torsdag 5. mai 2016

Helikopterulykken - Teknisk Ukeblad

14 Super Puma fikk forbud etter ulykken. Slik har oljeselskapene løst transporten offshore
(Foto: Eirik Helland Urke)

EUROCOPTER EC225 SUPER PUMA

14 Super Puma fikk forbud etter ulykken. Slik har oljeselskapene løst transporten offshore

Har gitt minimal effekt.
Snart en uke etter helikopterulykken ved Turøy fredag der 13 personer omkom, har 14 helikoptre av typen EC225 Super Puma (H225) fortsatt forbud mot å fly kommersielle turer i Norge.
Luftfartstilsynet melder også at de finner det riktig å opprettholde flygeforbudet for helikoptertypen så lenge årsaksforholdet fortsatt er ukjent.
Etter akslingbrudd på to forskjellige EC225 i 2012, fikk maskinene et flygeforbud som gjaldt i ni måneder. Dette førte til problemer i trafikkavviklingen til og fra oljeinstallasjonene på norsk sokkel.
Men når EC225 fortsatt står på bakken etter Turøy-ulykken, ser det derimot ikke ut til å skape nevneverdige problemer for offshoretrafikken.
Årsaken skal – etter hva Teknisk Ukeblad erfarer – være at nedgangen i oljebransjen har ført til flere rigger i opplag og lavere aktivitet på sokkelen, noe som igjen har ført til færre helikopterturer.

Sier ikke noe om disponeringen

Blant overskuddshelikoptrene har flere vært av typen Sikorsky S-92A, som er det andre helikopteret som brukes på norsk sokkel.
S-92 har derfor kunnet gå inn som erstatning for enkelte av EC225-maskinene. Bristow er det helikopterselskapet i Norge med flest S-92-maskiner: 16 i tallet.
De ønsker dog ikke å si noe om deres disponering av helikopterflåten sin.
Bristow hadde for øvrig 37 flygninger med S-92 fra Stavanger, Bergen og Hammerfest onsdag, ifølge Heliport.no.
CHC Helikopter Service hadde 34 flygninger med S-92 fra Stavanger, Bergen, Florø, Kristiansund og Brønnøysund onsdag, mens Norsk Helikopterservice hadde én flygning fra Stavanger.

Ikke noe etterslep hos Statoil

Per Steinar Stamnes, hovedtillitsvalgt på sokkelen for Industri Energi Statoil sier til Teknisk Ukeblad at Statoil foreløpig har klart seg uten problemer rent trafikkmessig.
– Det er ikke noe etterslep på flyvninger per dags dato, sier Stamnes.
Han sier dog at dersom det skulle bli utfordringer med flyvningene, så er det en sak de vil følge opp med Statoil.
– Vi vil ikke komme i en situasjon der våre medlemmer skal bruke mer av dager og helger til å reise på. Da må vi skaffe oss den fleksibiliteten som finnes i markedet, sier han.
Statoil forteller Teknisk Ukeblad at de – utover ulykkeshelikopteret – har ett helikopter av typen EC225 (H225) som var i ordinær trafikk frem til ulykkesdagen.
– Dette er nå satt på bakken i påvente av Havarikommisjonens arbeid. De øvrige helikoptrene i vår tilbringertjeneste er Sikorsky S-92 og opererer som normalt, sier pressetalsmann Morten Eek i Statoil.
– Det er fleksibilitet i flåten og vi håndterer derfor dette fint med tanke på kapasitet siden denne modellen ikke utgjør så mange av helikoptrene vi disponerer i rutetrafikk, sier han.  

Erstattet Goliat-helikopter

Eni Norge opplyser at de har benyttet en EC 225 som transporthelikopter til Goliat-feltet, driftet av Bristow.
– Det ble besluttet å sette EC 225-maskinen på bakken om lag én time etter den tragiske ulykken på fredag, da det ble klart hvilken helikoptertype som var involvert. Da bestilte vi et erstatningshelikopter av typen S-92 som nå er i drift, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff.
Lundin sier at de har avtale med Bristow for bruk av et dedikert S-92-helikopter for personelltransport til og fra Edvard Grieg-feltet.
– Det betyr at vi klarer oss uten å gjøre noen endringer, sier pressetalskvinne Frøydis Eldevik.
Heller ikke Total eller oljeselskapet Engie har hatt behov for å gjøre endringer.
– Våre flyvninger går som normalt. Da med S-92, opplyser pressekontakt i Total Leif-Harald Halvorsen.
– Vi benytter Sikorsky S-92 til transport av våre ansatte. Ulykken har derfor ikke medført justeringer i våre fastsatte flyvninger, sier Liv Jannie Omdal i Engie.

Dropper EC225 til skyttel

ConocoPhillips opplyser til Teknisk Ukeblad at de har vært nødt til å gjøre små tilpasninger i skytteltrafikken, men at de bruker S-92 fra Sikorsky i tilbringertjenesten.
– Tilbringertjenesten går som normalt. Vi har tre dedikerte S-92 til denne oppgaven mellom Sola og Ekofisk, sier kommunikasjonsdirektør i ConocoPhillips Norge.
Han forklarer at de i tillegg har to EC225 som SAR (redningshelikopter) på Ekofisk som også brukes til skyttel internt i Ekofisk-området.
– Tilpasningen vi gjør nå er at skytteltrafikken blir utført av S-92 siden EC225 ikke kan brukes annet enn i livsnødvendige oppdrag. Det er Bristow som har kontrakt med oss for både tilbringertjenesten mellom Sola og Ekofisk – og SAR og skyttel i Ekofisk-området, sier han.
BP sier til Teknisk Ukeblad at de i hovedsak bruker S-92 i sin tilbringertjeneste.
– Til skytteltrafikk benyttes AS332L Super Puma mellom våre hovedfelt og satellittfelt i Nordsjøen. Dette helikopteret står permanent på Valhall. Vår tekniske back-up-helikopter til skytteltrafikk var en EC225-maskin på Sola, som nå vil bli erstattet, sier pressekontakt Jan Erik Geirmo i BP.

Shell venter på ny leverandør

Tidligere denne uken ble det kjent at Shell i Norge har suspendert alle flygninger fra leverandøren CHC Helikopter Service.
Dette dreier seg om flygninger til Shells egenopererte Draugen-felt, samt til datterselskapet BGs Knarr-felt.
– Rent konkret betyr det at vi er i prosessen med å finne en midlertidig ny helikopterleverandør og flygningene til Draugen og Knarr er innstilt til vi har en midlertidig leverandør på plass, sier pressetalskvinne Kitty Eide.
Dette betyr at Shell har kansellert flygningene. Hun vil ikke si noe mer konkret om når de ser for seg en ny avtale, men etter hva Teknisk Ukeblad forstår er det snakk om relativt kort tid før det er på plass.
– Vi er midt i denne prosessen nå, og først når vi har resultatet kan vi si noe mer, sier Eide.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.