Pilotmiljø i sorg
Det var to piloter fra CHC Helikopter Service ombord på ulykkeshelikopteret.Leder Torstein Sandven i CHC sin flygerforening sier de ansatte i selskapet er preget etter tapet av kolleger.
- Det er en tragisk ulykke. Alle har mistet gode kolleger, og dette er ikke lett for noen av de ansatte, sier han.
Sigurd Løkholm, generalsekretær i Norsk flygerforbund sier hele miljøet er sterkt preget.
- Våre tanker går til de etterlatte. Det har vært en tung dag for hele flybransjen i Norge, sier han.
Helikopterpilotmiljøet er ganske lite. I de to store aktørene CHC og Bristow jobber det rundt 300 flygere totalt.
- Svært mange kjenner hverandre, forteller Løkholm.
Han kjente selv den ene av de to omkomne pilotene svært godt, og kjenner også til den andre.
- Begge to var anerkjent som svært dyktige piloter, sier han.
Fordi miljøet er lite, blir også flygerne preget.
- Noen blir kanskje skremt, andre blir ikke. Men alle blir preget av ulykken på sitt vis. Det som er viktig nå er at Havarikommisjonen får undersøkt hva som var årsaken, sier Løkholm.
Norsk flygerforbund har selv stilt helikoptereksperter og havarieksperter til disposisjon for Havarikommisjonen.
- Vi skal bidra så godt vi kan til å forhindre at noe slikt kan skje igjen, sier han.
Helikopterulykken: Arbeidet fortsetter 01.05.2016
Statens havarikommisjon for transport ankom ulykkesstedet fredag ettermiddag og startet sine undersøkelser.
I løpet av lørdag har helikoptervraket blitt hevet og fraktet til Håkonsvern. Den kombinerte tale- og dataregistratoren ble hentet opp fra vraket fredag kveld. Enheten er fraktet til AAIB i England, der arbeidet med nedlasting av data har startet.
Undersøkelsesteamet på ulykkesstedet ble lørdag styrket med representanter fra den franske (BEA) og engelske havarikommisjonen (AAIB). BEA deltar fordi dette er et fransk produsert helikopter. BEA har med seg eksperter fra både helikopter- og motorfabrikant. AAIB er invitert med fordi Storbritannia har erfaring med tilsvarende offshore operasjoner og relativt nylig undersøkt hendelser med samme helikoptertype.
Det er vanskelig å fastsette en eksakt tidsplan for det videre arbeidet, men det SHT arbeider så raskt som praktisk mulig fordi det er av stor betydning å finne eventuelle sikkerhetskritiske forhold. For å sikre at viktige tekniske funn fortløpende tilflyter sertifiserende myndigheter, er både det europeiske luftfartsbyrået EASA og det norske Luftfartstilsynet invitert inn i undersøkelsen. Informasjon som har betydning for flysikkerheten vil bli formidlet fortløpende. Arbeidet med å lage en komplett undersøkelse som belyser alle faktorer som ledet fram til ulykken tar imidlertid erfaringsmessig minst 12 måneder.
I løpet av lørdag har helikoptervraket blitt hevet og fraktet til Håkonsvern. Den kombinerte tale- og dataregistratoren ble hentet opp fra vraket fredag kveld. Enheten er fraktet til AAIB i England, der arbeidet med nedlasting av data har startet.
Undersøkelsesteamet på ulykkesstedet ble lørdag styrket med representanter fra den franske (BEA) og engelske havarikommisjonen (AAIB). BEA deltar fordi dette er et fransk produsert helikopter. BEA har med seg eksperter fra både helikopter- og motorfabrikant. AAIB er invitert med fordi Storbritannia har erfaring med tilsvarende offshore operasjoner og relativt nylig undersøkt hendelser med samme helikoptertype.
Det er vanskelig å fastsette en eksakt tidsplan for det videre arbeidet, men det SHT arbeider så raskt som praktisk mulig fordi det er av stor betydning å finne eventuelle sikkerhetskritiske forhold. For å sikre at viktige tekniske funn fortløpende tilflyter sertifiserende myndigheter, er både det europeiske luftfartsbyrået EASA og det norske Luftfartstilsynet invitert inn i undersøkelsen. Informasjon som har betydning for flysikkerheten vil bli formidlet fortløpende. Arbeidet med å lage en komplett undersøkelse som belyser alle faktorer som ledet fram til ulykken tar imidlertid erfaringsmessig minst 12 måneder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.