fredag 19. mars 2021

Nasjonal transportplan - Luftfart - Regjeringen


 Kommentarer kommer om litt..... (Red.)

Fra MSN Nyheter:

Det har lenge vært diskusjoner om å utvide Oslo lufthavn, Gardermoen med én rullebane, men prosjektet kom ikke med i nasjonal transportplan for 2022–2033.

– Regjeringen vil arbeide videre med en strategi for norsk luftfart og herunder komme tilbake med vurderinger knyttet til spørsmålet om båndlegging av areal for en tredje rullebane på Oslo lufthavn Gardermoen, skriver regjeringen i stortingsmeldingen.

Til NTB forklarer samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) at koronapandemien gjør at det blir feil å ta en beslutning om utvidelse av Gardermoen.

– Hvis vi skal ta lærdom av pandemien og utviklingen, så har vi sett et betydelig skifte med nedgang i luftfart, det er det ingen tvil om, men jeg tror også det er for tidlig å konkludere med langsiktige effekter, sier Hareide.

– Nedgangen kan bli varig

Han peker på at selv om mange nok vil bruke fly for å reise på ferie når muligheten åpner seg igjen, kan det bli en varig nedgang i luftfarten på grunn av mindre forretningsorientert trafikk, fordi flere vil foretrekke digitale møter.

Nyheten får Lan Marie Berg og Miljøpartiet De Grønne til å juble.

– I en ellers eksosgrå motorveiplan er det et lite lyspunkt at regjeringen åpner for å skrote planene om en tredje rullebane på Gardermoen. Det er gode nyheter for klima og miljø, men det hjelper lite når regjeringen samtidig reduserer ambisjonene for jernbaneutbygging kraftig, sier hun til NTB.

Byutvikling i Bodø

I NTP er det satt av fem milliarder kroner til luftfart. De er i hovedsak satt av til ny flyplass i Mo i Rana, samt flytting av flyplassen i Bodø.

En rapport fra Oslo Economics på oppdrag fra Avinor har konkludert med at en ny flyplass i Mo i Rana ikke er samfunnsøkonomisk lønnsom. Rapporten viser til milliardtap. Det har også vært sprikende konklusjoner om den samfunnsøkonomiske lønnsomheten til den nye lufthavnen i Bodø.

– Ja, men den ene flyplassen handler i realiteten om et byutviklingsprosjekt i Bodø. Vi må gjøre noe med Bodø lufthavn uansett, og ta den beslutningen nå. Vi må bruke mange milliarder også om vi velger å la Bodø lufthavn bli på samme sted, sier Hareide.

Fra NRK

Kl 14 til 15 i ettermiddag, var det debatt om Bodø flyplass, flyttingen og utbygging av byen på NRK 2 radio. Debatten ble ledet av den kjente journalisten Arne O. Holm som bor i Bodø og drifter High North News.

Holte Prosjekt var uhildet instans vedr. utredningen av ovennevnte. De dømte prosjektet nord og ned, hvilket de redegjorde godt for. Flyttingen av flyplassen var godkjent av Avinor før Dag Falk-Petersen, som er fra Bodø, gikk av med pensjon. Ordfører og andre politikere, utbyggingspersoner, landskapsarkitekter m.m. var med i debatten. Det var ikke nevnt med et eneste ord noe om Koronaen og langtidsvirkninger. Hareide, kan du lese over, mener at det er for tidlig å si noe om dette nå. Vel, det er å si at i følge den store strømnmen jeg får av informasjon om emnet, så der det ut til at virkningene kan vare i mange år, og en kan forvente en varig endring. Det virker som om Norge sitter på en uuttømmelig pengesekk. Her øses det ut  milliarder på noe en bare antar ting om. Ordføreren sier at det skaper mange arbeidsplasser, men ikke et ord om hva slags. Dette står for meg som en tom, for ikke å si dum, floskel uten substans. Avinor her beregnet at kostnadene ved oppgradering av eksisterende flystripe koster kr. 1 milliard. Et par milliarder fra eller til spille ingen rolle. Jeg gremmes skikkelig. 


Nasjonal transportplan 2022-2033:

En konkurransedyktig norsk luftfart også etter korona

- Et velfungerende flytilbud er viktig for folk og næringsliv i hele landet. Koronapandemien har ført til et dramatisk fall i antall flyreiser, og det er usikkert når situasjonen vil normalisere seg. Regjeringen følger situasjonen tett, og ønsker en konkurransedyktig norsk luftfartsbransje også etter korona. Framover vil vi styrke arbeidet med å utvikle luftfarten i utslippsfri retning, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

I ny Nasjonal transportplan setter regjeringen av 4,9 milliarder kroner til flytting av Bodø lufthavn og bygging av ny lufthavn i Mo i Rana.

- En flytting av Bodø lufthavn vil frigjøre arealer og bidra til en positiv byutvikling. Regjeringen ønsker å legge til rette for oppstart av flyttingen i første del av planperioden i Nasjonalt transportplan og har derfor prioritert et tilskudd på 2,5 milliarder kroner til lufthavnutbyggingen, sier Hareide.

Finansieringen av den nye lufthavnen er lagt opp til å være tredelt mellom staten, Avinor og Bodø kommune. I tillegg er det satt av 350 millioner kroner for å dekke flyttekostnadene for redningshelikoptertjenesten og 274 millioner kroner for å sikre veiadkomst til den nye lufthavnen. Disse midlene kommer også i første del av planperioden.

- Den nye lufthavnen vil være nyskapende, og målet er at den skal ha mange innovative løsninger slik at Nye Bodø lufthavn vil bli et utstillingsvindu for fremtidsrettede løsninger som senere kan brukes på andre lufthavner, sier samferdselsministeren.

Ny lufthavn i Mo i Rana
En ny lufthavn i Mo i Rana vil gi en mer hensiktsmessig innflyging og muligheter for å lande og lette med større fly. Dette kan legge grunnlaget for et utvidet reisetilbud og destinasjonsutvikling i regionen.

- En ny flyplass på Helgeland er viktig for utviklingen av regionen. Vi har derfor vært tydelige på at denne flyplassen skal bygges, og at det skal skje i Mo i Rana, sier Hareide.

Avinor AS har utarbeidet et forprosjekt for den nye lufthavnen som viser en kostnad på 2,4 milliarder kroner. Regjeringen har prioritert et tilskudd på 1,8 milliarder kroner til prosjektet i første delen av planperioden, forutsatt et lokalt bidrag på 600 millioner kroner og en avtale om håndtering av eventuelle kostnadsendringer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.