Air Baltic-toppens råd til Norwegian: - Sats mer på Asia
Norwegians svar: - Det kommer!
Lavprislangruter er mer lukrative mot Asia, mener Air Baltic-sjefen. - Asia kommer etterhvert, lover Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.
- Jeg ser større vekstmuligheter for langruter til Asia. Asia har også et økende behov for å reise mot vest og Europa. Atlanteren er svært konkurranseeksponert, noe som betyr at Asia-rutene har en høyere yield (inntekt per passasjerkilometer), sa Gauss, ifølge Check-in.dk.Relaterte saker
Destinasjoner som New York, Miami og Bangkok er allerede på programmet. For kort tid siden lanserte Norwegian også planer om direktefly til USA fra Bergen og den skotske hovedstaden Edinburgh.
På et investorseminar i regi av DNB Markets nylig ga Norwegian-sjef Bjørn Kjos uttrykk for store forventninger til langdistanseprogrammet, som allerede driver lønnsomt. Han vil mye heller konkurrere med de store flygigantene på langdistanse enn lavkostselskapene på kortere distanser.
- Det er mye lettere å konkurrere når du har 50 prosent av kostnadsnivået, sa Kjos: - Vi kunne lett flydd 40-50 Dreamlinere
- Her henger fruktene lavest
Men Martin Gauss i Air Baltic mener USA ikke burde være Norwegians førsteprioritet. I Helsinki kom det frem at han mener Norwegian har potensial til å kunne kopiere Finnairs suksessfulle Asia-modell ved å satse på Riga som hub - som er Air Baltics hub. Air Baltic selv har ikke langruter.Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier til DN at det er bevisst at de har satset på USA først:
- Det er i det transatlantiske markedet fruktene henger lavest, noe våre fulle Dreamlinere med amerikanere og europeere er et solid bevis på, sier han.
Men Asia er absolutt en region Norwegian vil satse mer på fremover, understreker han.
- Asia kommer etterhvert, når vi får flere fly i flåten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.