Flere spor etter MH370 dukker opp, men også mange spørsmål
En ny del som sannsynligvis stammer fra det savnede passasjerflyet MH370 er nå funnet. Totalt er seks deler oppdaget til nå, men det stilles spørsmål om hvorfor de ser ut til å ha vært i sjøen bare noen dager.
Den nye delen ble funnet i Mosambik på mandag. Fra før er det kjent at to andre deler er hentet opp fra landets strender.
Disse delene er nå ferdig analysert i Australia av representanter fra flyfabrikanten Boeing, den australske flyhavarikommisjonen og MH370 undersøkelseskommisjonen som Malaysia har satt ned.
Det er malaysierne som offentliggjorde konklusjonen, men den er brakt videre av den australske flyhavarikommisjonen.
Rute MH370 ble betjent av en Boeing 777-maskin. Ingen andre slike fly har forsvunnet i det aktuelle området.
De to delene er fra en 777. De er malt med samme malingen som brukes av Malaysia Airlines, og fonten som brukes i skriften på delene er den samme som flyselskapet har på sine fly.
Det store spørsmålet for mange er hvorfor delene etter nesten to år i sjøen ser helt rene ut.
– Dersom delen blir bekreftet å komme fra en Boeing 777-maskin, så sender vi den til Australia for videre undersøkelse, opplyste transportministeren i Malaysia, Datuk Seri Liow Tiong Lai skriver New Strait Times.
Ministeren sa også at en annen del som kan komme fra flyet vil bli sendt til Australia for analyse denne uken. Hvor denne delen ble funnet, opplyste han ikke om.
Disse delene er nå ferdig analysert i Australia av representanter fra flyfabrikanten Boeing, den australske flyhavarikommisjonen og MH370 undersøkelseskommisjonen som Malaysia har satt ned.
Det er malaysierne som offentliggjorde konklusjonen, men den er brakt videre av den australske flyhavarikommisjonen.
Må være MH370
De er sikre i sin sak. Delene må stamme fra Malaysia Airlines flyet som forsvant natt til 8. mars 2014.Rute MH370 ble betjent av en Boeing 777-maskin. Ingen andre slike fly har forsvunnet i det aktuelle området.
De to delene er fra en 777. De er malt med samme malingen som brukes av Malaysia Airlines, og fonten som brukes i skriften på delene er den samme som flyselskapet har på sine fly.
Det store spørsmålet for mange er hvorfor delene etter nesten to år i sjøen ser helt rene ut.
Mange nye deler fra MH370 på kort tid
Omstendighetene rundt funnet av den nye delen i Mosambik er ikke klart. Myndighetene i Malaysia opplyste om den på en pressekonferanse tirsdag.– Dersom delen blir bekreftet å komme fra en Boeing 777-maskin, så sender vi den til Australia for videre undersøkelse, opplyste transportministeren i Malaysia, Datuk Seri Liow Tiong Lai skriver New Strait Times.
Ministeren sa også at en annen del som kan komme fra flyet vil bli sendt til Australia for analyse denne uken. Hvor denne delen ble funnet, opplyste han ikke om.
Del med Rolls-Royce logo
I forrige uke skal en del som ble funnet i Sør-Afrika ha blitt sendt til Australia, skriver journalisten Jeff Wise på sin blogg.Delen har en Rolls-Royce logo. Den kan være fra ett av motordekslene på en 777-maskin. Maskinen som forsvant hadde to Rolls-Royce Trent 800 motorer.
I fjor ble en del av det forsvunne flyet funnet på den franske øya Reunion øst for Madagaskar. Det var en såkalt flaperon, en del av vingen.
Dette er den eneste delen som helt sikkert stammer fra MH370. Representanter fra Airbus Defence and Space som lagde den for Boeing, fant et serienummer på innsiden.
Serienummeret tilhørte en flaperon som beviselig var montert på maskin 9M-MRO, flyet som betjente ruten MH370 den fatale natten.
Delene mangler marin forurensing
Malaysia ønsker nå å sende grupper av etterforskere til Mosambik og Sør-Afrika for å lete etter flere deler. De venter på tillatelse fra myndighetene i de to landene, opplyser transportministeren.Det er tilstanden til de andre bitene som skal komme fra flyet som får uavhengige eksperter til å stille spørsmål.
Flaperonen som ble funnet i fjor hadde store deler av overflaten dekket av marine organismer. Skjell og alger hadde grodd i tykke lag.
Det nye delene som er plukket opp av sjøen i år, er nesten helt rene.
– Det ser ut til at de har ligget i sjøen et par dager, sier biologen James Carlton, til bloggen jeffwise.net.
CNN-eksperten som ble tviler
Bloggen drives av journalisten Jeff Wise som var i ekspertpanelet til CNN etter at flyet forsvant.Nå fungerer bloggen som samlingspunkt for en rekke uavhengige eksperter som forsøker å finne ut hva som har skjedd med MH370.
Jeff Wise har intervjuet flere av de ledende ekspertene innen feltet marin vekst, og de er samstemte i at de nye delene som er funnet ikke ser ut til å ha vært i sjøen i nærmere to år.
– Dersom jeg hadde plassert et stykke glassfiber i sjøen, så ville jeg ha forventet å se det dekt av organismer etter en måned, opplyser marinbiologen Cathryn Clarke Murray ved North Pacific Marine Science Organization til jeffwise.net.
– På bildene ser delene fra flyet temmelig rene ut.
Kanskje delene aldri har vært i vann
En annen forsker som regelmessig plasserer gjenstander i sjøen for å studere hvordan de blir kolonisert av liv, er også skeptisk til at delene skal ha vært i sjøen så lenge.Sam Chan ved Oregon State University er spesielt opptatt av bikubekontruksjonen som er synlig på flere av bildene av delene.
– At det ikke er organisk vekst i bikubematerialet forteller meg mye, sier han til jeffwise.net.
– Det er samme type konstruksjon som vi bruker i våre eksperimenter fordi de fungerer utmerket til å få marine organismer til å sette seg fast.
Ut fra bildene tror han at delene kan ha vært i vannet i et par uker, men selv det er han litt tvilende til.
– Dersom det ikke er noe synlig vekst, har delene vært i vannet i det hele tatt?
Advokaten Blaine Alan Gibson
Blant de uavhengige ekspertene som bidrar i bloggen jeffwise.net, blir det stilt spørsmål om hva sannsynligheten er for at den første nye delen som ble funnet, ble plukket opp av nettopp en av de mest ivrige private MH370 etterforskerne.Den amerikanske advokaten Blaine Alan Gibson har brukt store ressurser og mye tid de siste to årene på å følge spor etter flyet.
Han har blant annet dratt til avsidesliggende atoller i Maldivene for å intervjuer mennesker som mener de så MH370 fly lavt over dem om morgenen 8. mars.
Han har finansiert båtekspedisjoner i letingen etter vrakgods. Uten å finne noe.
27. februar i år hadde han leid en båt for å undersøke en del av kystlinjen i Mosambik. Kapteinen ombord i båten pekte på noe kunstig som lå på en sandbanke. De plukket opp det kunstige. Det var et meter stort stykke glassfiber med bikubemateriale lagd av aluminium. På overflaten sto det "No Step".
Passer ikke med en styrtet MH370
"No Step" er en av flydelene som myndighetene nå med sikkerhet sier er fra det savnede flyet.Jeff Wise kommer ikke med noen anklager mot Blaine Allan Gibson. De kjenner hverandre godt fra de siste to årene. Han behandler han godt i en artikkel han har skrevet om funnet.
Wise konkluderer sin undersøkelse med å skrive at funnene ikke passer med teorien om at flyet styrtet i den sørlige delen av det Indiske hav.
Han ber myndighetene om at alle steiner må bli snudd for å få klarhet i mysteriet.
Ble flaperonen fra MH370 plantet?
Jeff Wise er ikke bare skeptisk til de nye delene som er funnet, han er også skeptisk til funnet av flaperonen. Han støtter seg på sine ekspertkilder, og mener delen ikke kan ha vært så lenge i vannet. Tilveksten av organismer tyder på bløtlegging i et halvt år, er hans konklusjon.Wise peker på områder av flaperonen der det ser ut til at noe har vært festet, noe som nylig er fjernet. Han lurer på om flydelen er holdt under vann med vilje av noen for å få den til å se sånn passe værbitt ut, og så plassert ut slik at noen uskyldige kan finne den. Han sier ikke at det er slik det skjedde, han stiller bare spørsmålet.
Franskmennene er merkelig stille
Det Jeff Wise, og temmelig mange andre gjør, er å be de franske etterforskerne om å komme med sin endelige konklusjon.Det er franskmennene som undersøker flaperonen. Det har de gjort siden i fjor sommer.
Etter at delen ble bekreftet som tilhørende den savnede maskinen, har det vært helt stille.
Det er mulig at den nøyaktige undersøkelsene kan slå fast hvor lenge delen har vært i vannet, og hvilken stilling vingedelen var i da ferden endte. Kanskje også med hvilken hastighet vannet ble møtt.
Dersom ferden endte slik, noe Jeff Wise ikke tror.
Jeff Wise og hans teori om MH370
Det som kan være utfordringen for vitenskapsjournalisten og piloten Jeff Wise, er at han etter mye tvil gikk offentlig ut med sin egen teori. En teori som han sier er den eneste som stemmer med all tilgjengelig elektronisk data. Han mener han vet hva som har skjedd med flyet etter 8. mars 2014.Det inkluder president Vladimir Putin, en ferd som gikk mot nord og en forlatt flyplass ved den russiske rombasen Baikonur i Kasakhstan.
Det er på ingen måte sikkert at han har rett.
Har søkt gjennom det sannsynlige området
Det er heller ikke sikkert at myndighetsorganene i Australia, Malaysia og Kina som står bak verdenshistoriens dyreste leteaksjon har rett. De har lett lenge nå, og ikke funnet noe,Den siste oppdateringen fra aksjonen kom onsdag. Der står det at 95.000 kvadratkilometer av sjøbunnen er gjennomsøkt.
Det gjenstår 25.000 kvadratkilometer, men dette er for det meste utenfor de mer sannsynlige områdene der restene etter flyet kan ligge.
Inmarsat og andre usikkerheter
Det er tung matematikk, for det meste bayesiansk sannsynlighetsteori, som ligger til grunn for utvelgelsen av området. Les denne (PDF) dersom du er veldig interessert.En utfordring er at tallene som er lagt inn i utregningene ikke er helt nøyaktige, og det er gjort noen antagelser om hvordan flyet har oppført seg.
Unøyaktigheten er blant mye annet knyttet til banen til kommunikasjonssatellitten Inmarsat 3F-1 og forsinkelsen i elektronikken.
Tror piloten var bevisstløs eller død
En av antagelsene er at det var autopiloten som hadde kontrollen over flyet fra det tidspunktet det forsvant fra radar og til det traff havoverflaten.Et slikt scenario inkluderer et ukontrollert spinn og katastrofalt møte med vannet i høy hastighet etter at drivstoffet er brukt opp.
Dersom det var en våken pilot ombord, og den piloten tok over kontrollen og styrte flyet i glideflukt mot en relativt myk landing på sjøen, så blir det nå sannsynligvis lett i feil område.
Da kan flyet ha kommet seg langt forbi søkeområdet før det møtte sin våte grav.
Flere uavhengige etterforskere, noen av dem med meget god faglig bakgrunn, stiller nå spørsmålet om det var slik ferden endte. En av dem er astrofysikeren Duncan Steele.
Flaperonen tyder på kontrollert landing
Funnet av flaperonen utenfor øya Reunion i fjor, ga ytterligere grobunn for antagelsen om en kontrollert landing. Flydelen hadde skader som var forenelig med at den var bøyd ned i landingsposisjon da den traff vannet, og at flyet var orientert horisontalt, ikke vertikalt i en ukontrollert styrt.Så dukker det opp en liten hær av løse deler, som bærer tegn på at har blitt splintret opp og slitt vekk fra flykroppen. Noe som kan tyde på at flyet ble revet i stykker da det traff vannet etter en styrt fra stor høyde.
I juli er det ventet at hele det nåværende søkeområdet er gjennomsøkt. Holdningen fra de tre landene som betaler for gildet, er at søket da vil bli avsluttet dersom det ikke kommer troverdig informasjon som peker ut et annet område.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.