters avviser en av Havarikommisjonens teorier om at feil knyttet til girkassa førte til helikopterstyrten ved Turøy som kostet 13 mennesker livet.
Denne forbinder rotorsystemet med skroget, kjent som «suspension bars», melder nyhetsbyrået Reuters lørdag.
Alle 13 om bord mistet livet da Super Puma-helikopteret styrtet ved Turøy i Hordaland 29. april.
Sju teorier
Airbus Helicopters skriver i uttalelsen at selskapets egne undersøkelser har kommet fram til sju mulige teorier.- Ut av disse sju scenarioene er det bare én - svikt i festeanordningen til et stag - som blir sett på som sannsynlig av Airbus Helicopters, basert på informasjonen som er tilgjengelig nå, heter det i uttalelsen.
- Undersøkelser av helikopterets vedlikeholdshistorikk har nettopp begynt og vil trolig gi en bedre forståelse av de mest sannsynlige årsakene, skriver selskapet videre.
- For tidlig å konkludere
Statens havarikommisjon (SHT) vil ikke kommentere Airbus' uttalelse.- SHT gjennomfører uavhengige undersøkelser. Airbus må stå for egne uttalelser, sier direktør William Bertheussen til NTB.
I en oppdatert, foreløpig rapport om helikopterstyrten som ble publisert fredag, har Havarikommisjonen sett seg ut tre scenarioer.
Det ene er feil i sluttsteget på girkassen (omtalt som epicyclic failure). Nummer to er feil ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget, mens nummer tre er feil ved veksel mellom girkasse og rotormast. Det er teori nummer to som Airbus Helicopters mener er den mest sannsynlige årsaken til helikopterstyrten.
Mangler deler
Havarikommisjonen ønsker fortsatt hjelp etter helikopterulykken.Kommisjonen har ikke funnet alle delene fra helikopteret - deler som kan gi hjelp i arbeidet med å finne årsaken til ulykken.
- Alle funn av vrakdeler som eventuelt gjøres og kan spores til helikopterulykken, bør umiddelbart skylles med ferskvann og påføres en konserverende olje, heter det i en pressemelding.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.