Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
Vel, jeg trodde lenge at det var fremre suspension bar som var festet til rotorhodet der det lå på bakken, men det var altså en av de to bakre. Da AS332LII også ble satt på bakken, sammenholdt med de delene som ble fremvist, kan det være 2. planetgear som sviktet slik som i 2009. Vel, hva kom først, en suspension bar som løsnet/brakk eller totalhavari av MGB......? (Red.)
Havarikommisjonen: – Har samlet inn ny data som skal undersøkes
Havarikommisjonen leter fortsatt etter flere deler. Men har nå fått lastet ned såkalt HUMS-data som kan gi nye svar etter helikopterstyrten.
HUMS (Health and usage monitoring systems)-data har blitt lastet ned med suksess, og skal nå undersøkes videre. Dataene kan gi svar på hva som var galt med helikopteret som styrtet 29. april.
Havarikommisjonen viste fram et utvalg av funnene som er gjort i etterkant av helikopterstyrten på Turøy. Enkelte ting har blitt funnet på land og andre ting har blitt funnet i vannet, sier Havarikommisjonen, ved avdelingsdirektør Kåre Halvorsen, på dagens pressekonferanse. Flere deler er fortsatt forsvunnet, og havarikommisjonen har ikke avsluttet arbeidet med å lete etter vrakdeler som kan gi et klart svar på hva som har skjedd i dødsstyrten. Havarikommisjonen har mye arbeid foran seg, innrømmer Halvorsen.
Rotor og et støttestag som skal være med å holde girboksen på plass skal ha løsnet fra selve helikopteret. Disse ble funnet på land, på 200-300-meters avstand fra helikopterkroppen. Tre stag, kalt Suspencion Bars, knytter rotorhodet til helikopteret, minst ett av disse ble funnet på land sammen med rotoren. Havarikommisjonen advarer likevel mot å trekke årssaksslutninger ut av det.
Det har gått to uker siden 13 mennesker omkom i helikopterulykka på Turøy i Hordaland. Fredag kalte Havarikommisjonen inn til pressekonferanse for å gi den første rapporten etter styrten.
Samlet inn vrakdeler
Siden ulykka den 29. april har deler av helikoptervraket blitt hentet opp fra området for styrten. Deriblant har all data fra den svarte boksen blitt hentet ut. Havarikommisjonen har tidligere slått fast at ulykka skyldes teknisk svikt. – Ulykka kan ikke skyldes menneskelige feilhandlinger om bord i helikopteret, sa direktør i luftfarstavdelinga i Havarikommisjonen, Kåre Halvorsen, til NRK. Forrige uke holdt søket etter ytterligere deler fortsatt på. Da følte Havarikommisjonen at de hadde behov for flere funn.
– Ja, vi føler vi trenger flere komponenter. Vi ser på alle de komponentene vi har, sammenholder det med andre opplysninger, både dokumenter og data fra flygningen. Så snevrer vi oss inn, og prøver å forstå hva som har skjedd. Men for å få et best mulig grunnlag å ta avgjørelsene på, er det viktig å finne mest mulig av de komponentene som måtte være igjen ved ulykkesstedet, sa Halvorsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.