Det norske luftforsvaret er i ferd med å gå fra to til fire kampfly av typen F-35A.
De to siste av fire bestilte treningsfly er nå ferdigbygde på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth, Texas.
AM-4 var i lufta for første gang fredag 17. juni.
AM-3 skal fly for første gang i løpet av denne uka.
– Produksjonen er med det i rute, slik at de kan leveres til Luke AFB i sommer hvor de vil slutte seg til de to første norske flyene på basen, opplyser Endre Lunde som er kommunikasjonsrådgiver i Kampflyprogrammet.
Flyene ble formelt overtatt og tatt i bruk av det norske forsvaret i desember.
Til og med den første uka i juni har disse fløyet 265 timer. Bare i mai fløy de to norske maskinene 54 timer.
De to første norske flyene var F-35 nummer 163 og 165, mens med AM-3/AM-4 har Lockheed Martin levert cirka 200 fly. Dermed er det nå bygget flere F-35 enn F-22.
Hele F-35-flåten har nå akkumulert mer enn 60.000 flytimer - en dobling siden april 2015.
Etter planen skal de tre første flyene leveres og flys hjem til Norge neste høst. Deretter følger to år med operasjonell testing fra Ørland.
Det fordrer imidlertid at det ikke blir forsinkelser med blokk 3F-programvaren. Nå er risikoen for at dette vil skje åpenbart mindre enn den tidligere har vært:
– Selve programvaren er ferdig skrevet, og det pågår nå teknisk testing og sertifisering. Programmet planlegger å levere denne programvareversjonen før sommeren 2017 med en siste oppdatering på senhøsten samme år, skriver programdirektør Morten Klever på Kampflybloggen.
Integrasjon av Kongsberg-missilet JSM ligger først innbakt i blokk 4-programvaren som er planlagt utført på de norske flyene i perioden 2022-2024.
Nederlands to testfly fløy over Atlanteren i slutten av mai på et tre uker langt besøk for blant annet å gjennomføre støytester.
F-35 har fløyet en rekke oppdrag sammen med F-16 rundt basene Leeuwarden nordvest i Nederland og Volkel, sørøst i landet.
Spørreundersøkelser blant beboere rundt basene indikerer at det er små forskjeller mellom F-35 og F-16 i det opplevde støynivået.
Det understøttes også av selve målingene, som skal vise at forskjellen på det meste er 3 dB, ifølge Nederlands nasjonale luft- og romfartslaboratorium (NLR), som har ansvaret for testene.
De to flyene avsluttet sitt opphold med en opptreden på åpne dager på Leeuwarden-basen 10-11. juni.
Amerikanske og britiske F-35A og F-35B blir også å se på Royal International Air Tattoo (RIAT) i Fairford 8-10. juli og Farnborough International Air Show 16-17. juli.
De to siste av fire bestilte treningsfly er nå ferdigbygde på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth, Texas.
AM-3 skal fly for første gang i løpet av denne uka.
– Produksjonen er med det i rute, slik at de kan leveres til Luke AFB i sommer hvor de vil slutte seg til de to første norske flyene på basen, opplyser Endre Lunde som er kommunikasjonsrådgiver i Kampflyprogrammet.
- Snart fire F-35 i flåten - men bruker ressurser på F-16 som aldri før
Klart for Ørland neste høst
Det første norske F-35-flyet, AM-1, ble seremonielt utrullet fra fabrikk 22. september og første flygning skjedde 6. oktober – for øvrig med det andre flyet, AM-2.Flyene ble formelt overtatt og tatt i bruk av det norske forsvaret i desember.
Til og med den første uka i juni har disse fløyet 265 timer. Bare i mai fløy de to norske maskinene 54 timer.
De to første norske flyene var F-35 nummer 163 og 165, mens med AM-3/AM-4 har Lockheed Martin levert cirka 200 fly. Dermed er det nå bygget flere F-35 enn F-22.
Hele F-35-flåten har nå akkumulert mer enn 60.000 flytimer - en dobling siden april 2015.
Etter planen skal de tre første flyene leveres og flys hjem til Norge neste høst. Deretter følger to år med operasjonell testing fra Ørland.
Det fordrer imidlertid at det ikke blir forsinkelser med blokk 3F-programvaren. Nå er risikoen for at dette vil skje åpenbart mindre enn den tidligere har vært:
– Selve programvaren er ferdig skrevet, og det pågår nå teknisk testing og sertifisering. Programmet planlegger å levere denne programvareversjonen før sommeren 2017 med en siste oppdatering på senhøsten samme år, skriver programdirektør Morten Klever på Kampflybloggen.
Integrasjon av Kongsberg-missilet JSM ligger først innbakt i blokk 4-programvaren som er planlagt utført på de norske flyene i perioden 2022-2024.
- Norsk pilot testet: Slik er F-35 egentlig i nærkamp
– Små forskjeller
I mai og juni har det vært mulig å se F-35 i aksjon jevnlig i Europa.Nederlands to testfly fløy over Atlanteren i slutten av mai på et tre uker langt besøk for blant annet å gjennomføre støytester.
F-35 har fløyet en rekke oppdrag sammen med F-16 rundt basene Leeuwarden nordvest i Nederland og Volkel, sørøst i landet.
Spørreundersøkelser blant beboere rundt basene indikerer at det er små forskjeller mellom F-35 og F-16 i det opplevde støynivået.
Det understøttes også av selve målingene, som skal vise at forskjellen på det meste er 3 dB, ifølge Nederlands nasjonale luft- og romfartslaboratorium (NLR), som har ansvaret for testene.
De to flyene avsluttet sitt opphold med en opptreden på åpne dager på Leeuwarden-basen 10-11. juni.
Amerikanske og britiske F-35A og F-35B blir også å se på Royal International Air Tattoo (RIAT) i Fairford 8-10. juli og Farnborough International Air Show 16-17. juli.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.