Gode droneresultat i Kystvakten
Kystvakten har
tatt droner i bruk på permanent basis. Det er de fem fartøyene av
Nornen-klassen som har innført de nye, flygende hjelpemidlene for den indre
kystvakt.
DRONER
Jan-Petter
Helgesen
- Innføringen
av droner for kystvakten i de indre farvann har vist seg å være svært
vellykket. Resultatene med bruken av droner er kjempegode, sier kommandørkaptein
Torill Herland som er kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, til Norsk Tidsskrift
for Sjøvesen.
Kommandørkapteinen
opplyser at de flygende, ubemannede luftfarkostene er blitt utplassert på samtlige
fem kystvaktskip av Nornen-klassen. Det er disse skipene som utgjør den indre
del av kystvakten i Norge.
Det er
foreløpig bare den indre kystvakten som seiler i territorial farvannet langs
norgeskysten som er oppsatt med droner. Å bemanne droner på fartøyene som
opererer i den ytre kystvakt i Norges økonomiske sone, er foreløpig ikke aktuelt.
- Årsaken
er at vind- og værforhold kan gjøre det for utfordrende og vanskelig å operere
de små dronene på det åpne havet, fortsetter Torill Herland.
For
fartøyene i den ytre kystvakt kan det bli aktuelt å bemanne skipene med større
og tyngre droner. Disse vil være bedre rustet for å fly under røffe værforhold.
Kommandørkapteinen
understreker at noe vedtak om å anskaffe større droner for operasjoner på det
åpne havet ikke er tatt. Inntil videre er dronebruk bare aktuelt i de indre
farvann.
Om bruken
sier hun at dronene er et billig verktøy. De gir kystvaktfartøyene økt operasjonsradius.
De gir videre bedre oversikt over den
aktuelle situasjonen, bedret fiskerioppsyn samt evne til å oppnå redusert
forurensing og utslipp blant fartøy i kystfarten.
Billig
verktøy
Innkjøpet av
droner til Nornen-klassen kostet 14 millioner kroner inkludert støttemateriell
og opplæring. For å finansiere og drifte satsingen gikk Kystvakten sammen med tre
andre etater. En sjette drone er levert
til opplæring, forskning og utvikling.
Statens
strålevern ønsket med anskaffelsen å utvikle mobilt utstyr for å kunne måle
radioaktivitet i luften. Kystverket trengte droner til oljevern og
Sjøfartsdirektoratet ville utvikle metoder for å sjekke ulovlig drivstoffutslipp
fra skip.
- Dronene
har nå vært driftet av brukerne i snart to år. Erfaringene fra samtlige er svært
positive, sier kommandørkaptein Herland.
Fikk ideen
Hun viser
til at det var kapteinløytnant Stein Magne Eidissen fra Finnsnes som hadde
ideen om å innføre droner i Kystvakten. Eidissen jobbet som maskinist i etaten,
men hadde på fritiden syslet med droner siden 2013.
På frivillig
basis deltok han i Norsk Folkehjelp i Midt-Troms. Med erfaring derfra mente han
at droner er et godt alternativ for Kystvakten under søk- og redningsaksjoner.
- Søk-
og redning er vår primæroppgave. Droner er som øyne fra luften. Med infrarødt kamera
er det mulig å finne folk i sjøen. På samme måte er det også lettere å oppdage
fartøyer i nød, sier Eidissen.
- Ved dronesøk vil vi spare både tid og
drivstoff, sier Eidissen som nå er prosjektleder for droner i Kystvakten,
I drift i to
år
Kapteinløytnanten
opplyser at dronene ble operative for alle fem skiene i Nansen-klassen i 2019. Da hadde et par først vært testet i en prøveperiode
på hvert av fartøyene KV Tor og KV Heimdal i henholdsvis den sørlige og
nordlige landsdel.
Dronene er
vanskelige å stanse eller hindre i flukt. De er for eksempel lite utsatt for
jamming, påpeker kapteinløytnanten.
Totalt er
det hittil utdannet 50 droneoperatører i Kystvakten. Det vil imidlertid foregå
en jevn opplæring for drift av farkostene etter hvert.
- Folk
slutter i tjenesten eller får andre jobber internt. Dermed er det stadig
nødvendig med påfyll av nye operatører, påpeker Eidissen som selv er ansvarlig
for operatør-utdannelsen i Kystvakten.
Han mener at
det bare er et tidsspørsmål før også den ytre kystvakt blir bemannet med
droner. Farkostene har vist seg å være robust og mindre utsatt for
værforholdene enn antatt.
Utvidelse
til de havgående kystvaktfartøyene tror han vil skje allerede innen utgangen av
2021 eller i 2022. Et prøveprosjekt med KV Svalbard er mest aktuelt i første
omgang.
Norsk
leverandør
Dronene som
benyttes har betegnelsen Skyranger R70. De er levert av firmaet Norse Asset Solutions
med hovedkontor i Stavanger og avdelingskontorer i London og Houston. Kystvaktdronene
er batteridrevne med 40 til 45 minutters flytid.
Total
rekkevidde er 20 kilometer. Det betyr at dronene under flyging må holde seg innen
synsvidde for operatøren.
Samarbeidet
som Kystvakten har etablert med Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Statens
strålevern er med på å styrke beredskapen innen miljøvern her i landet. De fem
dronene er utstyrt med avanserte sensorer som kan avsløre radioaktivitet og
ulovlige utslipp fra skip.
Dette skal
forgå parallelt med utføring av kystvaktoppdrag som oppsyn og søk og redning.
Tåler mye vær
og vind
Dronene er
et såkalt multikopter med fire propeller. De ulike sensorer avhenger hvilken
type oppdrag de skal utføre. Blant utstyret er infrarødt kamera og vanlig
kamera.
Anskaffelsen
er den største enkeltkontrakt hittil for Norse Asset Solution. Selskapet kjøper
dronene fra en kanadisk underleverandør.
Disse egner
seg godt for norske forhold. De tåler både regn, vind og sjøsprøyt.
Stavangerselskapet
står bak utviklingen av sensorene som monteres på dronene ut fra kundenes krav
og oppdragene som skal utføres. Blant annet bruker Sjøfartsdirektoratet tre sensorer
for å avsløre utslipp av svovel fra skip. Norge er det første land i verden med
slike sensorer på en drone.
I dronene er
det også en kraftig datamaskin. Den kan sette de små luftfarkostene i stand til
å videreutvikle sensorene og utvikle nye oppdrag.
Dronene har
også montert et maritimt, bredbånd kommunikasjonssystem fra Kongsberg Seatax.
Dette kommuniseres direkte med kystvaktskipenes egne system.
FAKTA
Den indre
kystvakt: Opererer hovedsakelig i territorialfarvannet som er kystfarvannet ut
til 12 nautiske mil fra land.
Den ytre
kystvakt: Opererer fra grunnlinjen og ut til yttergrensene for Norges
økonomiske sone som er 200 nautiske mil. Videre har de ansvar for fiskerisonen ved
Jan Mayen, fiskevernsonen ved Svalbard og internasjonale havområder under Neafc
som er den Nord-Atlantiske Fiskerikommisjon.
En
Skyranger B70-drone testes på kaien foran KV Tor fra den indre kystvakten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.