tirsdag 22. mars 2016

SAR - AW101 flyr - 14 år etter at Helikopterfaglig Forum ba om at saken måtte ut på anbud - Teknisk Ukeblad

AW101 NYTT REDNINGSHELIKOPTER

AW101 NYTT REDNINGSHELIKOPTER

Her flyr det nye redningshelikopteret

for første gang

- En stor begivenhet!

45 minutters testflygning uten spesielle anmerkninger.
Det er de tørre fakta bak det første norske AW101-helikopterets første tur i lufta.
Men ettersom det er 44 år siden de første av dagens Sea King-redningshelikoptre kom, har lederen for det nye anskaffelsesprosjektet, Bjørn Ivar Aarseth, sine ord i behold når han sier:
– En stor begivenhet!

Tre flytestmaskiner

Ti måneder etter at sammenstillingen av det første norske AW101-helikopteret startet hos Finmeccanica helicopters (tidligere Agusta Westland) i Yeovil i England, ble maskinen rullet ut av fabrikken i starten av mars.
Bakkestestingen startet i forrige uke, og ifølge rapporter Teknisk Ukeblad har fått, har alt gått smertefritt.
Jomfruferden til NOR 01 gikk fra AW-anlegget i Yeovil.
Jomfruferden til NOR 01 gikk fra AW-anlegget i Yeovil.

Med tilstrekkelig bra vær og godkjenning på plass fra britiske myndigheter, var NOR 01 klar for sin jomfruferd.
Det landet i 15-tida norsk tid etter en kort testflygning der det ble utført såkalte «basic maneuvers».
Dette helikopteret skal i mai og september få selskap av ytterligere to helikoptre som skal bidra i flytestprogrammet som skal foregå i England det kommende året.
Deretter flyr trioen til Sola lufthavn i april 2017 og starter umiddelbart en test- og evalueringsfase som kalles «OT&E» og er beregnet å ta et år.
Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser i denne rekkefølgen: Ørland, Banak, Bodø, Rygge og Florø.

I rute til 2020

Om to måneder ferdigstilles det første AW101-helikopteret som lakkeres i 330-skvadronens farger.
Om to måneder ferdigstilles det første AW101-helikopteret som lakkeres i 330-skvadronens farger.

Den norske versjonen heter AW101-612 og baserer seg på csar-versjonen (combat sar) til Italia, og det er der sertifiseringen av de norske helikoptrene gjennomføres.
Helikoptrene som nå bygges blir 330-skvadronens første nyleverte maskiner på 20 år. To Sea King-helikoptre (329 og 330) ble levert i 1996.
Åtte av helikoptrene som nå flyr for redningstjenesten ble levert så tidlig som 1972.
Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser.
– Jeg er veldig fornøyd med at Agusta Westland har nådd denne viktige milepælen og fortsetter å drive prosjektet framover slik at vi kan erstatte aldrende Sea King-helikoptre med nye, topp moderne AW101 innen 2020, sier justis- og beredskapsminister Anders Anundsen i en pressemelding sendt ut fra helikopterprodusenten.
Westland Sea King MK43B-maskinene har nylig fått en rekke oppgraderinger slik at de er rustet til å fortsatt gjøre jobben fram til de forhåpentlig kan pensjoneres i 2020.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.