Ikke fly inn i røyk fra vulkan. I september i 1970 fløy undertegnede som styrmann, en P-3B inn i noe vi trodde var damp. Det ble vi fortalt av en vulkanolog som vi hadde med på turen. Lava rant ut i havet og skapte mye damp, Det var ikke det vi traff, men en vegg av pimpestein type Lecakuler. Heldigvis gikk motorene; vi ble effektivt sandblåst. (Red.)
Er der med fire F-35:
Luftforsvaret må være forberedt på vulkanutbrudd ved Keflavik
Risikerer neppe lava på basen.
Luftforsvaret
har vært på Keflavik med fire F-35A siden 22. februar, og gikk på vakt tirsdag
2. mars. (Ole Andreas Vekve/ Forsvaret)
Det er rundt 800 år siden sist det var et vulkanutbrudd på Reykjanes på
Island, og nå kan et nytt utbrudd være i emning.
Målinger viser geologisk aktivitet ved Keilir-fjellet som
ligger mellom Reykjavik og Keflavik. De siste ni dagene er det registrert
over 20.000 jordskjelv på stedet, opplyser det meteorologiske instituttet
på Island.
Dette er ikke bare noe bare islendingene følger nøye med på, men også
de besøkende. Herunder det norske luftforsvaret som siden 22. februar har vært
stasjonert på Keflavik flystasjon med fire F-35A kampfly og 150 personer. De er
her for å bevokte luftrommet på vegne av Nato.
Det siste skjelvet onsdag ble registrert to kilometer sørvest
for Keilir som i luftlinje ligger cirka 20 kilometer øst for
flyplassen.
Flyr som normalt
Ifølge Stian Roen, talsperson for Luftforsvaret, kommer ikke et eventuelt
vulkanutbrudd til å påvirke deres daglige drift på Island. Oppdraget «Iceland
Air Policing» varer i tre uker.
– Islandske myndigheter oppdaterer oss fortløpende, og ifølge siste
orientering vil ikke vår base risikere å havne i veien for eventuelle lavastrømmer.
Vi har stått på beredskap for Nato siden tirsdag, og kommer til å operere som
normalt framover, sier Roen til Teknisk Ukeblad.
Ifølge det meteorologiske instituttet vil lavastrømmene fra et
eventuelt utbrudd heller ikke true noen andre bebodde områder på halvøya. Et
skjelv i forrige uke hadde en styrke på 5,7.
– Magmaen brekker opp, og det er så nært overflaten at vi må ta dette
alvorlig, sa Freysteinn Sigmundsson ved Universitetet på Island onsdag,
ifølge NTB.
Selv om et utbrudd er mulig, sier Sigmundsson at det ikke er sikkert.
Situasjonen kan vedvare i timevis eller lenger med mange små jordskjelv.
Fire F-35A fra 332 skvadron på Keflavik flystasjon. Foto: Forsvaret
– Det er normalt med skjelv her, og den siste tida har det vært noen
litt større som vi har merket. Det er ingen tvil om at vi har fått et litt mer
spennende opphold her enn vi hadde trodd på forhånd, selv om vi har det trygt
og godt på Keflavik, sier Roen.
– Neppe mye
vulkanaske
Den potensielle trusselen vulkaner utgjør for jetfly har vært godt
kjent for luftfartsindustri og luftforsvar lenge. Folk flest fikk også lære om
dette da utbruddet fra Eyjafjallajökull lammet flytrafikken i Europa for snart
elleve år siden.
Det som gjør vulkanaske skummelt for jetmotorer er at
silikatpartiklene kan smelte i brennkammeret, glasere innsiden i turbinen og
føre til gradvis dårligere ytelse og i verste fall full stopp på motoren. Asken
kan tette igjen både drivstoffdysene og ventilasjonsåpningene og føre til så
høye temperaturer at turbinbladene smelter.
Geologisk aktivitet på Reykjanes. Foto: Veðurstofa Íslands
Askepartiklene er harde, noe som i seg selv kan være ødeleggende for
turbinkomponentene, og er dessuten svovelholdig og kan dermed korrodere
motordelene. I tillegg er det flere eksempler på at det å fly gjennom
vulkanaske er ensbetydende med å sandblåse flyskrogene og ødelegge sikten ut
fra cockpit.
Det skal være usannsynlig at et eventuelt utbrudd nå vil ha lignende
konsekvenser:
– Noe slikt vil vi ikke oppleve denne gangen. Den basiske, tyntflytende
lavaen på Reykjanes vil trolig gi relativt lite askedannelse, sa geologen Børge Johannes Wigum til VG torsdag.
Godkjent av
Nato-sjef
De fire F-35A-flyene fra 332 skvadron fløy fra Ørland mandag 22. februar, samme dag
som Ørland fikk besøk av fire amerikanske B-1B Lancer bombefly.
De norske flyene fikk tankflystøtte fra franske C-135FR på vei
over Norskehavet, mens utstyr ble fraktet i et C-17 Globemaster III fra
flybasen Pápa i Ungarn i tillegg til sjøveien. Norge er medeiere i tre slike strategiske transportfly tilhørende
Heavy Airlift Wing (HAW).
Onsdag meldte Luftforsvaret at det har bestått
den formelle sertifiseringsprosessen ledet av Nato, slik at de er klare
til å gjennomføre oppdraget på Island som vil vare i tre uker.
Mannen som overleverte sertifikatet var sjefen for
Natos hovedkvarter i Norfolk, Virginia (Joint Force Command, JFC), viseadmiral
Andrew L. Lewis, som besøkte Keflavik onsdag. Han påpekte at norske flygere er
et meget viktig bidrag for Nato takket være deres kompetanse og erfaring med å
operere langt mot nord kombinert med banebrytende teknologi.
Dette er andre gang 332 skvadron deployerer ut av landet med sine nye
fly som ifølge detasjementssjef Tron Strand igjen viser at Norge er
kapable til å løse oppdrag med F-35 også utenfor Norges grenser. Skvadronen
hadde ansvaret for QRA-beredskapen («Quick Reaction Alert») også i mars
2020.
– Vi fikk veldig nyttige erfaringer fra oppdraget i fjor. I stort gjør
vi det på samme måte i år, men vi har endret litt på prosedyrer og prosesser
som ikke fungerte optimalt forrige gang. Vi er nå enda bedre rustet til å
gjennomføre oppdraget på vegne av Nato, sier Strand.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.