Kjosern burde vite at romfergen ikke har vært på andre planeter, ikke på månen en gang.
At andre romfarkoster har vært på andre planeter, er imidlertid tilfelle.
Batteriproblemet ar langt alvorligere enn det han gir inntrykk av. Han greier imidlertid å lure markedet til å tro at saken snart er biff. Aksjekursen hans stiger i et flatt marked i dag, så dum er han neppe...
I USA er det som kjent sterke gnissninger mellom FAA og NTSB. B787 kalles "The electric aeroplane", og ikke uten grunn. Mange systemer som tradisjonelt drives av bleed air fra motorene og annet, skal nå drives av batterier. Det er jo en gedigen kontradiksjon at Li-ion batterier ikke får lov til å fraktes med fly, men de inngår som en integrert del av B787. Det en nå ser på er systemene som lader batteriene, og faktisk om flyet som ikke er av metall, får god nok jording av el.kretser. Det siste nå er at batteriene skal plasseres i spesielle brann- og eksplosjonssikre bokser. Dette er naturligvis helt uhørt, og ingen vil fly i et slikt fly. Som du kan lese på bloggen går Airbus for gamle, gode Ni-cad batterier i sin nye A350.
Hør på Grammern og aldri kjøpe en A-modell av fly. Vent på B-modellen.
Dette er sakset fra DN i dag:
- Når de klarer å sende romferjer til en annen planet, må de vel kunne fikse et batteri!
Bjørn Kjos bekymrer seg ikke for alle ekstramillionene Dreamliner-forsinkelsene eventuelt vil koste Norwegian. - Det er ikke gitt at vi må betale for det, sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.