For oss som har vært i bransjen en stund, så er drivetrain, i hovedsak hovedgearboks (MGB), hovedrotoren, halerotoren og rotorhodet, helikopterets svake punkt, og de er ikke få. Alvorlige hendelser av teknisk art er årsaken til de aller fleste ulykker med tap av liv på norsk sokkel. For denne helikoptertypens vedkommende, så har den, etter min mening, en svakhet, og det er at den har kun 4 MRB`s (hovedrotorblader) å fordele vekten av helikopteret på. Under flyging nær maksvekt kan det føre til vibrasjoner og slitasje, noe som ble påpekt etter det første havariet med Cougar Helicopters i Canada i 2009 da 17 personer omkom. Helikoptertypen er per d.d. det eneste som er i utstrakt bruk i bransjen. Bell vil prøve seg med sin B525 Relentless i norsk sektor, men typen er enda ikke sertifisert. Det er alltid et handicap å introdusere en ny type. Andre bør prøve seg noen år før den introduseres hos oss, er min mening. (Red.)
Nødlandingen i Nordsjøen:
- Skal selvfølgelig ikke skje
Et
Sikorsky-helikopter måtte i september nødlande på Ekofisk Lima etter
oljetrykkfall i hovedgirboksen. – Det for tidlig å si noe å si noe om
hendelsesforløpet, sier Bristow.
Et
Sikorsky S-92A måtte nødlande under en søk- og redningstjeneste i september.
Bildet er tatt i en annen anledning.
Jon Ingemundsen
·
Jonas Vikingstad (Stavanger Aftenblad)
Publisert:
Oppdatert for mindre enn 40
minutter siden
Lørdag 25. september skal et helikopter på vei
tilbake fra søk- og redningstrening ha fått tap av oljetrykk i hovedgirboksen
(MGB).
Statens Havarikommisjon (SHK) undersøker nå
hendelsen de kaller alvorlig. Da besetningen fikk beskjed om problemene, satte
de umiddelbart kursen mot Ekofisk Lima. Her skal landingen ha foregått
uproblematisk. Ingen personer kom til skade i forbindelse med hendelsen.
Helikopteret, av typen Sikorsky S-92A, opereres av
Bristow Norway.
Alvorlig havari
Kåre Halvorsen er avdelingsdirektør ved
Havarikommisjonen. Han påpeker at de fremdeles er i en tidlig fase av
undersøkelsene. Derfor vil han ikke si noe om alvorlighetsgraden.
– Vi har sendt en pumpe til gjennomgang. Det er en
del av smøresystemet til girboksen. Den har vi ikke status på enda, sier han
til Aftenbladet/E24.
Pumpen er sendt til Sirkorsky i USA.
Havarikommisjonen vil selv ikke være til stede på undersøkelsen. Den amerikanske
havarikommisjonen vil møte på deres vegne.
Nå vil de bruke tid til innhenting av tilgjengelig
informasjon.
– Vi må forstå hvordan de tekniske systemene
fungerer for så å forstå hvordan eller hvorfor de svikter. I tillegg er vi i
kontakt med de som er involvert, sier Halvorsen.
Havarikommisjonen har ikke tatt beslag på
helikopteret som altså fremdeles kontrolleres av Bristow.
Teknisk feil i hovedgirboksen regnes for å være en
av de mest alvorlige problemene et helikopter kan få. En rekke ulykker har
blitt forårsaket av et MGB-havari. Turøy-ulykken er et eksempel, selv om det
var snakk om helt andre komponenter enn en oljepumpe. Denne hendelsen er altså
av en annen karakter.
– Vi kan bekrefte at vi har hatt en hendelse med
et S-92A helikopter. Vi fikk indikasjon på et oljetrykkfall i girboksen.
Helikopteret landet uten videre dramatikk. Ingen ble skadd og besetningen
gjennomførte en trygg landing, sier daglig leder i Bristow Norge, Heidi Wulff
Heimark.
Daglig
leder i Bristow Norge, Heidi Wulff Heimark, sier de gransker hendelsen.
Jon Ingemundsen
– Tar
dette veldig alvorlig
Hun sier at selskapet samarbeider tett med både
norske myndigheter og Sikorsky for å komme til bunns i hendelsen.
Hun er likevel ordknapp om alvorlighetsgraden.
– Helse, miljø og sikkerhet er helt avgjørende for
oss. Vi er derfor glad for at denne hendelsen granskes grundig. Den interne og
eksterne granskingen pågår fortsatt derfor er det for tidlig å si noe å si noe
om hendelsesforløpet, avslutter hun.
Henrik Solvorn Fjeldsbø er forbundssekretær i
Industri Energi og leder av LOs helikopterutvalg. Han fikk beskjed om hendelsen
like etter den hadde skjedd.
– Mannskapet gjorde jobben sin og fikk landet
maskinen trygt. Det er vi veldig glade for, forteller Fjeldsbø.
– Produsenten tar dette veldig alvorlig. Det skal
selvfølgelig ikke skje. Selv om den fungerende oljepumpen leverte litt lavere
trykk skal man kunne fly med det, legger han til.
Fjeldsbø forteller at de innen kort tid skal ha et
møte med produsenten for å se om det er noe som kan forbedres i fremtiden. Han
ønsker ikke å spekulere i hva som kan ha forårsaket hendelsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.