Korean Air og navigasjon:1978: Boeing 707-maskinen forlot Paris på en kurs mot Anchorage i Alaska hvor det skulle foreta en teknisk mellomlanding for etterfylling av drivstoff før den videre kurs mot Seoul, Sør-Korea. Etter Anchorage endret det kurs mot sør i retning Murmansk, praktisk talt i stikk motsatt retning enn den som den skulle ha tatt, mot Seoul. Pilotene oppdaget ikke at de var 180 grader ut av kurs og fløy mot Barentshavet og inn i russisk luftrom.
1983: Korean Air Lines Flight 007 var et ordinært rutefly Boeing 747-230B som fløy fra New York City til Seoul i Sør-Korea. (Flyet var bygget i 1972 og hadde tidligere vært tysk registrert, tilhørende Condor Airlines). Flyet tok av fra John F. Kennedy internasjonale lufthavn i New York den 31. august med 240 passasjerer og 29 besetningsmedlemmer ombord. Efter teknisk mellomlanding med etterfylling av drivstoff på Anchorage internasjonale lufthavn i Anchorage i Alaska tok flyet av igjen med kurs for Seoul den 1. september kl. 13:00 GMT (kl. 03:00 lokal tid). KAL 007 fløy mot vest og dreide deretter mot syd på en kurs mot Seouls internasjonale lufthavn, som bragte det mye lengre mot vest enn planlagt, slik at flyeruten skar over den sovjetiske Kamchatka-halvøy og deretter over Okhotskhavet mot Sakhalin, og på den måten kom det over og krenket sovjetisk luftrom mer enn én gang
2014:Korean Air to allow PED use for whole flight
duration
Korean Air has announced that it will allow the use of
Portable Electronic Devices (PEDs) for the entire duration of the flight
starting from 1 March.
Korean Air has obtained approval of the 'safety
evaluation for expanding the use of PEDs' from the Korean Ministry of Land,
Infrastructure and Transport. Accordingly, both international and domestic
passengers traveling with Korean Air will be allowed to use PEDs during all
phases of flight including takeoff and landing.
PED means any piece of
lightweight, electrically-powered equipment such as smartphones, PCs, electronic
books and MP3 players. So far, passengers have not been permitted to use PEDs
even though the devices are operated in "airplane mode" during takeoff running
or in preparation for landing.
In addition, heavier electronic devices
such as full-sized laptop computers should be kept safely under seats or in
overhead bins during taxi, take-off and landing. Devices such as FM/AM radios,
portable TV receivers, walkie-talkies and radio-controlled toys are not
permitted to be used in-flight.
On occasions, the flight attendants will
have the authority to restrict the use of PEDs in-flight, such as when the
aircraft is performing landing in low visibility, or if the device is affecting
the aircraft's navigation system. In such instances, the flight attendants can
ask passengers to turn off their devices immediately.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.