Friske fraspark på Luftfartskonferansen i Bodø
28. februar 2013 kl. 11:40 av Sindre Ånonsen
Det manglet ikke friske fraspark da SAS, Norwegian og
Ryanair la fram sine visjoner og spådommer for framtidens luftfart under
Luftfartstilsynets årlige konferanse i Bodø.
Mens SAS ennå har tro på nettverkselskapenes framtid og at det er et marked
for å tilby forretningsreisende det lille ekstra, står Norwegian og Ryanair fast
på at framtiden til europeisk luftfart tilhører lavprisselskapene med sine punkt
til punkt-reiser. Men alle tre selskapene syntes å være enige om én ting: At
luftfartsavgiftene på Avinors lufthavner gjør det vanskelig å drive butikk i
Norge. Salgs- og markedsdirektøren i SAS, Eivind Roald, hevdet at Oslo Lufthavn
Gardermoen har de høyeste luftfartsavgiftene i Skandinavia. Men Avinors
konsernsjef, Dag Falk-Petersen mener dette er en påstand han ikke kjenner seg
igjen i.
- Bare Helsinki slår oss -SAS bruker én av flere avgifter for å illustrere det de mener er et høyt avgiftsnivå, men totalt sett er det bare Helsinki av de skandinaviske hovedflyplassene som tilbyr bedre betingelser på avgiftssiden. Oslo lufthavn liggere lavere enn både Stockholm og København (se illustrasjon), sier Falk-Petersen.
Han understreker at luftfartsavgiftene, som fastsettes av Samferdselsdepartementet, faktisk har gått ned med 2-300 millioner kroner i året de siste to årene.
-Privatiser lufthavnene Ryanairs profilerte leder, Michael O’Leary gikk lenger enn SAS, og mente avgiftene måtte bringes ned mot null, samtidig som lufthavnene måtte privatiseres. Om det skjer, skulle eksempelvis Ryanair bringe Bodø-væringene til Barcelona for 79 kroner. Hva skulle så lufthavnene leve av? Kommersielle inntekter fra salg og parkering på lufthavnene, ifølge O’Leary.
Samfunnsoppdrag Avinors konsernsjef avviser at kommersielle inntekter alene vil være nok til å løse samfunnsoppdraget Avinor har i oppdrag å ivareta.
-Vi har et samfunnsoppdrag som innebærer at vi skal levere gode og sikre luftfartstjenester til hele landet. Det innebærer at vi har ansvar for lufthavner med varierende grad av lønnsomhet. Noen få ville klart seg på egne bein, men det store flertallet er avhengig av tilskudd. Samtidig vet vi hvor viktig det norske lufthavnnettet er for norsk næringsliv og utviklingen i distriktene. Luftfarten knytter landet sammen, og har en rolle langt ut over det å fly turister til syden, sier Falk-Petersen.
Alle flyselskap velkommen Konsernsjefen understreker at Avinor ønsker alle flyselskap velkommen til selskapets lufthavner, men at kostnadene ved å drive disse må dekkes inn.
-Det skjer både ved en takstregulativ som Samferdselsdepartementet fastsetter – og ved kommersielle inntekter. Ellers har vi en god dialog med flyselskapene om de utfordringene bransjen står overfor. Og Avinor må selvfølgelig gjøre sin del – og ta ansvar for å levere effektive tjenester i den verdikjeden selskapet vårt inngår i.
- Bare Helsinki slår oss -SAS bruker én av flere avgifter for å illustrere det de mener er et høyt avgiftsnivå, men totalt sett er det bare Helsinki av de skandinaviske hovedflyplassene som tilbyr bedre betingelser på avgiftssiden. Oslo lufthavn liggere lavere enn både Stockholm og København (se illustrasjon), sier Falk-Petersen.
Han understreker at luftfartsavgiftene, som fastsettes av Samferdselsdepartementet, faktisk har gått ned med 2-300 millioner kroner i året de siste to årene.
-Privatiser lufthavnene Ryanairs profilerte leder, Michael O’Leary gikk lenger enn SAS, og mente avgiftene måtte bringes ned mot null, samtidig som lufthavnene måtte privatiseres. Om det skjer, skulle eksempelvis Ryanair bringe Bodø-væringene til Barcelona for 79 kroner. Hva skulle så lufthavnene leve av? Kommersielle inntekter fra salg og parkering på lufthavnene, ifølge O’Leary.
Samfunnsoppdrag Avinors konsernsjef avviser at kommersielle inntekter alene vil være nok til å løse samfunnsoppdraget Avinor har i oppdrag å ivareta.
-Vi har et samfunnsoppdrag som innebærer at vi skal levere gode og sikre luftfartstjenester til hele landet. Det innebærer at vi har ansvar for lufthavner med varierende grad av lønnsomhet. Noen få ville klart seg på egne bein, men det store flertallet er avhengig av tilskudd. Samtidig vet vi hvor viktig det norske lufthavnnettet er for norsk næringsliv og utviklingen i distriktene. Luftfarten knytter landet sammen, og har en rolle langt ut over det å fly turister til syden, sier Falk-Petersen.
Alle flyselskap velkommen Konsernsjefen understreker at Avinor ønsker alle flyselskap velkommen til selskapets lufthavner, men at kostnadene ved å drive disse må dekkes inn.
-Det skjer både ved en takstregulativ som Samferdselsdepartementet fastsetter – og ved kommersielle inntekter. Ellers har vi en god dialog med flyselskapene om de utfordringene bransjen står overfor. Og Avinor må selvfølgelig gjøre sin del – og ta ansvar for å levere effektive tjenester i den verdikjeden selskapet vårt inngår i.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.