Jagerfly fra Ørland reddet dødssyk pasient i Tromsø
338-skvadronen stilte opp da sykehuset i Tromsø trengte en hjerte-/lungemaskin fra St. Olavs Hospital.
- Det gikk litt fortere enn vanlig siden vi visste hva vi transporterte
Skvadronsjef Bjørge Kleppe
Den nye kampflybasen på Ørland hovedflystasjon er sikret bevilgninger, men nå krever Fellesforbundet og fylkesårsmøtet i Sør-Trøndelag Ap at det også bevilges penger til nyinvesteringer på den eksisterende flystasjonen.
- Pasienten var så dårlig at vedkommende ikke kunne ha blitt reddet på annet vis. Så all ære til Forsvarets 338-skvadron som responderte så fort. Det reddet livet til pasienten, sier overlege Anders Wetting Carlsen ved thoraxanestesiologisk avdeling på St.Olavs Hospital i Trondheim.
Tidligere denne måneden ble St. Olavs Hospital kontaktet av Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsø. De hadde en kritisk syk pasient som trengte livreddende behandling så fort som mulig, men sykehuset i Tromsø manglet hjerte-/lungemaskinen, et ECMO-apparat, som trengtes til behandlingen.
- De stilte opp uten å stille andre spørsmål enn hvor stor maskinen var. 40 minutter etter vi tok kontakt var en F-16 i lufta på vei nordover. Når det haster sender vi jo vanligvis ting med Jet-Pack, men denne transporten kvalifiserer virkelig til betegnelsen, sier Wetting Carlsen.
Maskinen ble fraktet av Luftambulansen fra St.Olavs til Ørland hovedflystasjon.
- 338-skvadronen hadde et jagerfly som sto klart på rullebanen fordi det skulle på øvelse i Rygge. Vi hadde muligheten til å omprioritere, og mente dette var såpass viktig at vi ville bidra, sier Kleppe.
Piloten tok dermed en omvei om Bodø på vei til Rygge. Vanligvis bruker jagerflyet mellom 30 og 35 minutter til Bodø. Denne gangen brukte de 25 minutter.
- Det gikk litt fortere enn vanlig siden vi visste hva vi transporterte. Pakken kom fram før traumeteamet, som skulle frakte den fra Bodø til Tromsø, sier Kleppe.
- Det var både flaks og timing som gjorde at vi kunne hjelpe. Hadde vi blitt oppringt en time senere, hadde flyet vært borte, og vi hadde ikke hatt mulighet til å ta jobben, sier Kleppe, som sier han aldri tidligere har vært involvert i denne type transport.
- Det er veldig hyggelig å kunne bidra med noe i det sivile samfunn. Det meste vi gjør er ikke synlig, så det er fint at folk ser at vi kan hive oss rundt og bidra, sier skvadronsjefen.
Tidligere denne måneden ble St. Olavs Hospital kontaktet av Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsø. De hadde en kritisk syk pasient som trengte livreddende behandling så fort som mulig, men sykehuset i Tromsø manglet hjerte-/lungemaskinen, et ECMO-apparat, som trengtes til behandlingen.
Jet-Pack
ECMO-apparatet er i stand til å overta både hjertets og lungenes funksjon dersom en eller begge av disse skulle svikte totalt. De to apparatene sykehuset i Tromsø har selv, var allerede i bruk den dagen. St. Olavs Hospital har også to apparater, heldigvis kunne de unnvære et.F-16 i lufta etter 40 minutter
Legene ved thoraxanestesiologisk avdeling ved St. Olavs Hospital ville hjelpe, men hadde ingen mulighet til å frakte maskinen til Tromsø på så kort tid. Så de kontaktet Forsvaret og spurte om hjelp.- De stilte opp uten å stille andre spørsmål enn hvor stor maskinen var. 40 minutter etter vi tok kontakt var en F-16 i lufta på vei nordover. Når det haster sender vi jo vanligvis ting med Jet-Pack, men denne transporten kvalifiserer virkelig til betegnelsen, sier Wetting Carlsen.
Maskinen ble fraktet av Luftambulansen fra St.Olavs til Ørland hovedflystasjon.
- Gikk fortere enn vanlig
Det var skvadronsjef Bjørge Kleppe ved Ørland hovedflystasjon som ble oppringt av St. Olavs Hospital.- 338-skvadronen hadde et jagerfly som sto klart på rullebanen fordi det skulle på øvelse i Rygge. Vi hadde muligheten til å omprioritere, og mente dette var såpass viktig at vi ville bidra, sier Kleppe.
Piloten tok dermed en omvei om Bodø på vei til Rygge. Vanligvis bruker jagerflyet mellom 30 og 35 minutter til Bodø. Denne gangen brukte de 25 minutter.
- Det gikk litt fortere enn vanlig siden vi visste hva vi transporterte. Pakken kom fram før traumeteamet, som skulle frakte den fra Bodø til Tromsø, sier Kleppe.
Flaks og timing
Maskinen var egentlig for stor til å få plass i et jagerfly. Men akkurat dette flyet hadde en bagasjetank.- Det var både flaks og timing som gjorde at vi kunne hjelpe. Hadde vi blitt oppringt en time senere, hadde flyet vært borte, og vi hadde ikke hatt mulighet til å ta jobben, sier Kleppe, som sier han aldri tidligere har vært involvert i denne type transport.
- Det er veldig hyggelig å kunne bidra med noe i det sivile samfunn. Det meste vi gjør er ikke synlig, så det er fint at folk ser at vi kan hive oss rundt og bidra, sier skvadronsjefen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.