Avinor
har besluttet å ikke bruke mer penger på M-ADS. Som en konsekvens sluttet
Kongsberg å produsere og reparere M-ADS utstyr. Kongsberg krevde også at alle
bokser som ble leaset måtte sendes tilbake og dermed forsvant reservelagere. Hva
betyr dette for Sikorsky S-92A flåten?
Det
ble bestemt å gå for ADS-B men Sikorsky hadde / har ikke ADS-B som er
sertifisert for S92. Det er mulig en slik sertifisering har skjedd i skrivende
øyeblikk. Med 12 S92 som opererer ut av Sola (kun Bristow) kan det bli en nesten
umulig oppgave å få modifisert alle før den 29. mai når kontrollert luftrom
innføres.
Avinor
pålegger Bristow nå litt varierende restriksjoner for flyging uten M-ADS og
argumenterer for at en ikke har nok personell for å kunne overvåke flyging med
helikoptre uten M-ADS (gammel prosedyre med rapportering). Situasjonen har bare
forverret seg og Bristow opplever stadig vekk å måtte forsinke avganger, noe som
igjen fører til økte kostnader og irritasjon for kunder og besetninger. I
perioder med dårlig vær og allerede forsinket program hender det at Bristow ikke
klarer å gjennomføre flyprogrammet pga. at en ikke kan starte flyging med alle
maskinene.
Det
ble bestemt å gå vekk fra M- ADS uten å gjøre en grundig risikoanalyse. Dette
minner meg litt om innføringen av enveis brennstoffbeholdning hvor det heller
ikke ble utført noen riskanalyse. Vel, Bristow betaler store summer i
underveisavgifter. Nå må Avinor levere!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.