Etter en artikkel i Aftenposten satt jeg igjen med noen spørsmål. Først en forklaring på hva EGNOS er: The European Geostationary Navigation Overlay Service (EGNOS) is the first pan-European satellite navigation system. It augments the US GPS satellite navigation system and makes it suitable for safety critical applications such as flying aircraft or navigating ships through narrow channels.
Consisting of three geostationary satellites and a network of ground stations, EGNOS achieves its aim by transmitting a signal containing information on the reliability and accuracy of the positioning signals sent out by GPS. It allows users in Europe and beyond to determine their position to within 1.5 metres. EGNOS is a joint project of ESA, the European Commission and Eurocontrol, the European Organisation for the Safety of Air Navigation. It is Europe’s first activity in the field of Global Navigation Satellite Systems (GNSS) and is a precursor to Galileo, the full global satellite navigation system under development in Europe.
Fra min kontakt i Avinor har jeg fått følgende forklaring som utfyller artikkelen i Aftenposten:
EGNOS en av fire SBAS systemer i verden som forbedrer nøyaktigheten på GPS signalene fra ±femten meter til under to meter. EGNOS tar seg av Europa, mens WAAS er i USA, MTSAT i Japan og ISRO i India.
EGNOS har 34 monitoreringsstasjoner på jorden som måler banen og klokkesignalene til alle GPS satellittene med stor nøyaktighet. Korreksjonssignaler blir generert av en sentral, som videresender dem via tre geostasjonære satellitter (Inmarsat 3) til brukerne. Her trenger hver bruker en egen mottager for EGNOS signalene, som kobles til GPS mottageren. En av monitoreringsstasjonene befinner seg da tydeligvis på Jan Mayen.
Loran C er et langtrekkende navigasjonsssystem for militær og skipstrafikk, sender med noen hundre kilowatt på rundt 1MHz, og er ansett som en fullverdig backup for GPS med en nøyaktighet på mellom 5m og 100m avhengig av avstand fra stasjonene. Da har man to uavhengige systemer. Det kan også brukes i fly, men høyden blir ikke riktig kalkulert, så det er greit med en høydemåler ombord. En morsom mann sa en gang at de ikke trengte høydeanvisning i båter. Kjenner man ikke den så har man et større problem enn å vite posisjonen sin.
Loran C kan også brukes på samme måte som EGNOS, som en link som sender korreksjonssignaler for GPS til sine brukere. I Norge har vi fire bemannede Loran C stasjoner, Jan Mayen, Florø, Bø i Vesterålen og Berlevåg.
I USA prøver Obama å spare penger ved å legge ned Loran C, men det er en stor gruppe som forsvarer det eneste lett tilgjengelige redundante systemet som backup for GPS. Blir spennende og følge fortsettelsen.
Galileo blir et system som likner på GPS. Det vil bestå av 27 satellitter i en konstellasjon som du ser på bildet fra ESA.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.