Jeg tenker spesielt på Bodø som Holte Prosjekt gikk i mot, men som Avinor gikk inn for. "Samfunnsøkonomisk uforsvarlig", tror jeg det sto. (Red.)
Frykter dyrere flybilletter: Ber regjeringen ta
grep
Passasjerene kan få milliardregning for å redde kriserammede Avinor, ifølge NHO luftfart.
Publisert: Publisert:
I dag 06:13
– Jeg frykter at de økonomiske problemene statlige Avinor har, vil føre
til at flyprisene øker markert og at flytilbudet blir dårligere, sier
administrerende direktør i NHO Luftfart, Erik Lahnstein.
Det siste resultatet fra Avinor viste
et tap før skatt på minus 482,5 millioner kroner i første kvartal 2024. Onsdag
slippes tallene for andre kvartal.
E24 har tidligere skrevet at
flyplasseieren kun var dager unna finansiell kollaps i slutten av 2023. Avinors
toppsjef Abraham Foss har omtalt situasjonen
i selskapet som «veldig alvorlig».
I midten av november i fjor tok regjeringen krisegrep og
satt opp lufthavnavgiftene med 200 millioner kroner som flyselskapene må
betale. Pengene går til Avinor for å hindre nedleggelse av flyplasser og i
verste fall konkurs.
Samtidig er det varslet flere tiltak i
statsbudsjettet for 2025.
Kan få «dobbel regning»
Lahnstein mener det må sterkere lut til enn økningen i
lufthavnavgiftene, og ser ikke bort fra at flypassasjeravgiften kan bli brukt
for å tette det finansielle gapet i Avinor-regnskapene.
– Jeg er redd for at regjeringen vil bruke store deler av de tre
milliardene som flypassasjerene betaler i ekstra miljøskatter.
Han mener pengene heller burde brukes til å få ned utslipp gjennom mer
bærekraftig drivstoff. På sikt tror Lahnstein at flypassasjerene må finansiere
overgangen til mer slikt drivstoff uansett.
– Hvis flypassasjerenes miljøpenger nå sendes inn i Avinor-sluket ender
flypassasjerene opp med å betale en dobbelt regning, sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.