Norwegians vd dömer
ut Europas flygbolag
Uppdaterad 2013-02-13 21:58. Publicerad 2013-02-13 20:13
Framtiden tillhör flygbolag som Scoot, Jet Airways, Cebu Pacific och Air Asia. Det hävdar lågprisbolaget Norwegians vd Björn Kjos som räknar med att vara med och konkurrera med de asiatiska bolagen.
Fakta
Fakta: Norwegian
- Norskt lågprisbolag som startade 2002
- Noterat på Oslobörsen
- Björn Kjos är grundare och enskilt störste ägare med 23 procent av bolaget
- Marknadsandel i Europa i dag ca 2 procent, målet för 2018 är 6 procent
- Antal passagerare 2012: 17-18 miljoner
- Mål för 2013: cirka 20 miljoner passagerare
Det är den starka tillväxten i Asien som ligger bakom hans bild av framtiden.
"Mellan Stockholm och Peking är det i dag 90 procent skandinaver och 10 procent asiater på flygplanet. Om 15 år kommer det att vara tvärtom. Trafikströmmarna kommer att gå från Asien till Europa", säger Björn Kjos.
Gemensamt för de, för oss ofta okända, asiatiska flygbolagen är att de har låga lönekostnader och nya flygplan.
"De här kommer att dominera. De flyger med helt nya flygplan till en tredjedel av kostnaderna som Lufthansa, SAS eller Air France har. Och asiatiska flygbolag är ju inte heller kända för att ha dålig service", säger Björn Kjos.
För att överleva framöver måste man ha nya snålare flygplan för att parera de stigande oljepriserna.
"Gamla flygplan och stigande bränslepriser är en dödlig mix", säger han om Europas krisande flygbolag.
Norwegian har också köpt nytt och har slagit på stora trumman för sina långdistansflygningar som skulle starta den 31 maj i splitter nya Boeing 787 Dreamliner. Men flygplansmodellen har fått batteriproblem och står nu på marken.
Norwegian, som redan sålt biljetter, tvingas hyra in andra flygplan för att klara av de utlovade flygningarna mellan Stockholm och New York. Passagerarna ska inte drabbas av att Boeing inte klarar sina leveranser.
"De flesta har ju köpt sina biljetter för att de vill flyga billigt till New York. Sedan finns de ju några som vill åka Dreamliner och de får boka om sina biljetter till senare", säger Björn Kjos som räknar med att det handlar om några veckor innan flygningarna sker i Dreamliner-planen.
Hur bolaget ska tackla de ökade kostnaderna blir "en diskussion med Boeing".
Bangkok och New York är de första destinationerna i Norwegians satsning på långdistansflygningar. Den bygger på de totalt åtta nya Dreamliner-planen som bolaget ska ha i luften 2015. Vilka destinationer som står näst i tur har inte bolaget avslöjat än.
Ska alla flygningar gå från Norden?
"Nej, vi flyger där folk finns. Kommer de flesta passagerarna från Hongkong så kommer vi att flyga därifrån", säger Björn Kjos.
För att pressa lönekostnaderna vill han bemanna långdistansflygningarna med personal bosatt utanför Norge. Det har norska myndigheter har sagt nej till. Därmed kan det bli så att Norwegians Dreamliner-flotta registreras i Sverige eller annat EU-land och långdistansflygningarna opereras därifrån.
"Det är många som vill ha oss. Stockholm är ett bra alternativ", säger Björn Kjos som inte vill ge ett datum för när besked kommer.
Gemensamt för de, för oss ofta okända, asiatiska flygbolagen är att de har låga lönekostnader och nya flygplan.
"De här kommer att dominera. De flyger med helt nya flygplan till en tredjedel av kostnaderna som Lufthansa, SAS eller Air France har. Och asiatiska flygbolag är ju inte heller kända för att ha dålig service", säger Björn Kjos.
För att överleva framöver måste man ha nya snålare flygplan för att parera de stigande oljepriserna.
"Gamla flygplan och stigande bränslepriser är en dödlig mix", säger han om Europas krisande flygbolag.
Norwegian har också köpt nytt och har slagit på stora trumman för sina långdistansflygningar som skulle starta den 31 maj i splitter nya Boeing 787 Dreamliner. Men flygplansmodellen har fått batteriproblem och står nu på marken.
Norwegian, som redan sålt biljetter, tvingas hyra in andra flygplan för att klara av de utlovade flygningarna mellan Stockholm och New York. Passagerarna ska inte drabbas av att Boeing inte klarar sina leveranser.
"De flesta har ju köpt sina biljetter för att de vill flyga billigt till New York. Sedan finns de ju några som vill åka Dreamliner och de får boka om sina biljetter till senare", säger Björn Kjos som räknar med att det handlar om några veckor innan flygningarna sker i Dreamliner-planen.
Hur bolaget ska tackla de ökade kostnaderna blir "en diskussion med Boeing".
Bangkok och New York är de första destinationerna i Norwegians satsning på långdistansflygningar. Den bygger på de totalt åtta nya Dreamliner-planen som bolaget ska ha i luften 2015. Vilka destinationer som står näst i tur har inte bolaget avslöjat än.
Ska alla flygningar gå från Norden?
"Nej, vi flyger där folk finns. Kommer de flesta passagerarna från Hongkong så kommer vi att flyga därifrån", säger Björn Kjos.
För att pressa lönekostnaderna vill han bemanna långdistansflygningarna med personal bosatt utanför Norge. Det har norska myndigheter har sagt nej till. Därmed kan det bli så att Norwegians Dreamliner-flotta registreras i Sverige eller annat EU-land och långdistansflygningarna opereras därifrån.
"Det är många som vill ha oss. Stockholm är ett bra alternativ", säger Björn Kjos som inte vill ge ett datum för när besked kommer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.