CH-53K Super Stallion
Dette helikopteret har 22.500 hestekrefter
Sikorsky har for første gang fyrt opp de tre motorene på sin nye «super-hingst».
Publisert: 16. februar 2014 kl. 19:41 - Oppdatert: 16. februar 2014 kl. 19:49
Det er et lite kraftverk som kjøres i gang når CH-53K Super Stallion fyrer opp motorene.
Helikopteret har tre gassturbiner med en samlet maksimal effekt på hele 16,8 MW.
Etter at hjelpeaggregatet (Auxiliary Power Unit, APU) ble startet opp første gang 22. desember i fjor, er motorene på den første prototypen blitt startet i tur i forskjellige tester utover i januar i år.
I videoen ser vi samtlige motorer starte opp og driver rotorhodet rundt.
Dette er en bakketestmaskin (Ground Test Vehicle, GTV) som aldri kommer til å fly.
Denne testfasen kalles «Bare Head Light Off» fordi testingen foregår uten de sju nyutviklede komposittbladene som sitter på hovedrotoren på CH-53K.
Nå er GTV utstyrt med 1300 sensorer og det gjenstår fortsatt to år med bakketesting. Det handler blant annet om å studere holdbarheten på motorer og komponenter og å etablere vedlikeholdsrutiner.
Neste skritt er å montere på rotorbladene og starte prosedyrene mot de første flytestene.
I tillegg til GTV bygges det fire testhelikoptre som skal gjennomføre flytestene. Etter planen skal disse starte mot slutten av året og pågå i tre år.
CH-53D har to motorer à 2900 kW, maksimal avgangsvekt (MTOW) på 19,1 tonn og kan frakte 3,6 tonn last.
Til sammenligning er MTOW det dobbelte på den nye CH-53K: 39,9 tonn. Tomvekten er det halve, i underkant av 20 tonn.
Det er fortsatt General Electric som lager motorene. Men dagens tre T64-motorer som sitter i CH-53E Super Stallion erstattes av nyutviklede GE38-1B-motorer som hver yter maksimalt 7 500 hk/5 600 kW.
Ifølge Sikorsky er det designet for å kunne bære tre ganger så mye ekstern nyttelast (over 12,2 tonn) som forgjengeren CH-53E i en oppdragsradius på 110 nautiske mil i såkalte «high hot»-forhold.
Det amerikanske forsvaret har bestilt 200 CH-53K som etter planen skal fases inn i US Marine Corps fra 2019.
Mi-26 har to enorme Lotarev D-136-motorer som hver kan yte 8 500 kW/11 400 hk. Helikopteret har en maksimal takeoffvekt på 56 tonn, har en åtteblads hovedrotor og kan bære 20 tonn nyttelast.
Her til lands så vi Mi-26 i aksjon for et drøyt år siden da det løftet ned et av 330-skvadronens Sea King-helikoptre fra toppen av Divgagáisá i Porsanger.
Og apropos redningshelikoptre: Som CH-53K har AW101-helikoptrene, som skal erstatte Sea King som redningshelikopter i Norge, også tre motorer. Til sammenligning yter de tre GE CT78E-motorene maksimalt 1 884 kW hver.
Helikopteret har tre gassturbiner med en samlet maksimal effekt på hele 16,8 MW.
Uten rotorblader
Det nærmer seg jomfruferd for CH-53K som produseres av Sikorsky for USAs marinekorps som erstatning for CH-53E.Etter at hjelpeaggregatet (Auxiliary Power Unit, APU) ble startet opp første gang 22. desember i fjor, er motorene på den første prototypen blitt startet i tur i forskjellige tester utover i januar i år.
I videoen ser vi samtlige motorer starte opp og driver rotorhodet rundt.
Dette er en bakketestmaskin (Ground Test Vehicle, GTV) som aldri kommer til å fly.
Denne testfasen kalles «Bare Head Light Off» fordi testingen foregår uten de sju nyutviklede komposittbladene som sitter på hovedrotoren på CH-53K.
Flytester sent i 2014
Motortestingen markerer samtidig den første testingen av hele helikoptersystemet. Tidligere er maskinens mange komponenter, som elektronikk, avionikk, hydraulikk, styresystemer, landingsstell, girbokser og rotorer, blitt testet individuelt.Nå er GTV utstyrt med 1300 sensorer og det gjenstår fortsatt to år med bakketesting. Det handler blant annet om å studere holdbarheten på motorer og komponenter og å etablere vedlikeholdsrutiner.
Neste skritt er å montere på rotorbladene og starte prosedyrene mot de første flytestene.
I tillegg til GTV bygges det fire testhelikoptre som skal gjennomføre flytestene. Etter planen skal disse starte mot slutten av året og pågå i tre år.
Videreutvikling av 60-tallshelikopter
Ur-varianten av helikopteret, Sea Stallion, kom på midten av 1960-tallet.CH-53D har to motorer à 2900 kW, maksimal avgangsvekt (MTOW) på 19,1 tonn og kan frakte 3,6 tonn last.
Til sammenligning er MTOW det dobbelte på den nye CH-53K: 39,9 tonn. Tomvekten er det halve, i underkant av 20 tonn.
Det er fortsatt General Electric som lager motorene. Men dagens tre T64-motorer som sitter i CH-53E Super Stallion erstattes av nyutviklede GE38-1B-motorer som hver yter maksimalt 7 500 hk/5 600 kW.
Ifølge Sikorsky er det designet for å kunne bære tre ganger så mye ekstern nyttelast (over 12,2 tonn) som forgjengeren CH-53E i en oppdragsradius på 110 nautiske mil i såkalte «high hot»-forhold.
Det amerikanske forsvaret har bestilt 200 CH-53K som etter planen skal fases inn i US Marine Corps fra 2019.
Det er med små marginer (200 kW) at CH-53K ikke kan kalle seg «verdens sterkeste helikopter». Den tittelen tilhører fortsatt russiske Mi-26. Nesten Mi-26-krefter
Mi-26 har to enorme Lotarev D-136-motorer som hver kan yte 8 500 kW/11 400 hk. Helikopteret har en maksimal takeoffvekt på 56 tonn, har en åtteblads hovedrotor og kan bære 20 tonn nyttelast.
Her til lands så vi Mi-26 i aksjon for et drøyt år siden da det løftet ned et av 330-skvadronens Sea King-helikoptre fra toppen av Divgagáisá i Porsanger.
Og apropos redningshelikoptre: Som CH-53K har AW101-helikoptrene, som skal erstatte Sea King som redningshelikopter i Norge, også tre motorer. Til sammenligning yter de tre GE CT78E-motorene maksimalt 1 884 kW hver.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.