Næringsliv
Aker
Røkke og Gjelsten dropper luksusjeten
Bjørn Rune Gjelsten og det Røkke-eide Aker-konsernet har valgt å trekke seg fra avtalen om et luksusfly til 350 millioner kroner.
Superflyet skulle etter planen leveres høsten 2018, men nå viser det seg at flyet ikke kan leveres til avtalt tidspunkt.
- Bestillingen er kansellert fordi flyet ikke fikk sertifisering som avtalt. Da utsettelsen inntraff, hadde vi rett til å kansellere. Flyet skulle leveres i 2020, hele to år forsinket. Det er langt frem i tid i tillegg til at det binder kapital. Derfor gikk vi ut av avtalen, sier Bjørn Rune Gjelsten.
Gjelsten og Røkkes Aker-konsern valgte for halvannet år siden å starte et felles flyselskap med navnet G&A Air. Hensikten var at flyselskapet skulle dekke flybehovet både til Aker-konsernet og til Bjørn Rune Gjelsten.
En del av planen var å anskaffe et nyutviklet fly av typen Falcon 5X til rundt 350 millioner kroner. Flyet beskrives som det største, kraftigste og mest avanserte Falcon-flyet som er bygd av fabrikkanten Dassault.
Ikke fornuftig
Han påpeker at samarbeidet med Aker lever videre som planlagt.
Før det felles flyselskapet ble etablert, eide Aker og Gjelsten hvert sitt Falcon 900-fly. Flyselskapet kjøpte ut Akers Falcon-maskinen fra 2007 som nå dekker flybehovet, mens Gjelstens Falcon EX-fly fra 2010 med nypris på rundt 250 millioner kroner nå er solgt.
Les mer om Gjelstens flyeventyr:
Gjelsten kjøper luksusjet Gjelstens elleville flykupp - Ingen hurra-stemning i norsk privatflybransje
Gjelsten kjøper luksusjet Gjelstens elleville flykupp - Ingen hurra-stemning i norsk privatflybransje
Gjelstens Falcon 900 ble opprinnelig kjøpt inn med tanke på charteroppdrag på et tidspunkt dette markedet virket svært lukrativt. Det skulle ikke vare lenge. Finanskrisen førte til lavere utnyttelse av flyet enn forutsatt, og derfor ble det innledet et samarbeid med Aker om å dele på ett fly.
- Mitt private behov er helt begrenset og har ikke på noe tidspunt forsvart et eget fly. Behovet kan uansett kombiners med Akers behov.
Les også: - Charter ble en fiasko
Gjelsten erkjenner at flyet ble en kostbar historie både på drift og verditapet som ble realisert da flyet ble solgt.
- Flymarkedet for charter har vært dårlig helt siden finanskrisen i 2008. Det ble en krafitg nedtur like etter at flykontrakten ble underskrevet i mai 2008. Vi satt opp en struktur for charter med en bemanning på fire piloter fra Sundt Air. Markedet har ikke snudd til dags dato, sier Gjelsten.
Flyet ble forsøkt solgt i to år. Han ønsker ikke å gå ut med hvor mye Falcon 900-flyet til slutt ble solgt for.
- Verdifallet til flyet gjenspeiler utviklingen i markedet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.