Norge ser på Orion-etterfølger
Norske myndigheter har hatt
kontakt med amerikanske myndigheter for eventuelt å erstatte de fire norske
Lockheed Martin P-3C Orion - overvåkingsfly
i 333. skvadron på Andøya med nye jetdrevne Boeing P-8A Poseidon.
Av JAN-PETTER HELGESEN
Seattle
Dette skjer selv om
forsvarssjef, admiral Haakon Bruun-Hanssen, i sitt fagmilitære råd til
regjeringen anbefaler at Orion-flyene, 333. skvadron og Andøya flystasjon
legges ned. Forsvarssjefen vil i stedet erstatte norsk luftmilitær overvåking
av nordområdene og Barentshavet med satellitter, droner og ubevæpnede, mindre
fly uten undervannskapasitet.
Dette synet fikk admiral
Bruun-Hanssen også støtte for av tidligere forsvarssjef, general Sverre Diesen,
under et møte som Stavanger og omegn forsvarsforening arrangerte i april.
Diesen arbeider nå som forsker ved Institutt for forsvarsstudier.
En av grunnene til en mulig
avvikling av Orion-flåten er at de fire P-3C flyene til maritim overvåking i
333. skvadron er mer enn 25 år gamle. De ble anskaffet i 1987-1988. De to
gjenværende flyene av typen P-3N er snart 50 år gamle. De ble overtatt av
Luftforsvaret i 1969.
Stor bestilling
Også USA er i ferd med å
erstatte de aldrende P-3 Orion-flyene i US Navy med nytt og moderne materiell.
Våren 2016 har US Navy mottatt 35 topp moderne fly av det nye overvåking,
anti-ubåt og patruljeflyet av typen Boeing P-8A Poseidon.
- Totalt har amerikanerne
inngått en foreløpig kontrakt med Boeing om levering av 80 fly. På sikt har US
Navy sagt seg interessert i operere en flåte på 117 P-8A, opplyser Robert Gift
som er ansvarlig for globalt salg og markedsføring ved Boeing Military Aircraft
i Seattle, til Norges Forsvar.
Utenom den amerikanske
marinen har også Australia bestilt åtte P-8A til erstatning for sine 12
Lockheed Martin P-3C Orion. Det første flyet skal overtas sent på høsten i år.
- I tillegg har australierne
tatt opsjon for kjøp av ytterligere fire fly, fortsetter Robert Gift.
Først ute med å bestille en
maritim utgave av det kommersielle passasjerflyet Boeing 737 var marinen i
India. De bestilte i 2009 først fire fly av typen P-8I som senere ble utvidet
til åtte maskiner. Flyene skal brukes til overvåking av de enorme havområdene i
Det indiske hav.
Inderne valgte imidlertid å
beholde en del sine egne utviklede sensorer og instrumenter i flyene. Av den
grunn har de typebetegnelsen Boeing P-8I. I tillegg forhandler Storbritannia om
kjøp av ni fly av typen. Dette skal bestemmes i løpet av uke 25. Øyriket har vært uten maritime overvåking- og
patruljefly siden britenes Nimrod-flåte ble satt på bakken etter et havari
Afghanistan i 2009.
Boeing P-8 Poseidon til US Navy på rekke og rad i den militære del av Boeing-fabrikkene utenfor Seattle. Foto: Boeing.
Vil selge til Norge
Salgs- og markedssjefen for
Boeings militære avdeling sier at konsernet i Seattle er interessert i å selge
det nye maritime overvåkingsflyet også til Norge. Dersom nordmennene er
interessert å beholde flykapasitet til overvåking og bekjempelse av maritim
virksomhet på og under havoverflaten, er P-8A et av de få flyene i verden i dag
som kan brukes til slik virksomhet. Bare Japan har et fly kalt P-1 med nesten
tilsvarende egenskaper.
Ellers brukes det mindre,
spanskbygde turborop-drevne Casa, nå Airbus, C295 til antiubåtoppgaver av
enkelte nasjoner. Dette flyets kapasitet er likevel begrenset i forhold til
P-8A.
Salgs- og markedssjef Robert
Gift legger ikke skjul på at P-8A-flyene kan utføre en rekke forskjellige roller
. Det kan finne og bekjempe maritime mål på både havoverflaten, under vann og i
luften. Det kan også fungere som flygende kommando- og kontrollsentral under
for eksempel søk og redningsaksjoner.
Utviklet fra Boeing 737
P-8A Poseidon er utviklet fra
det sivile passasjerflyet Boeing 737-800. 99 prosent av skroget er identisk med
de sivile 737-flyene. Dette gir en betydelig besparelse i utviklingen av den
maritime utgaven,
Robert Gift vil ikke opplyse nøyaktig
pris for en P-8A. Han viser imidlertid til siste års amerikanske
forsvarsbudsjett. Her opplyser forsvarsdepartementet i Pentagon at de har
betalt 276, 261820 millioner dollars for to P-8A.
Med en kurs på rundt åtte norske
kroner per dollar vil et av disse flyene koste i overkant av 1,1 milliarder
kroner.
Nå kan neppe Norge regne med
å få tilsvarende rabatter og særavtaler som amerikanerne med sin kjempeordre.
Det er likevel grunn å anta et en norsk bestilling på fire fly vil koste i
området fire til seks milliarder kroner.
Flyene kan utstyres med våpen
som fire Harpoon-antiskips-missiler under vingene. I bomberommet bak på skroget
kan det videre plasseres torpedoer, raketter og dypvannsbomber. Også
selvforsvarsmidler kan det utstyres med. Dersom Luftforsvaret anskaffer
flytypen er det grunn til å anta at disse vil bli bevæpnet med Norsk Sjømålsmissil
kalt NSM fra Kongsberg i stedet for amerikanskbygde Harpoon.
P-8As toppfart er 789 kilometer
i timen. Selv om skroget er 39,47 meter langt er det ikke noe problem å operere
maskinen i lave høyder som ned til 300 meter over havoverflaten - også i kraftig
vind og dårlig vær. Motorene er utviklet og forbedret for å fungere under
minimale værforhold.
- Kravene til rekkevidde er
at det skal fly til et område 1200 nautiske mil fra kysten og operere der i fire timer før det
returnerer til basen. påpeker Gift.
- I Norge vil P-8A kunne fly
fra Andøya og til Nordpolen og deretter returnere til et sted ved Den engelske
kanal uten mellomlanding, fortsetter han.
Salgs- og markedssjefen
understreker imidlertid at rekkevidden økes betydelig med drivstoffylling i
luften. Da kan Boeing-flyet holde seg på vingene i 22 timer. Begrensningen
skyldes at flyet må lande for å skifte motorolje og etterse de to jetmotorene
etter å ha vært i luften i så lang tid.
Lang levetid
Ved Boeing regner man med at
flytypen vil ha lang tjenestetid. I US Navy antas det at P-8-flyene vil være
operative i minst 40 år framover.
Besetningen er på ni personer
– en mindre enn i Orion. Fem av bemanningen
er systemoperatører med oppgaver å følge
med via høyteknologi om hva som skjer omkring flyet i luften, på sjøen og under
havoverflaten.
US Navy har for øyeblikket to
skvadroner oppsatt med P-8A Poseidon. Den første avdelingen ble først sendt til
Kadena i Japan for en tid for deretter å returnere til sin permanente base ved
Jacksonville i Florida. Skvadron nummer to er plassert ved Whidbey Island nord
for Seattle.
- Dermed har US Navy for
øyeblikket en skvadron med P-8A stasjonert ved den amerikanske østkysten og en
på vestkysten, sier Robert Gift ved Boeings militære avdeling.
FAKTA
Boeing P-8A Poseidon
Type: Militært maritimt
overvåkingsfly
Motorer: To CFM56-7 med
27.300 punds skyvekraft i hver.
Lengde: 39,47 meter
Vingespenn: 37,64 meter
Høyde: 12,83 meter
Maks avgangsvekt: 85,8 tonn
Hastighet: 789 km/timen
Rekkevidde: 1200 nautiske mil
pluss fire timer i søksområdet samt retur.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.