Tilsyn dropper sjekk av flybesetninger fra Asia
Sikkerheten i luftfarten svekkes fordi flybesetninger fra Thailand ikke må gjennom den samme grundige bakgrunnssjekken som norsk og europeisk personale, mener Parat.
Luftfartstilsynet foretar ingen bakgrunnssjekk av personer fra land utenfor Europa som ansettes i norske flyselskap.
Til sammenligning må norske eller europeiske ansatte legge fram politiattest som dokumenterer fem års plettfri vandel.
– Det er vanskelig å få tilfredsstillende informasjon angående dokumentets ekthet og innhold. Prosessen med å undersøke de forskjellige politiattestene er ressurskrevende, og det er ofte tvil om dokumentets pålitelighet selv etter omfattende ressursbruk, skriver direktøren i et brev til Parat.
Derfor er det en generell regel om at personer uten fem års sammenhengende botid i Norge eller et annet EØS-land, ikke vil få adgang til såkalte sikkerhetsbegrensede områder, opplyser tilsynet.
Unntaket er langt på vei begrunnet i omfanget:
«Ettersom flyselskap har mange ansatte fra tredjeland, har vi sett at det er behov for unntak fra hovedregelen», heter det i Nodelands brev til Parat-nestlederen.
– Begrunnelsen er altså at det er vanskelig, utbryter Einan.
Parat-nestlederen stusser over at tilsynet gjør et poeng ut av at de aktuelle ansatte kun har «begrenset adgang til sikkerhetsbegrenset område».
– Faktum er at de har tilgang til besetningenes oppholdsrom og hvor som helst i flyet, inkludert cockpit, sier Einan – som konkluderer med at unntaket medfører en betydelig sikkerhetssvikt i norsk og europeisk luftfart.
– Vi advarer regjeringen mot konsekvensene av et slikt frislipp av arbeidskraft i norsk og europeisk luftrom, på bekostning av eksisterende arbeidsplasser. Når vi i tillegg kjenner til det strenge sikkerhetsregimet vi må forholde oss til, er det vanskelig å forstå at man i praksis åpner opp for å ansette personell fra tredjeland, helt uten noen som helst form for sikkerhetskontroll, sier Einan.
Til sammenligning må norske eller europeiske ansatte legge fram politiattest som dokumenterer fem års plettfri vandel.
Dokument-trøbbel
Luftfartsdirektør Stein Erik Nodeland beskriver det som «svært utfordrende» å vurdere politiattester for personer fra tredjeland.– Det er vanskelig å få tilfredsstillende informasjon angående dokumentets ekthet og innhold. Prosessen med å undersøke de forskjellige politiattestene er ressurskrevende, og det er ofte tvil om dokumentets pålitelighet selv etter omfattende ressursbruk, skriver direktøren i et brev til Parat.
Derfor er det en generell regel om at personer uten fem års sammenhengende botid i Norge eller et annet EØS-land, ikke vil få adgang til såkalte sikkerhetsbegrensede områder, opplyser tilsynet.
Omfattende unntak
Men når det gjelder flyselskap med mange ansatte fra tredjeland, har Luftfartstilsynet kommet til at det kan gjøres et unntak.Unntaket er langt på vei begrunnet i omfanget:
«Ettersom flyselskap har mange ansatte fra tredjeland, har vi sett at det er behov for unntak fra hovedregelen», heter det i Nodelands brev til Parat-nestlederen.
– Begrunnelsen er altså at det er vanskelig, utbryter Einan.
Tilgang til cockpit
Luftfartstilsynet skriver at formålet med bakgrunnsjekk er å hindre adgang til landingsplass, luftfartsanlegg eller sentrale posisjoner for personer som kan vær en risiko for sikkerheten i luftfarten.Parat-nestlederen stusser over at tilsynet gjør et poeng ut av at de aktuelle ansatte kun har «begrenset adgang til sikkerhetsbegrenset område».
– Faktum er at de har tilgang til besetningenes oppholdsrom og hvor som helst i flyet, inkludert cockpit, sier Einan – som konkluderer med at unntaket medfører en betydelig sikkerhetssvikt i norsk og europeisk luftfart.
Advarer regjeringen
I forslaget til ny utlendingsforskrift som nå er på høring, legges det opp til at det skal bli enda enklere for ansatte fra tredjeland å fly inn og ut av Norge og på europeiske flygninger.– Vi advarer regjeringen mot konsekvensene av et slikt frislipp av arbeidskraft i norsk og europeisk luftrom, på bekostning av eksisterende arbeidsplasser. Når vi i tillegg kjenner til det strenge sikkerhetsregimet vi må forholde oss til, er det vanskelig å forstå at man i praksis åpner opp for å ansette personell fra tredjeland, helt uten noen som helst form for sikkerhetskontroll, sier Einan.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.