Software-feil kan sette F-35 på bakken
Datakrøll kan sette nye jagerfly på bakken, advarer amerikanske myndigheter. Ingen fare, svarer Pentagon.
New York, USA: Flere tusen av verdens mest avanserte jagerfly kan bli satt på bakken fordi en del ikke fungerer som den skal: Flyets hjerne.
Det er frykten til amerikanske myndigheter som fører oppsyn med utviklingen av F-35 Joint Strike Fighter, kjent som verdens dyreste våpenprogram. Norge er et av landene som har bestilt det nye jagerflyet.
Den amerikanske riksrevisjonen (GAO) mener problemene med flyets «Autonomic Logistics Information System (ALIS)» er så alvorlige at «hele F-35-flåten kan bli offline», ifølge en rapport som ble lagt frem forrige torsdag.
Det er også en fare for at systemet ikke er tilgjengelig i avsidesliggende områder hvor flyene er tenkt å operere. Programvaren må blant annet ha kontakt med servere på bakken, heter det i rapporten.
Riksrevisjonen mener det er risiko for at feilene kan føre til ytterligere forsinkelser og kostnadsoverskridelser.
Men forsvaret avviser kritikken og sier det er ingen fare for at flyene må settes på bakken.
- Rapporten inneholder ingen overraskelser. Alle forholdene er godt kjent for programansvarlig, de militære styrkene og internasjonale partnere, sier general Chris Bogdan i en pressemelding.
Forsvarstoppen medgir at rapporten inneholder korrekt informasjon, men sier han ikke er enig i alle konklusjonene.
- Som med et hvert stort og kompleks program vil det komme ny oppdagelser, utfordringer og hindringer underveis. F-35 er fortsatt under utvikling, og dette er tidspunktet hvor nye tekniske utfordringer er forventet. Vi tror de og fremtidige utfordringer vil bli løst, skriver Bogdan.
Programmet ble nullstilt for noen år siden. Siden den gang har kostnadene falt og leveringsplanen vært «relativt stabil».
ALIS er en av de tre viktigste komponentene på flyet. Men i motsetning til skroget og motoren, er ALIS avhengig av datamaskiner på bakken.
Flyet kan fly uten ALIS, men systemet beskrives som helt sentralt for gjennomføre oppdrag, planlegging, vedlikehold og andre prosesser optimalt. I rapporten kalles det flyets hjerne.
- ALIS har opplevd problemer med utviklingen, og forsinkelser gjør at nøkkelparametre, som tilgjengeligheten på fly og flyoppdrag, står i fare, heter det i rapporten.
En bekymring er manglende redundans - det vil si reservesystemer som kan tre i kraft dersom andre faller ut.
- Brukere er bekymret for at ALIS eksisterende utforming gjør at alle data fra F-35-flåten sluses til ett sentralt punkt og så videre til en logistikkenhet, uten noen backupsystemer eller redundans. Hvis en av disse enhetene svikter, kan hele F-35-flåten bli «offline», skriver GAO.
Det er frykten til amerikanske myndigheter som fører oppsyn med utviklingen av F-35 Joint Strike Fighter, kjent som verdens dyreste våpenprogram. Norge er et av landene som har bestilt det nye jagerflyet.
Den amerikanske riksrevisjonen (GAO) mener problemene med flyets «Autonomic Logistics Information System (ALIS)» er så alvorlige at «hele F-35-flåten kan bli offline», ifølge en rapport som ble lagt frem forrige torsdag.
Det er også en fare for at systemet ikke er tilgjengelig i avsidesliggende områder hvor flyene er tenkt å operere. Programvaren må blant annet ha kontakt med servere på bakken, heter det i rapporten.
Riksrevisjonen mener det er risiko for at feilene kan føre til ytterligere forsinkelser og kostnadsoverskridelser.
Avviser kritikken
- Det finnes ingen garanti for at forsvarsdepartementet har utbedret de største risikoene innen produksjonen skal starte for fullt i 2019, skriver GAO.Men forsvaret avviser kritikken og sier det er ingen fare for at flyene må settes på bakken.
- Rapporten inneholder ingen overraskelser. Alle forholdene er godt kjent for programansvarlig, de militære styrkene og internasjonale partnere, sier general Chris Bogdan i en pressemelding.
Forsvarstoppen medgir at rapporten inneholder korrekt informasjon, men sier han ikke er enig i alle konklusjonene.
- Som med et hvert stort og kompleks program vil det komme ny oppdagelser, utfordringer og hindringer underveis. F-35 er fortsatt under utvikling, og dette er tidspunktet hvor nye tekniske utfordringer er forventet. Vi tror de og fremtidige utfordringer vil bli løst, skriver Bogdan.
Forfulgt av problemer
F-35 har vært forfulgt av problemer, og riksrevisjonen har påpekt en rekke feil og mangler gjennom årene.Programmet ble nullstilt for noen år siden. Siden den gang har kostnadene falt og leveringsplanen vært «relativt stabil».
ALIS er en av de tre viktigste komponentene på flyet. Men i motsetning til skroget og motoren, er ALIS avhengig av datamaskiner på bakken.
Flyet kan fly uten ALIS, men systemet beskrives som helt sentralt for gjennomføre oppdrag, planlegging, vedlikehold og andre prosesser optimalt. I rapporten kalles det flyets hjerne.
- ALIS har opplevd problemer med utviklingen, og forsinkelser gjør at nøkkelparametre, som tilgjengeligheten på fly og flyoppdrag, står i fare, heter det i rapporten.
En bekymring er manglende redundans - det vil si reservesystemer som kan tre i kraft dersom andre faller ut.
- Brukere er bekymret for at ALIS eksisterende utforming gjør at alle data fra F-35-flåten sluses til ett sentralt punkt og så videre til en logistikkenhet, uten noen backupsystemer eller redundans. Hvis en av disse enhetene svikter, kan hele F-35-flåten bli «offline», skriver GAO.
GAO Questions Deployability, Redundancy of F-35 ALIS System |
The
F-35 Lightning II is scheduled to enter full-rate production in 2019, but its
maintenance and logistics backbone is at risk of not being fully ready, the U.S.
Government Accountability Office (GAO) warns in a new report. The Department of
Defense (DOD), while aware of the risks, “does not have a plan to prioritize and
address them in a holistic manner,” the agency adds.
In
the April report to Congress, the GAO flagged several “functionality” issues
with the F-35 Autonomic Logistics Information
System (ALIS) that could, if unresolved, present cost and schedule
implications as the program approaches key milestones. The U.S. Air Force plans to declare initial
operational capability (IOC) of the fighter this year, with the Navy
following in 2018 and a full-rate production decision due the next year. The
Marine Corps declared IOC with its F-35B variant and a deployable version of the
ALIS system last July—without proving the system could be packaged, moved and
deployed in ruggedized transport cases. Read
More
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.