Ryanair: – Det er hårreisende dyrt å fly i Norge
Michael O'Leary var i godt humør da han landet på Bodø lufthavn onsdag. Det mangler ikke på planer, men iren mener Avinors avgifter er et problem.
Foto: Martin Steinholt/NRK
Publisert 27.02.2013 12:32.
- Ryanair
- Ryanair ble startet i 1985 av familien Ryan. Firmaet hadde da en aksjekapital på 1£ og 25 ansatte.
- Det første året fløy de 5.000 passasjerer.
- I 2000 var det tallet økt til over 7.000.000.
- Fem år senere hadde de fraktet 30.946.000.
- I 2007 fraktet Ryanair 42.500.000.
- Flyselskapet er Europas største lavprisselskap med base i 32 land.
- De har 190 nye Boeing 737-800 fly i sin flåte, med en bestilling på ytterligere 102 bestilt.
Dette er Avinor
- Driver 46 lufthavner i Norge
- Derav 12 i samarbeid med Forsvaret
- Virksomheten omfatter også kontrolltårn, kontrollsentraler og teknisk infrastruktur for flynavigasjon.
- Avinor ble opprettet som aksjeselskap, heleid av staten, 1. januar 2003
- Hovedkontoret ligger i Oslo
- Avinor omfatter ikke Moss Lufthavn Rygge og Sandefjord Lufthavn Torp
Det var knyttet stor spenning til hva O'Leary ville si på konferansen. Tidligere i år sa han at Ryanair håper å fly innenriksruter i Norge i løpet av tre år.
Det ønsket gjentok O'Leary da NRK møtte ham på Bodø lufthavn i dag. Men for at det skal skje krever den kontroversielle lavpriskongen kutt i avgiftene på Avinors flyplasser.
– Problemet er at Avinors flyplasser er for dyre, og det hindrer utviklingen på de regionale flyplassene, sier O'Leary til NRK.no.
– Slik situasjonen er nå er det hårreisende dyrt å fly innenriks i Norge, fortsetter han.
– Vil utvide i hele Norge
Til konferansen i Bodø har O'Leary med seg en rekke spørsmål til Avinor.– Hvorfor samarbeider dere ikke med Europas største lavprisselskap? Hvorfor flyr bare høykostnadsselskaper som SAS og Norwegian til nordnorske flyplasser? Her er det store inntekter som reiselivet går glipp av, mener O'Leary.
– Hvilke flyplasser vil være aktuelle for Ryanair?
– Samtlige regionale flyplasser i Norge er aktuelle for oss. Men planene ligger på is inntil Avinor gjør noe med avgiftene. Vi utvider over hele Europa, men det kan vi ikke gjøre i Norge fordi Avinors flyplasser ikke kan konkurrere.
Gode venner?
I Bodø møtte Ryanair-sjefen administrerende direktør Dag Falk-Petersen i Avinor. De så ut som to gode venner og de poserte villig for NRKs fotograf. Men de er rykende uenig.– Det O'Leary påstår er helt urimelig, og det er klassisk at han opptrer på den måten, sier Falk-Petersen.
– Vi har relativt sett lave avgifter i Norge, og de går nedover. I løpet av de siste to årene har vi senket avgiftene med 300 millioner kroner, fortsetter han.
(artikkelen fortsetter under)
Michael O'Leary og Dag Falk-Petersen poserte villig for NRK, men de er rykende uenig om flyplassavgiftene i Norge.
Foto: Martin Steinholt/NRK
Foto: Martin Steinholt/NRK
Vil utvide tilbudet kraftig
Ryanair flyr allerede til Rygge og Torp, flyplasser som ikke er eid av Avinor. O'Leary vil at hele Norge skal ha det samme tilbudet.– Jeg vil at folk i Nord-Norge skal kunne fly til byer som Barcelona, London og Dublin uten å måtte bytte fly i København eller Oslo, sier han.
Han mener reiselivet lider at avgiftsnivået.
– Det er jo sånn i dag at det er mange som vil fly til Nord-Norge, men de har ikke råd fordi prisene er for høye.
– Vi kunne flydd fra regionale flyplasser i Norge for en tiendedel av kostnadene til SAS og Norwegian, fortsetter O'Leary.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.