Antall passasjerer som reiste på business eller first class økte med 4,2 prosent ifjor. Qatar Airways er blant flyselskapene som nå investerer enda mer i luksus ombord. Foto: NTB scanpix
Casher inn på rike passasjerer - nå blir det enda mer luksus på vingene
Mens konkurrentene sliter tungt i en knallhard bransje, håver Midtøsten-flyselskapene inn penger. Nå investerer de flere hundre millioner dollar for å gi passasjerene sine mer luksus ombord.
- Når udugelige høykostselskaper som for lengst skulle ha vært ute av kartet, ikke lenger får lov til å motta statsstøtte, vil de ikke lenger klare seg, sa han.
Men mens andre sliter, håver Midtøstens giganter Emirates Airline, Etihad Airways og Qatar Airways inn. I 2014 antas Midtøsten-flyselskapene å få et overskudd på 2,1 milliarder dollar (Rundt 12,8 millarder NOK) - det høyeste overskuddet noensinne, ifølge luftfartsorganisasjonen IATA.
IATA har også gitt ut en ny rapport som viser at veksten i såkalte "premium"-reiser har fått et oppsving:
Antall passasjerer som reiste på business eller first class økte med 4,2 prosent ifjor. Og i årets to siste måneder var stigningen på henholdsvis 5,4 og 5,5 prosent.
Dette er en utvikling som Midtøsten-selskapene har merket seg. Nå investerer de flere hundre millioner dollar i luksus-service til passasjerene sine, skriver Al Bawaba
Spår videre premium-vekst
Både Emirates, Etihad og Qatar mener folk er villige til å betale mer for å fly, hvis de får den luksusen de ønsker seg ombord. Og de tror veksten i premium-segmentet vil fortsette i årene fremover. Selv om det har vært noen tøffe år i flybransjen, har Midtøsten-selskapene gitt nytt liv til luksus på vingene - til tross for at også lavprisflyselskapene har hatt en eventyrlig vekst.
Midtøsten-selskapene har hatt en kraftig passasjervekst de siste par årene og Airbus spår at disse flyselskapene alene vil kjøpe over 1000 fly, verdt 124 milliarder dollar, i løpet av de neste ti årene.
Mye av denne økningen vil komme fra velstående reisende i business class. Men da må de tas godt vare på. Derfor investerer nå Emirates, Etihad og Qatar tungt for å tiltrekke seg enda flere passasjerer med penger, og dette gjør de ved å oppgradere flyflåten og tilby all den luksusen de tror folk vil ha.
Bedre service, flere ruter, mer samarbeid
- Kundene er på jakt etter høyere og høyere kvalitet og flyselskapene må svare på dette konstant. Vi flyr premium-passasjerer som ønsker et stort rutenettverk, fantastiske tilknytningsmuligheter og varm gjestfrihet og service i lounger og i luften, pluss servering i verdensklasse, sier Richard Oliver, som er Qatar Airways-sjef i Storbritannia og Irland, til Al Bawaba.
Han sier videre at passasjerene deres er vant med luksusservice i toppklassen på loungene deres over hele verden. Dermed er det også helt naturlig å tilby dem en meny på flyet som inkluderer retter laget av kokker fra luksusrestauranter som for eksempel Nobu.
- For å skille seg ut fra mengden, fokuserer flyselskapene mer og mer på å tilby stadig flere destinasjoner og bedre fasiliteter for passasjerene sine, sier analytikeren Bharath M. fra Frost & Sullivan til Al Bawaba.
- Samarbeid mellom flyselskaper og allianser blir normen, siden selskapene prøver å kutte kostnader, unngå overkapasitet og øke sin tilstedeværelse på verdenskartet, legger analytikeren til.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.