tirsdag 20. oktober 2015

På norske vinger - Historien om Braathens


 

Foto: Anders Marius Knudsen - B737-400
 

Braathens dramatiske år

 

Flyselskapet Braathens SAFE siste dramatiske år før flyselskapet  måtte kaste kortene og be om oppkjøp frea sin hovedkonkurrent, SAS, høsten 2001, blir grundig drøftet i en ny bok. Kjell Wilsberg som i mange år var med i Braathens toppledelse, er forfatter.
 
Foto: Knut-Erik Mikalsen

 

Av JAN-PETTER HELGESEN

Boken, På Norske Vinger, utgis på forlaget Norsk Aero A.s. Wilsberg har fått støtte til arbeidet fra Ludv. G. Braathens fond. Forfatteren har også fått adgang til det meste som finnes av dokumentasjon omkring det private norske selskapets siste år som selvstendig flyselskap gjennom 56 år.

Wilsberg gir i innholdet en detaljert og svært grundig gjennomgang av et flyselskap som i 1995 toppet inntjeningen og resultat innen bransjen i Europa. Seks år senere var det nesten konkurs og måtte be SAS om oppkjøp for å redde stumpene.

Kjell Wilsberg peker på flere grunner til at det gikk galt. Dereguleringen av luftfarten satte inn for fullt midt i 1990-årene var en årsak.

Braathens som var et middelstort selskap hadde ikke økonomisk ryggrad for å møte den beinharde konkurransen fra de større  selskapene og ikke minst SAS. I stedet forsøkte Braathen-ledelsen å utfordre den skandinaviske konkurrenten på det svenske hovedmarked. Å fly ruten Oslo-Stockholm i konkurranse med SAS var et virkemiddel. Et annet var å gå inn på innenriksmarkedet i Sverige. Her kjøpte man selskapet Malmø Aviation.

Håpet var at engasjementet i Sverige ville holde SAS borte fra det norske markedet. Braathens hadde sine største inntektskilder på rutene Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger. På flere av de andre og mindre flygingene fløy man med tap.

Strategien lyktes ikke. SAS satte inn store kapasiteter i Norge. De tok store markedsandeler fra Braathens med sine storkundeavtaler og bonusprogram.

I 1998 ble Oslo Lufthavn, Gardermoen, åpnet. Dermed kunne flyselskapene fly så mye de orket fra hovedstaden. Det var ingen begrensninger på flytrafikken som på Fornebu.

For Braathens skjedde det mest ulykkelige internt som kunne skjedd på dette tidspunkt. Akkurat da Gardermoen åpnet gikk flygerne i Braathens til streik. Mange passasjerer som var vant med å bruke Braathens måtte velge SAS under den flere dager lange konflikten. Resultatet var at mange ble trofaste mot SAS da Braathen-streiken var over.

Samtidig var innføringen av best ig back-systemet et stort brudd med selskapets folkelige inntrykk. Forsøket drepte mye av Braathens gode omdømme blant folk flest.

Den nye Braathen-boken er en fortsettelse av Mot alle ords som forfatteren skrev sammen med Audun Tjomsland til selskapets 50-års jubileum i 1996.

Denne gang har han konsentrert seg mest om den mest dramatiske episoden i selskapets historie inntil det ble oppløst av SAS i 2005. Da eksisterte man under navnet SAS Braathens. Lesingen av boken vil sikkert engasjere tusenvis av tidligere Braathens-ansatte og andre med interesse for fly og flyging.   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.