Nøkkelspørsmål rundt det styrtede Egyptair flyet
Hvorfor styret Egyptair flyet? Og hvordan kunne det skje? Det er det to viktigste spørsmålene eksperter og myndigheter nå prøver å finne svaret på.
- Når et moderne fly av typen Airbus A320-232 styrter og tar med seg 66 mennesker i døden settes alle ressurser inn fra både myndigheter og eksperter for å finne svaret så raskt som mulig på de to viktige spørsmålene:
Hvorfor styrtet flyet ?
Visepresident i Egyptair Ahmed Adel sier i et intervju med CNN-journalist Christiane Amanpour at det er så mange grunner til hvorfor et fly kan falle fra himmelen og krasje.– På dette tidspunktet har vi ingen forklaringer på hvordan det kunne skje. Vi må gjøre flere undersøkelser, sier Adel.
– Det mest sannsynlige er at dette er en terrorhandling hvor 66 personer fra forskjellige land har mistet livet, sier Aleksander Bortnikov til det russiske nyhetsbyrået Interfax ifølge BBC.
Den tidligere lederen for den franske flyhavarikommisjonen, Jean-Paul Troadec, mener det er mye som tyder på at det savnede passasjerflyet fra EgyptAir ble utsatt for et angrep. Sjefen for den russiske sikkerhetstjenesten FSB er enig.
Egyptiske myndigheter sier de ikke utelukker at flyet ble utsatt for en terrorhandling.
Tekniske problemer ikke så sannsynlig
– Hvis du analyserer situasjonen skikkelig er sannsynligheten for et terrorangrep større enn sannsynligheten for tekniske problemer, sier ministeren for sivil luftfart i Egypt, Sherif Fathy ifølge The Guardian.Ifølge flyhistorikken har Ëgyptair flyet vært både i Eritrea, Tunisia og Kairo samme dag som det tok av fra den franske flyplassen Charles de Gaulle, uten at det kom noen advarsel om at noe kunne være galt. Det ble heller ikke rapportert om spesiallast eller farlig gods ombord.
Området i Middelhavet hvor flyet ble funnet er strerkt trafikkert og overvåket, innen rekkevidde av britiske lytteposter på Kypros, nær Israel og i nærheten av den amerikanske marinebasen i Napoli i Sør-Italia.
At flyet var relativt nytt, og at flygerne ikke sendte ut noen nødmelding, taler også for at terrorisme kan ligge bak. Egyptair opplyser at flygeren var svært erfaren med over 6.200 timer i lufta bak seg, og at annenflygeren hadde 2.766 timer.
Da et russisk fly på vei fra Sharm el-Sheikh til St. Petersburg styrtet 31. oktober 2015 på Sinaihalvøya døde 224 mennesker. Den gangen var en IS-tilknyttet gruppe i Egypt raskt ute på Twitter og hevdet at de sto bak flystyrten. Dette ble i lang tid avvist fra Egyptiske myndigheter mens den russiske sikkerhetstjenesten FSB bekrefter at det var et terrorangrep bare tre dager etter styrten.
Hvordan kunne det skje ?
Ifølge ikke navngitte kilder fra myndighetshold i USA, jobber de ut fra en teori om at en bombe kan ha gått av i flyet før det styrtet i Middelhavet. Det finnes foreløpig ikke beviser på dette på nåværende tidspunkt, skriver CNN.Frankrike sender nå etterforskere og tekniske eksperter for å hjelpe til med etterforskningen, melder nyhetsbyrået AFP.
I mellomtiden blir blant annet ansatte som var på vakt på Charles de Gaulle-flyplassen i Paris avhørt onsdag kveld, forteller en politikilde til nyhetsbyrået Reuters.
– Vi er i den tidlige fasen, sier kilden.
Sikkerheten ved flyplassene i Paris er kraftig skjerpet etter terrorangrepet i den franske hovedstaden i fjor.
Svarte bokser kan gi svar
Etterforskerne håper å finne noen flere svar når de finner det som ofte kalles flyets svarte bokser. I virkeligheten er boksene oransje slik at de er lettere å finne. Det er to av dem i et fly. Boksene befinner seg bakerst i flyet fordi den delen som regel blir minst skadd ved ulykker.Den ene boksen tar opp alle samtaler og lyder i cockpiten gjennom mikrofoner som er plassert i instrumentpanelet mellom flygerne.
Den andre boksen lagrer en lang rekke tekniske opplysninger om blant annet flygehøyde, kurs og fart. Noen opplysninger er det lovbestemt å lagre, men som regel tar boksen vare på langt flere, i noen tilfeller opp til 300 forskjellige. Opplysningene lagres i elektroniske brikker.
Hvis boksen havner under vann, blir en ultralyd-sender satt i gang automatisk. Den sender ut et akustisk signal én gang i sekundet i minst en måned fremover.
Da Air France flight 447 fra Rio til Paris styrtet i Atlanterhavet i juni 2009 og 228 mennesker døde tok det to år før man fant de svarte boksene.
– Bortsett fra MH370 som forsvant mellom Kuala Lumpur og Beijing i 2014 med 239 passasjerer er alle fly som har forsvunnet i havet funnet i ettertid, sier John Purvis, tidligere sjefs etterforsker for Boeing til Bloomberg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.