Tøff kamp om Statoil-helikopter
Petroleumstilsynet har foreløpig ikke godkjent Statoils planer.
Oppdatert:
Publisert:
Statoil vil ikke bekrefte at det er økonomiske årsaker som nå gjør at selskapet vurderer å stoppe tidligere forslag om nytt redningshelikopter i Brønnøysund for å ivareta beredskapen for Halten-Nordland i Norskehavet.
Statoil vil da bare ha ett helikopter, som i dag, for å dekke beredskapen i området hvor aktiviteten kommer til å øke betraktelig de neste årene. Det er plassert på Heidrun-plattformen.
- Hvor mye sparer Statoil på å droppe redningshelikopter i Brønnøysund?
- Vi har ingen ytterligere kommentar til kostnader knyttet til denne beredskapen, svarer pressetalsmann Ola Anders Skauby i Statoil.
- Vi jobber fortsatt med løsningen for områdeberedskapen i Halten-Nordland som inkluderer Aasta Hansteen. Det er en forutsetning at en slik løsning opprettholder akseptabelt beredskapsnivå. Vi har ikke tatt noen beslutning rundt dette og det viktige for oss nå er en god dialog og prosess med direkte berørte parter, både internt og eksternt, forklarer Skauby i Statoil videre.
Både fagforeningene Industri Energi og Safe er svært kritiske til at Statoil nå anbefaler å gå bort fra planene som Olje- og energidepartementet vedtok i Plan for utbygging og drift (PUD) for Aasta Hansteen, som ble vedtatt i 2013.
Frode Alfheim og Roy Erling Furre i henholdsvis Industri Energi og Safe var begge tydelige på at Statoil-manøveren skyldes økonomiske besparelser i Statoil. De reagerte også på at Statoil hevdet at selskapet styrker beredskapen ved å ha ett moderne helikopter med stor rekkevidde, framfor å ha helikopterberedskap på to steder.
Furre i Safe mente det var all grunn til å stille spørsmål ved om Statoil kan dekke kravene om totimers redningstid ved bare å ha ett helikopter.
Begge varslet tøff kamp politisk om å ha to redningshelikoptre, slik Statoil lovet i utbyggingsplanene for Aasta Hansteen.
Petroleumstilsynet, Ptil, må godkjenne at Statoil ivaretar en sikker beredskap, dersom selskapet beslutter å ha ett helikopter på Heidrun-plattforemn for å dekke beredskapen.
- Vi er kjent med diskusjonen og at Statoil har vurdert endringer i plan for utbygging for Aasta Hansteen, men vi har ikke mottatt noen formell beslutning fra Statoil angående endring av områdeberedskapen, understreker Øyvind Midtyun i Petroleumstilsynet.
- Det er Statoil som operatør som er ansvarlig for at beredskapsløsningene tilfredsstiller kravene i regelverket. Vi avventer eventuell informasjon fra Statoil, og vil ta stilling til løsning og forutsetninger for områdeberedskapen dersom og når vi mottar informasjon om dette.
Statoil vil da bare ha ett helikopter, som i dag, for å dekke beredskapen i området hvor aktiviteten kommer til å øke betraktelig de neste årene. Det er plassert på Heidrun-plattformen.
- Hvor mye sparer Statoil på å droppe redningshelikopter i Brønnøysund?
- Vi har ingen ytterligere kommentar til kostnader knyttet til denne beredskapen, svarer pressetalsmann Ola Anders Skauby i Statoil.
Ikke avgjort
Det var Helgelendingen som først skrev at Statoil bekreftet at selskapet ikke anbefaler stasjonering av søk- og redningshelikopter i Brønnøysund for å dekke Halten-området og Nordland.- Vi jobber fortsatt med løsningen for områdeberedskapen i Halten-Nordland som inkluderer Aasta Hansteen. Det er en forutsetning at en slik løsning opprettholder akseptabelt beredskapsnivå. Vi har ikke tatt noen beslutning rundt dette og det viktige for oss nå er en god dialog og prosess med direkte berørte parter, både internt og eksternt, forklarer Skauby i Statoil videre.
Både fagforeningene Industri Energi og Safe er svært kritiske til at Statoil nå anbefaler å gå bort fra planene som Olje- og energidepartementet vedtok i Plan for utbygging og drift (PUD) for Aasta Hansteen, som ble vedtatt i 2013.
Frode Alfheim og Roy Erling Furre i henholdsvis Industri Energi og Safe var begge tydelige på at Statoil-manøveren skyldes økonomiske besparelser i Statoil. De reagerte også på at Statoil hevdet at selskapet styrker beredskapen ved å ha ett moderne helikopter med stor rekkevidde, framfor å ha helikopterberedskap på to steder.
Furre i Safe mente det var all grunn til å stille spørsmål ved om Statoil kan dekke kravene om totimers redningstid ved bare å ha ett helikopter.
Begge varslet tøff kamp politisk om å ha to redningshelikoptre, slik Statoil lovet i utbyggingsplanene for Aasta Hansteen.
Mindre endring
Overfor Aftenbladet bekrefter Olje- og energidepartementet at en endring av planlagt beredskap i Brønnøysund sammenlignet med det som er godkjent, er et tiltak som ikke krever ny godkjennelse av Olje- og energidepartementet.Petroleumstilsynet, Ptil, må godkjenne at Statoil ivaretar en sikker beredskap, dersom selskapet beslutter å ha ett helikopter på Heidrun-plattforemn for å dekke beredskapen.
- Vi er kjent med diskusjonen og at Statoil har vurdert endringer i plan for utbygging for Aasta Hansteen, men vi har ikke mottatt noen formell beslutning fra Statoil angående endring av områdeberedskapen, understreker Øyvind Midtyun i Petroleumstilsynet.
- Det er Statoil som operatør som er ansvarlig for at beredskapsløsningene tilfredsstiller kravene i regelverket. Vi avventer eventuell informasjon fra Statoil, og vil ta stilling til løsning og forutsetninger for områdeberedskapen dersom og når vi mottar informasjon om dette.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.