Foto: Anders Marius Knudsen - B737-400
Braathens dramatiske år
Flyselskapet Braathens SAFE
siste dramatiske år før flyselskapet
måtte kaste kortene og be om oppkjøp frea sin hovedkonkurrent, SAS,
høsten 2001, blir grundig drøftet i en ny bok. Kjell Wilsberg som i mange år
var med i Braathens toppledelse, er forfatter.
Av JAN-PETTER HELGESEN
Boken, På Norske Vinger,
utgis på forlaget Norsk Aero A.s. Wilsberg har fått støtte til arbeidet fra
Ludv. G. Braathens fond. Forfatteren har også fått adgang til det meste som
finnes av dokumentasjon omkring det private norske selskapets siste år som
selvstendig flyselskap gjennom 56 år.
Wilsberg gir i innholdet en
detaljert og svært grundig gjennomgang av et flyselskap som i 1995 toppet
inntjeningen og resultat innen bransjen i Europa. Seks år senere var det nesten
konkurs og måtte be SAS om oppkjøp for å redde stumpene.
Kjell Wilsberg peker på flere
grunner til at det gikk galt. Dereguleringen av luftfarten satte inn for fullt
midt i 1990-årene var en årsak.
Braathens som var et
middelstort selskap hadde ikke økonomisk ryggrad for å møte den beinharde konkurransen
fra de større selskapene og ikke minst
SAS. I stedet forsøkte Braathen-ledelsen å utfordre den skandinaviske
konkurrenten på det svenske hovedmarked. Å fly ruten Oslo-Stockholm i
konkurranse med SAS var et virkemiddel. Et annet var å gå inn på innenriksmarkedet
i Sverige. Her kjøpte man selskapet Malmø Aviation.
Håpet var at engasjementet i
Sverige ville holde SAS borte fra det norske markedet. Braathens hadde sine
største inntektskilder på rutene Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger. På flere av
de andre og mindre flygingene fløy man med tap.
Strategien lyktes ikke. SAS
satte inn store kapasiteter i Norge. De tok store markedsandeler fra Braathens
med sine storkundeavtaler og bonusprogram.
I 1998 ble Oslo Lufthavn,
Gardermoen, åpnet. Dermed kunne flyselskapene fly så mye de orket fra
hovedstaden. Det var ingen begrensninger på flytrafikken som på Fornebu.
For Braathens skjedde det
mest ulykkelige internt som kunne skjedd på dette tidspunkt. Akkurat da
Gardermoen åpnet gikk flygerne i Braathens til streik. Mange passasjerer som
var vant med å bruke Braathens måtte velge SAS under den flere dager lange
konflikten. Resultatet var at mange ble trofaste mot SAS da Braathen-streiken
var over.
Samtidig var innføringen av
best ig back-systemet et stort brudd med selskapets folkelige inntrykk.
Forsøket drepte mye av Braathens gode omdømme blant folk flest.
Den nye Braathen-boken er en
fortsettelse av Mot alle ords som forfatteren skrev sammen med Audun Tjomsland
til selskapets 50-års jubileum i 1996.
Denne gang har han
konsentrert seg mest om den mest dramatiske episoden i selskapets historie
inntil det ble oppløst av SAS i 2005. Da eksisterte man under navnet SAS
Braathens. Lesingen av boken vil sikkert engasjere tusenvis av tidligere
Braathens-ansatte og andre med interesse for fly og flyging.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.