mandag 8. november 2021

Droner i bruk i Kystvakten - Jan-Petter Helgesen

 

Gode droneresultat i Kystvakten

Kystvakten har tatt droner i bruk på permanent basis. Det er de fem fartøyene av Nornen-klassen som har innført de nye, flygende hjelpemidlene for den indre kystvakt.

DRONER

Jan-Petter Helgesen

-    Innføringen av droner for kystvakten i de indre farvann har vist seg å være svært vellykket. Resultatene med bruken av droner er kjempegode, sier kommandørkaptein Torill Herland som er kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, til Norsk Tidsskrift for Sjøvesen.

Kommandørkapteinen opplyser at de flygende, ubemannede luftfarkostene er blitt utplassert på samtlige fem kystvaktskip av Nornen-klassen. Det er disse skipene som utgjør den indre del av kystvakten i Norge.

Det er foreløpig bare den indre kystvakten som seiler i territorial farvannet langs norgeskysten som er oppsatt med droner. Å bemanne droner på fartøyene som opererer i den ytre kystvakt i Norges økonomiske sone, er foreløpig ikke aktuelt.

-    Årsaken er at vind- og værforhold kan gjøre det for utfordrende og vanskelig å operere de små dronene på det åpne havet, fortsetter Torill Herland.

For fartøyene i den ytre kystvakt kan det bli aktuelt å bemanne skipene med større og tyngre droner. Disse vil være bedre rustet for å fly under røffe værforhold.

Kommandørkapteinen understreker at noe vedtak om å anskaffe større droner for operasjoner på det åpne havet ikke er tatt. Inntil videre er dronebruk bare aktuelt i de indre farvann.

Om bruken sier hun at dronene er et billig verktøy. De gir kystvaktfartøyene økt operasjonsradius.  De gir videre bedre oversikt over den aktuelle situasjonen, bedret fiskerioppsyn samt evne til å oppnå redusert forurensing og utslipp blant fartøy i kystfarten.

Billig verktøy

Innkjøpet av droner til Nornen-klassen kostet 14 millioner kroner inkludert støttemateriell og opplæring. For å finansiere og drifte satsingen gikk Kystvakten sammen med tre andre etater.  En sjette drone er levert til opplæring, forskning og utvikling.

Statens strålevern ønsket med anskaffelsen å utvikle mobilt utstyr for å kunne måle radioaktivitet i luften. Kystverket trengte droner til oljevern og Sjøfartsdirektoratet ville utvikle metoder for å sjekke ulovlig drivstoffutslipp fra skip.

-    Dronene har nå vært driftet av brukerne i snart to år. Erfaringene fra samtlige er svært positive, sier kommandørkaptein Herland.

Fikk ideen

Hun viser til at det var kapteinløytnant Stein Magne Eidissen fra Finnsnes som hadde ideen om å innføre droner i Kystvakten. Eidissen jobbet som maskinist i etaten, men hadde på fritiden syslet med droner siden 2013.

På frivillig basis deltok han i Norsk Folkehjelp i Midt-Troms. Med erfaring derfra mente han at droner er et godt alternativ for Kystvakten under søk- og redningsaksjoner.

-    Søk- og redning er vår primæroppgave. Droner er som øyne fra luften. Med infrarødt kamera er det mulig å finne folk i sjøen. På samme måte er det også lettere å oppdage fartøyer i nød, sier Eidissen.

-    Ved dronesøk vil vi spare både tid og drivstoff, sier Eidissen som nå er prosjektleder for droner i Kystvakten,

 

I drift i to år

Kapteinløytnanten opplyser at dronene ble operative for alle fem skiene i Nansen-klassen i 2019.  Da hadde et par først vært testet i en prøveperiode på hvert av fartøyene KV Tor og KV Heimdal i henholdsvis den sørlige og nordlige landsdel.

Dronene er vanskelige å stanse eller hindre i flukt. De er for eksempel lite utsatt for jamming, påpeker kapteinløytnanten.

Totalt er det hittil utdannet 50 droneoperatører i Kystvakten. Det vil imidlertid foregå en jevn opplæring for drift av farkostene etter hvert.

-    Folk slutter i tjenesten eller får andre jobber internt. Dermed er det stadig nødvendig med påfyll av nye operatører, påpeker Eidissen som selv er ansvarlig for operatør-utdannelsen i Kystvakten.

Han mener at det bare er et tidsspørsmål før også den ytre kystvakt blir bemannet med droner. Farkostene har vist seg å være robust og mindre utsatt for værforholdene enn antatt.

Utvidelse til de havgående kystvaktfartøyene tror han vil skje allerede innen utgangen av 2021 eller i 2022. Et prøveprosjekt med KV Svalbard er mest aktuelt i første omgang.

Norsk leverandør

Dronene som benyttes har betegnelsen Skyranger R70. De er levert av firmaet Norse Asset Solutions med hovedkontor i Stavanger og avdelingskontorer i London og Houston. Kystvaktdronene er batteridrevne med 40 til 45 minutters flytid.

Total rekkevidde er 20 kilometer. Det betyr at dronene under flyging må holde seg innen synsvidde for operatøren.

Samarbeidet som Kystvakten har etablert med Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Statens strålevern er med på å styrke beredskapen innen miljøvern her i landet. De fem dronene er utstyrt med avanserte sensorer som kan avsløre radioaktivitet og ulovlige utslipp fra skip.

Dette skal forgå parallelt med utføring av kystvaktoppdrag som oppsyn og søk og redning.

Tåler mye vær og vind

Dronene er et såkalt multikopter med fire propeller. De ulike sensorer avhenger hvilken type oppdrag de skal utføre. Blant utstyret er infrarødt kamera og vanlig kamera.

Anskaffelsen er den største enkeltkontrakt hittil for Norse Asset Solution. Selskapet kjøper dronene fra en kanadisk underleverandør.

Disse egner seg godt for norske forhold. De tåler både regn, vind og sjøsprøyt.

Stavangerselskapet står bak utviklingen av sensorene som monteres på dronene ut fra kundenes krav og oppdragene som skal utføres. Blant annet bruker Sjøfartsdirektoratet tre sensorer for å avsløre utslipp av svovel fra skip. Norge er det første land i verden med slike sensorer på en drone.

I dronene er det også en kraftig datamaskin. Den kan sette de små luftfarkostene i stand til å videreutvikle sensorene og utvikle nye oppdrag.

Dronene har også montert et maritimt, bredbånd kommunikasjonssystem fra Kongsberg Seatax. Dette kommuniseres direkte med kystvaktskipenes egne system.  

 

FAKTA

Den indre kystvakt: Opererer hovedsakelig i territorialfarvannet som er kystfarvannet ut til 12 nautiske mil fra land.

Den ytre kystvakt: Opererer fra grunnlinjen og ut til yttergrensene for Norges økonomiske sone som er 200 nautiske mil. Videre har de ansvar for fiskerisonen ved Jan Mayen, fiskevernsonen ved Svalbard og internasjonale havområder under Neafc som er den Nord-Atlantiske Fiskerikommisjon.

En Skyranger B70-drone testes på kaien foran KV Tor fra den indre kystvakten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.