Litt pussig reportasje fra Fagernes i dag på NRK da det klart fremkom at Leirin skulle stenge. Vel, ikke helt sant. Flyplassen skal holdes åpen for å betjene chartertrafikk frem til 2019 slik det fremgår av artikkelen fra 20 november i fjor. Rutetrafikken opphører imidlertid. (Red.)
Driften på Leirin er reddet
LEIRIN (NRK): Fagernes Lufthavn Leirin skal drives videre, iallfall i tre år til. Turistnæringa i Valdres og Hallingdal er strålende fornøyd.
Så seint som i fjor høst var flyplassen ved Fagernes i Valdres truet av nedleggelse. Men etter budsjettforhandlingene mellom regjeringa og støttepartiene ble Leirin reddet.
Nå er regjeringas plan for videre drift klar: Statlige Avinor skal drive flyplassen i tre år til, med gradvis større finansiering fra andre steder. Fra 2019 må lokale, regionale og eventuelt andre ta helt og fullt over driften.
Det betyr at det fortsatt blir charterflyginger til de store vintersportsstedene i området, blant annet Beitostølen, Geilo og Hemsedal.
Regjeringa legger fram sin plan for Stortinget i dag, og statssekretær John-Ragnar Aarset (H) presenterte planene i en orientering på Leirin i formiddag.
– Vi håper å se gode resultater gjennom denne treårsperioden, og vi mener det bør være tid og rom for å få til det løftet som vi har tro på for Leirin, sa Aarset.
Det er særlig reiselivet i regionen som har kjempet for fortsatt drift ved flyplassen. De var veldig fornøyd i dag.
– Dette er en gledens dag. Det ligger det en del forutsetninger her som vi må drøfte og komme nærmere tilbake til, sa Bjørn B. Jacobsen i Styringsgruppa for Leirin.
Forutsetningene er blant annet at en del av pengene til driften kommer fra andre enn
Avinor allerede i 2017. Det kan være private aktører eller lokale og regionale offentlige myndigheter.
Det koster 10-17 millioner kroner i året å holde flyplassen åpen.
Målet er å nå å få flere ski- og fjellturister fra kontinentet.
– Vi kan skape internasjonal vekst, vi skal fly turistene rett inn i fjellet. Nå er det opp til oss i næringa. Vi skal ut i Europa, få opp mange charterfly, og det skal vi klare, sa Beitostølen-sjefen Atle Hovi.
Også reiselivet i nabodalføret Hallingdal jubler.
– Det betyr enormt mye. Dette gir oss nærhet til et europeisk marked på 200 millioner mennesker. Det er en unik mulighet, sier Andreas Smith-Erichsen, destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal.
Politikere både fra Buskerud og Oppland har engasjert seg i kampen for Leirin.
– I dag kan vi glede oss over å ha nådd fram. Vi kunne ønske oss mer enn tre år, men nå skal vi bevise at vi får det til, sier valdris og tidligere fylkesordfører i Oppland, Gro Lundby.
Nå er regjeringas plan for videre drift klar: Statlige Avinor skal drive flyplassen i tre år til, med gradvis større finansiering fra andre steder. Fra 2019 må lokale, regionale og eventuelt andre ta helt og fullt over driften.
Det betyr at det fortsatt blir charterflyginger til de store vintersportsstedene i området, blant annet Beitostølen, Geilo og Hemsedal.
– En gledens dag
– Vi håper å se gode resultater gjennom denne treårsperioden, og vi mener det bør være tid og rom for å få til det løftet som vi har tro på for Leirin, sa Aarset.
Det er særlig reiselivet i regionen som har kjempet for fortsatt drift ved flyplassen. De var veldig fornøyd i dag.
– Dette er en gledens dag. Det ligger det en del forutsetninger her som vi må drøfte og komme nærmere tilbake til, sa Bjørn B. Jacobsen i Styringsgruppa for Leirin.
Forutsetningene er blant annet at en del av pengene til driften kommer fra andre enn
Det koster 10-17 millioner kroner i året å holde flyplassen åpen.
– Dette skal vi klare
Leirin blir med dette en ren charterflyplass fra og med neste vinter. Det er allerede klart at ruteflyet til Gardermoen legges ned fra 1.april neste år.Målet er å nå å få flere ski- og fjellturister fra kontinentet.
– Vi kan skape internasjonal vekst, vi skal fly turistene rett inn i fjellet. Nå er det opp til oss i næringa. Vi skal ut i Europa, få opp mange charterfly, og det skal vi klare, sa Beitostølen-sjefen Atle Hovi.
– Det betyr enormt mye. Dette gir oss nærhet til et europeisk marked på 200 millioner mennesker. Det er en unik mulighet, sier Andreas Smith-Erichsen, destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal.
Politikere både fra Buskerud og Oppland har engasjert seg i kampen for Leirin.
– I dag kan vi glede oss over å ha nådd fram. Vi kunne ønske oss mer enn tre år, men nå skal vi bevise at vi får det til, sier valdris og tidligere fylkesordfører i Oppland, Gro Lundby.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.