lørdag 1. januar 2011

Russernes Sukhoi T-50

Den kalles også PAK-FA og er russernes første 5. generasjons jagerfly. Det betyr for enkelthetens skyld at flyet har såkalte stealth egenskaper, hvilket tilsier at den er vanskelig å oppdage på radar. Jeg er av den meget klare og enkle oppfatning at dersom russerne bygger et 5. generasjons fly, så er det umulig for Norge å kjøpe Gripen som er et 4. generasjons fly. Jeg har skrevet om PAK-FA tidligere, men synes artikkelen som sto nyttårsaften i Klassekampen bør komme med her i sin helhet. Vi snakker om Vladimir Putins prestisjeprosjekt.
Mens USAs ambisiøse og rådyre forsøk på å utvikle neste generasjons kampfly må tåle kjeft og trusler om kutt, har Russland nylig sikret seg viktig drahjelp i sitt kampflyprosjekt.

Sukhoi-prototypen T-50, som omtales som russernes motstykke til det hyperavanserte amerikanske flyet F-35, var på vingene i januar i år. Russland har imidlertid hatt problemer med å finansiere den videre utviklingen.
Men like før jul, da president Dmitrij Medvedev besøkte India, ble prosjektet brakt ett skritt nærmere takeoff: Da inngikk de russiske selskapene Rosoboronexport og Sukhoi en avtale med indiske Hindustan Aeronautics Limited (HAL) om felles utforming av et 5.-generasjons kampfly for India, basert på dagens T-50.
Kraftinnsprøytning
Samarbeidet omfatter intet mindre enn det største programmet i det indiske forsvarets historie. Det er nemlig ventet at inderne kommer til å bruke minst 200 milliarder kroner på kampflyprosjektet Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA) over de neste 20 årene.
Forsker Pavel Baev ved Fredsforskningsinstituttet i Oslo (Prio) konstaterer overfor Klassekampen at Indias deltakelse er en kraftinnsprøytning for programmet.
- Indias deltakelse kan bli nyttig ikke bare med tanke på hva India bidrar med, men fordi dette nå har blitt en internasjonal forpliktelse og dermed noe som involverer mye nasjonal prestisje, sier Baev.
Avtalen som ble signert i New Delhi i forrige uke innebærer at Russland og India sammen skal formgi det nye flyet og at partene skal dele kostnadene på 1,7 milliarder kroner likt. Russiske og indiske eksperter skal tilbringe de neste 18 månedene ved tegnebrettet, mens produksjonen etter planen skal starte i 2019 og de første enhetene ferdigstilles og leveres i 2020. Det russisk-indiske samarbeidet skal også omfatte utvikling, produksjon og markedsføring av flyet til tredjeland.
Det er anslått at kostnadene knyttet til utforming og utvikling av flyet, samt utføring av prøveflygninger, vil komme på rundt 65 milliarder kroner. Denne regningen skal russerne og inderne også dele likt mellom seg.
Den framvoksende stormakten India har gitt uttrykk for at de ønsker omkring 300 av de nye russiske kampflyene, noe som utgjør nesten en tredjedel av en samlet planlagt produksjon på rundt 1000 enheter.
Indisk X-faktor
Russland har arbeidet med morgendagens russiske kampfly siden 1990-tallet. Dagens prototyp T-50 ble tegnet av Sukhoi og bygd i et anlegg i Komsomolsk-na-Amure øst i Russland.
- Dette prosjektet har vært plaget av mange problemer, og det har vært mange løfter og spekulasjoner. Det eksisterer nå en prototyp men veldig lite er kjent om den bortsett fra det ytre, sier Baev.
Han mener Indias rolle i prosjektet dreier seg om langt mer enn penger.
- Hovedpoenget med å samarbeide med India dreier seg trolig om programvare. India har stått bak svært imponerende prestasjoner i utviklingen av sin dataindustri, noe Russland trolig er misunnelig på, sier Baev.
I januar skrev Bill Sweetman, redaktør i Aviation Weekly, at «det store spørsmålet» er når de nye Sukhoi-flyene vil være klare til bruk i tjeneste. Dette avhenger ifølge ham av økonomiske og tekniske forhold, med andre ord hvor mye penger russerne ville klare å framskaffe, og hvor langt de egentlig har kommet i utformingsfasen.
«X-faktoren», skrev Sweetman, er «hvorvidt og når India blir med i programmet, og hvor mye kontanter dette innebærer». Han understrekte da at en stor sum indiske penger «kan endre på ting».
India har lenge vært Russlands viktigste våpenkunde, men med den ferske kampflyavtalen har forholdet blitt oppgradert fra et kunde-leverandør-forhold til et integrert samarbeidsforhold.


Ingen «Raptorski»
T-50 inngår i gruppen av 5.-generasjons kampfly sammen med amerikanske F-35 Lightning II og dens «storebror», F-22 Raptor. Fra russisk hold fremmes T-50 som et såkalt multirollefly med egenskaper som gjør den vanskelig å oppdage på radar (såkalt stealth-teknologi).
Ifølge Sweetman i Aviation Weekly er T-50 langt unna å være en «Raptorski», altså en russisk utgave av F-22 Raptor. Sweetman har også pekt på ytre kjennetegn som han mener tyder på mangelfull stealth, og forklarer dette med at russerne trolig har valgt å ikke prioritere denne teknologien i samme grad som amerikanerne.
Stealth-teknologien anses som en viktig faktor bak den høye prisen på F-35-flyene. I juli sa Sukhoi-sjefen Mikhail Pogosyan at de nye russiske flyenes «hovedfortrinn», sammenliknet med de amerikanske flyene, kom til å bli «en konkurransedyktig prismargin», ifølge RIA Novosti. Russerne har også vist til at de kan lære av amerikanernes feil, som å holde ambisjonene på et realistisk nivå.
Baev ved Prio mener uansett at både det amerikanske og russiske kampflyprosjektet er «ofre» for stadig skiftende sikkerhetsbehov i kjølvannet av den kalde krigen.
- Hovedspørsmålet man bør stille er: Hva er det man trenger og til hvilke oppgaver? Kanskje man bør prioritere annerledes? Erfaringene fra USAs to pågående kriger bør tilsi at denne typen fly kanskje ikke er nødvendig, sier Baev. Foto:AFP/Scanpix

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.