onsdag 28. august 2024

Norse med kollaps på børsen - E24

 

Flyselskapet Norse Atlantic tapte 332 mill.

Toppsjefen mener kvartalet var vellykket «fra et vekstperspektiv». Samtidig varsler selskapet behov for mer kapital.

 


·         Eivind Bøe

Publisert:

Oppdatert i dag 08:34

Flyselskapet Norse Atlantic, som satser på langdistanse mellom Europa og USA, har onsdag morgen lagt frem tall for april, mai og juni.

Dette viser tallene:

  • Resultat før skatt var minus 31,7 millioner dollar (332 millioner kroner med dagens valutakurs), mot minus 35 millioner dollar på samme tid i fjor
  • Driftsresultatet var minus 22,3 millioner dollar, mot minus 26,2 millioner dollar på samme tid i fjor
  • Omsetningen gikk opp til 164,8 millioner dollar, fra 100,1 millioner
  • Kontantbeholdningen var 23,7 millioner dollar per utgangen av juni, mot 33,2 millioner dollar ved utgangen av mars

– Andre kvartal var en vellykket periode for Norse fra et vekstperspektiv, sier gründer og toppsjef Bjørn Tore Larsen i en uttalelse.

Selskapet varslet allerede i juli at kvartalet ville bli preget av lavere billettpriser.


TREDJE STØRSTE ASKJONÆR: Arne Blystad er tredje største aksjonær i Norse Atlantic. Fotol: Iván Kverme

Reise og fritid

 

Per Stefan Præsterud

Journalist

Aksjekursen i Norse Atlantic raser 25 prosent på Oslo Børs etter at flyselskapet la frem rapporten for andre kvartal i morgentimene, som også inneholdt et varsel om kapitalbehov i forbindelse med en revidert strategiplan. Flyselskapet nevner ytterligere finansiering både gjennom gjeld, egenkapital, eller en kombinasjon av begge.

Kursfallet stammer etter alt å dømme fra frykt for kriseemisjon, og er en forlengelse av det som har vært en forferdelig børsutvikling på over 90 prosent fall det siste året. Det betyr også at investeringen til kjente investorer som Arne Blystad, Magnus Halvorsen, Kjell Ulrichsen har surnet fullstendig.

 

28. Aug

14:18

 

Investorfelleskap taper

Den av dem som eier mest er skipsreder og investor Arne Blystad, som er tredje største eier etter Norse-sjef Bjørn Tore Larsen og den italienske Lauro-familien. Blystad kjøpte sine første aksjer i Norse Atlantic i fjor sommer og la på flere og flere aksjer utover høsten slik at han satt med 4,5 millioner aksjer ved utgangen av året. I perioden han kjøpte seg opp på kurser mellom 11-13 kroner etter at den hadde falt mye i løpet av 2022.

Etter onsdagens kursras er Blystads Norse-aksjer kun verdt rett over 8 millioner kroner – som må påpekes er en svært liten del av hans samlede aksjeinvesteringer på 5,5 milliarder.

 

STOR AKSJONÆR: Magnus Halvorsen er en av de større aksjonærene i flyselskapet Norse Atlantic. Foto: Iván Kverme

2020 Bulkers-styreleder og investor Magnus Halvorsen, og Ulrichsen-familiens Vicama Capital har mange av de samme børsinvesteringene som Blystad. Dette er tilfellet i Norse også. Magnus Halvorsen eier aksjer for 3,7 millioner mens Vicama Capital og Vicama står oppført med aksjer for henholdsvis 3,2 og 2,4 millioner.

Halvorsen og Vicama-forvalter Simen Flaaten er gamle kjente fra tiden i meglerhuset Clarksons og de to sitter i samme kontorfellesskap på Tjuvholmen sammen med Tor Olav Trøim, Celina Midelfart og Peter Anker, som også jobbet i Clarksons. Peter Anker solgte sine aksjer i perioden fra juni til oktober i fjor mens aksjekursen stod i 20 kroner etter råd fra kona Helen Jebsen Anker, og unngikk dermed store tap.

I juni beregnet Finansavisen tapet til Halvorsen, Blystad og Ulrichsen-familien til rett under 500 millioner kroner, men siden den gang har aksjekursen falt ytterligere 67 prosent.

Beregninger gjort av Fædrelandsvennen/E24 i mai viste at Bjørn Tore Larsen har investert 345 millioner kroner i Norse. Flygründeren ville heller ikke sette et tak på hvor mye han var villig til å investere. Nå er Larsens aksjer kun verdt 45 millioner kroner, altså har han tapt 300 millioner på investeringen.

I mai konkluderte Finansavisen at Norse har hentet 2,4 milliarder kroner siden oppstart. I andre kvartal tapte selskapet 333 millioner kroner og nå skal det innføres store kostnadsforbedringer, blant annet gjennom kontrakter med andre flyselskaper om flåteallokering.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.