Et tilsvarende DC-10-30 fra Biman Bangladesh Airlines skal torsdag fly flytypens siste ruteflygning med passasjerer. Foto: Wikimedia
Nå flyr DC-10 med passasjerer for siste gang
Siste sjanse for flyentusiaster.
Fra Dhaka i Bangladesh til Birmingham i England.
Det blir den siste ruteflygningen med McDonnell Douglas DC-10, 42,5 år etter den første.
Flyselskapet som avslutter dette kapittelet i luftfartshistorien heter Biman Bangladesh Airlines.
Det kan også gjelde nordmenn, ettersom 17 slike fly var innom langdistanseflåten til SAS i perioden 1974 til 1991.
– Eldre fly tas ut av tjeneste i det stille hver eneste dag og blir generelt aldri mer sett. Men som en luftfartsentusiast, mener jeg denne arbeidshesten fortjener en mer passende avskjed før den ender på museum, skriver Biman-sjefen Kevin Steele på selskapets nettsider.
Det Biman har gjort, er å sette opp en avskjedsflyging til Birmingham. Flyet tar av fra Dhaka 08.30 torsdag (03.30 norsk tid) og flyr via Kuwait.
Vindusplass koster 77 000 bangladeshiske taka, i overkant av 6.000 norske kroner.
Etter at flyet lander i Birmingham, er det satt opp flere rundturer med en times varighet gjennom hele helga. Biman melder om en overveldende pågang fra flyentusiaster verden over som ønsker å benytte seg av den siste sjansen til å fly DC-10.
Også etterkommeren MD-11 er i ferd med å pensjoneres fra passasjertransport. KLM skal fase ut sine siste i løpet av året.
Biman Bangladesh Airlines har eksistert i 42 år. Selskapet ble opprettet omtrent samtidig med at DC-10-30 ble satt i rutetrafikk første gang.
De to DC-10-30-flyene erstattes av Boeing 777-300ER. Selskapets tredje B777 ble levert i forrige uke, og den fjerde blir hentet i Seattle i mars.
Først ut var «innenriksversjonen» DC-10-10. Året etter kom DC-10-30 og DC-10-40 med større vingespenn og kraftigere turboviftemotorer, henholdsvis GE CF6-50 (240 kN) og P&W JT9D (249 kN). Alle variantene har samme størrelse på skroget.
Boeing, som senere overtok McDonnell Douglas, skriver på sine historiesider at DC-10 ble designet etter en «god nabo»-filosofi. Flytypen skulle tilpasses eksisterende flyplassinfrastruktur, ikke omvendt.
Og selv om motorene leverte dobbelt så mye kraft som dem på førstegenerasjons passasjerjetflyene, skulle flyet støye mindre ved avgang og landing.
I denne videoen vises jomfruferden fra Douglas-fabrikken i Long Beach, California til Edwards flystasjon 29. august 1970.
I tillegg vises noen klipp av testfly tre og fire, i fargene til lanseringskundene American Airlines og United.
Det blir den siste ruteflygningen med McDonnell Douglas DC-10, 42,5 år etter den første.
Flyselskapet som avslutter dette kapittelet i luftfartshistorien heter Biman Bangladesh Airlines.
Fortjener oppmerksomhet
At en flytype pensjoneres er ikke nødvendigvis så spesielt, men det er nok mange som har et spesielt forhold til det karakteristiske, tremotors langdistanseflyet.Det kan også gjelde nordmenn, ettersom 17 slike fly var innom langdistanseflåten til SAS i perioden 1974 til 1991.
– Eldre fly tas ut av tjeneste i det stille hver eneste dag og blir generelt aldri mer sett. Men som en luftfartsentusiast, mener jeg denne arbeidshesten fortjener en mer passende avskjed før den ender på museum, skriver Biman-sjefen Kevin Steele på selskapets nettsider.
Det Biman har gjort, er å sette opp en avskjedsflyging til Birmingham. Flyet tar av fra Dhaka 08.30 torsdag (03.30 norsk tid) og flyr via Kuwait.
Vindusplass koster 77 000 bangladeshiske taka, i overkant av 6.000 norske kroner.
Etter at flyet lander i Birmingham, er det satt opp flere rundturer med en times varighet gjennom hele helga. Biman melder om en overveldende pågang fra flyentusiaster verden over som ønsker å benytte seg av den siste sjansen til å fly DC-10.
Også etterkommeren MD-11 er i ferd med å pensjoneres fra passasjertransport. KLM skal fase ut sine siste i løpet av året.
Biman Bangladesh Airlines har eksistert i 42 år. Selskapet ble opprettet omtrent samtidig med at DC-10-30 ble satt i rutetrafikk første gang.
De to DC-10-30-flyene erstattes av Boeing 777-300ER. Selskapets tredje B777 ble levert i forrige uke, og den fjerde blir hentet i Seattle i mars.
Produsert i 20 år
DC-10 ble produsert i 446 eksemplarer som ble levert i perioden 1970 til 1989.Først ut var «innenriksversjonen» DC-10-10. Året etter kom DC-10-30 og DC-10-40 med større vingespenn og kraftigere turboviftemotorer, henholdsvis GE CF6-50 (240 kN) og P&W JT9D (249 kN). Alle variantene har samme størrelse på skroget.
Boeing, som senere overtok McDonnell Douglas, skriver på sine historiesider at DC-10 ble designet etter en «god nabo»-filosofi. Flytypen skulle tilpasses eksisterende flyplassinfrastruktur, ikke omvendt.
Og selv om motorene leverte dobbelt så mye kraft som dem på førstegenerasjons passasjerjetflyene, skulle flyet støye mindre ved avgang og landing.
I denne videoen vises jomfruferden fra Douglas-fabrikken i Long Beach, California til Edwards flystasjon 29. august 1970.
I tillegg vises noen klipp av testfly tre og fire, i fargene til lanseringskundene American Airlines og United.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.