Bygger flyplass ingen vil fly til
Publisert: 17.02.2014 - 06:58 Oppdatert: 17.02.2014 - 19:09
Regjeringen har bestemt at Helgeland skal få en ny flyplass til to milliarder kroner. Nabostriden om en ny flyplass på Helgeland har pågått i 30 år.
I 2011 falt alternativene bort da Luftfartstilsynet slo fast at Hauan ved Mo i Rana var det eneste med gode tekniske og operative forhold.
Hos Polarsirkelen lufthavn sto jubelen i taket for to uker siden da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) tok en snarvei og droppet såkalt konseptvalgutredning.
– Flyplassen har vært utredet i over 20 år. Vi ønsker ikke å hale det ut lenger enn nødvendig og derfor ber vi Avinor om å starte med detaljplanlegging, sier Solvik-Olsen til Dagens Næringsliv.
Feil å bygge
Gjennom NHO Luftfart sier SAS, Norwegian og Widerøe at det er feil å bygge den.
Gjennom NHO Luftfart sier SAS, Norwegian og Widerøe at det er feil å bygge den.
– Vi er skeptiske til beregningene av trafikk- og inntektsgrunnlag for den nye flyplassen. Det er usikkert om tallgrunnlaget er realistisk, sier Lars Kobberstad, Widerøe-sjef og styreleder i NHO Luftfart.
Han sier at Widerøe ikke tar stilling til flyplassvalg alene, men stiller seg bak utspillet fra NHO Luftfart.
- Skaffe et bedre grunnlag
Kobberstad sier det er feil å bygge flyplassen hvis dette binder to milliarder kroner i investeringer, da det finnes langt mer lønnsomme prosjekter som må gjennomføres.
Widerøe-sjefen har en klar mening om hva departementet bør gjøre før Avinor setter igang.
Kobberstad sier det er feil å bygge flyplassen hvis dette binder to milliarder kroner i investeringer, da det finnes langt mer lønnsomme prosjekter som må gjennomføres.
Widerøe-sjefen har en klar mening om hva departementet bør gjøre før Avinor setter igang.
– De bør ihvertfall skaffe et bedre grunnlag om trafikk og kostnader før en bygging blir vedtatt. Et alternativ kan være å utvide eksisterende flyplasser, sier Kobberstad.
- Useriøse påstander
Daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen lufthavnutvikling reagerer på at NHO Luftfart skaper tvil om passasjergrunnlaget ved den nye flyplassen.
- Useriøse påstander
Daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen lufthavnutvikling reagerer på at NHO Luftfart skaper tvil om passasjergrunnlaget ved den nye flyplassen.
Påstandene er useriøse, sier han om utspillet fra Lars Kobberstad.
– Widerøe-sjefen er ute etter å bevare monopolet på flytrafikk til og fra Helgeland.
– Widerøe-sjefen er ute etter å bevare monopolet på flytrafikk til og fra Helgeland.
Hittil har åtte kommuner og næringslivet brukt 25 millioner kroner på planlegging av flyplassen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.