mandag 20. juni 2016

P-8 til Norge? Artikkel av Jan-Petter Helgesen

 
 
Norge ser på Orion-etterfølger


Norske myndigheter har hatt kontakt med amerikanske myndigheter for eventuelt å erstatte de fire norske Lockheed Martin P-3C Orion - overvåkingsfly  i 333. skvadron på Andøya med nye jetdrevne Boeing P-8A Poseidon.

Av JAN-PETTER HELGESEN

Seattle

Dette skjer selv om forsvarssjef, admiral Haakon Bruun-Hanssen, i sitt fagmilitære råd til regjeringen anbefaler at Orion-flyene, 333. skvadron og Andøya flystasjon legges ned. Forsvarssjefen vil i stedet erstatte norsk luftmilitær overvåking av nordområdene og Barentshavet med satellitter, droner og ubevæpnede, mindre fly uten undervannskapasitet.

Dette synet fikk admiral Bruun-Hanssen også støtte for av tidligere forsvarssjef, general Sverre Diesen, under et møte som Stavanger og omegn forsvarsforening arrangerte i april. Diesen arbeider nå som forsker ved Institutt for forsvarsstudier.

En av grunnene til en mulig avvikling av Orion-flåten er at de fire P-3C flyene til maritim overvåking i 333. skvadron er mer enn 25 år gamle. De ble anskaffet i 1987-1988. De to gjenværende flyene av typen P-3N er snart 50 år gamle. De ble overtatt av Luftforsvaret i 1969.
 

 Boeing P-8 Poseidon er den mest sannsynlige avtakeren til Lockheed Martin P-3 Orion-flyene i 333. skvadron i Luftforsvaret. Foto: Boeing

Stor bestilling

Også USA er i ferd med å erstatte de aldrende P-3 Orion-flyene i US Navy med nytt og moderne materiell. Våren 2016 har US Navy mottatt 35 topp moderne fly av det nye overvåking, anti-ubåt og patruljeflyet av typen Boeing P-8A Poseidon.

- Totalt har amerikanerne inngått en foreløpig kontrakt med Boeing om levering av 80 fly. På sikt har US Navy sagt seg interessert i operere en flåte på 117 P-8A, opplyser Robert Gift som er ansvarlig for globalt salg og markedsføring ved Boeing Military Aircraft i Seattle, til Norges Forsvar.

Utenom den amerikanske marinen har også Australia bestilt åtte P-8A til erstatning for sine 12 Lockheed Martin P-3C Orion. Det første flyet skal overtas sent på høsten i år.

- I tillegg har australierne tatt opsjon for kjøp av ytterligere fire fly, fortsetter Robert Gift.

Først ute med å bestille en maritim utgave av det kommersielle passasjerflyet Boeing 737 var marinen i India. De bestilte i 2009 først fire fly av typen P-8I som senere ble utvidet til åtte maskiner. Flyene skal brukes til overvåking av de enorme havområdene i Det indiske hav.

Inderne valgte imidlertid å beholde en del sine egne utviklede sensorer og instrumenter i flyene. Av den grunn har de typebetegnelsen Boeing P-8I. I tillegg forhandler Storbritannia om kjøp av ni fly av typen. Dette skal bestemmes i løpet av uke 25. Øyriket har vært uten maritime overvåking- og patruljefly siden britenes Nimrod-flåte ble satt på bakken etter et havari Afghanistan i 2009.

 
Boeing P-8 Poseidon til US Navy på rekke og rad i den militære del av Boeing-fabrikkene utenfor Seattle. Foto: Boeing.


Vil selge til Norge

Salgs- og markedssjefen for Boeings militære avdeling sier at konsernet i Seattle er interessert i å selge det nye maritime overvåkingsflyet også til Norge. Dersom nordmennene er interessert å beholde flykapasitet til overvåking og bekjempelse av maritim virksomhet på og under havoverflaten, er P-8A et av de få flyene i verden i dag som kan brukes til slik virksomhet. Bare Japan har et fly kalt P-1 med nesten tilsvarende egenskaper.

Ellers brukes det mindre, spanskbygde turborop-drevne Casa, nå Airbus, C295 til antiubåtoppgaver av enkelte nasjoner. Dette flyets kapasitet er likevel begrenset i forhold til P-8A.      

Salgs- og markedssjef Robert Gift legger ikke skjul på at P-8A-flyene kan utføre en rekke forskjellige roller . Det kan finne og bekjempe maritime mål på både havoverflaten, under vann og i luften. Det kan også fungere som flygende kommando- og kontrollsentral under for eksempel søk og redningsaksjoner.
 
 
Norske Boeing P-8 Poseidon  kan om noen år bli å se på patrulje i Barentshavet. Foto: Boeing

 

Utviklet fra Boeing 737

P-8A Poseidon er utviklet fra det sivile passasjerflyet Boeing 737-800. 99 prosent av skroget er identisk med de sivile 737-flyene. Dette gir en betydelig besparelse i utviklingen av den maritime utgaven,

Robert Gift vil ikke opplyse nøyaktig pris for en P-8A. Han viser imidlertid til siste års amerikanske forsvarsbudsjett. Her opplyser forsvarsdepartementet i Pentagon at de har betalt 276, 261820 millioner dollars for to P-8A.

Med en kurs på rundt åtte norske kroner per dollar vil et av disse flyene koste i overkant av 1,1 milliarder kroner.

Nå kan neppe Norge regne med å få tilsvarende rabatter og særavtaler som amerikanerne med sin kjempeordre. Det er likevel grunn å anta et en norsk bestilling på fire fly vil koste i området fire til seks milliarder kroner.

Flyene kan utstyres med våpen som fire Harpoon-antiskips-missiler under vingene. I bomberommet bak på skroget kan det videre plasseres torpedoer, raketter og dypvannsbomber. Også selvforsvarsmidler kan det utstyres med. Dersom Luftforsvaret anskaffer flytypen er det grunn til å anta at disse vil bli bevæpnet med Norsk Sjømålsmissil kalt NSM fra Kongsberg i stedet for amerikanskbygde Harpoon.

P-8As toppfart er 789 kilometer i timen. Selv om skroget er 39,47 meter langt er det ikke noe problem å operere maskinen i lave høyder som ned til 300 meter over havoverflaten - også i kraftig vind og dårlig vær. Motorene er utviklet og forbedret for å fungere under minimale værforhold.

- Kravene til rekkevidde er at det skal fly til et område 1200 nautiske mil fra  kysten og operere der i fire timer før det returnerer til basen. påpeker Gift.

- I Norge vil P-8A kunne fly fra Andøya og til Nordpolen og deretter returnere til et sted ved Den engelske kanal uten mellomlanding, fortsetter han.

Salgs- og markedssjefen understreker imidlertid at rekkevidden økes betydelig med drivstoffylling i luften. Da kan Boeing-flyet holde seg på vingene i 22 timer. Begrensningen skyldes at flyet må lande for å skifte motorolje og etterse de to jetmotorene etter å ha vært i luften i så lang tid.

 

Lang levetid

Ved Boeing regner man med at flytypen vil ha lang tjenestetid. I US Navy antas det at P-8-flyene vil være operative i minst 40 år framover.

Besetningen er på ni personer –  en mindre enn i Orion. Fem av bemanningen er  systemoperatører med oppgaver å følge med via høyteknologi om hva som skjer omkring flyet i luften, på sjøen og under havoverflaten.

US Navy har for øyeblikket to skvadroner oppsatt med P-8A Poseidon. Den første avdelingen ble først sendt til Kadena i Japan for en tid for deretter å returnere til sin permanente base ved Jacksonville i Florida. Skvadron nummer to er plassert ved Whidbey Island nord for Seattle.

- Dermed har US Navy for øyeblikket en skvadron med P-8A stasjonert ved den amerikanske østkysten og en på vestkysten, sier Robert Gift ved Boeings militære avdeling.    

 
FAKTA


Boeing P-8A Poseidon

Type: Militært maritimt overvåkingsfly

Motorer: To CFM56-7 med 27.300 punds skyvekraft i hver.

Lengde: 39,47 meter

Vingespenn: 37,64 meter

Høyde: 12,83 meter

Maks avgangsvekt: 85,8 tonn

Hastighet: 789 km/timen

Rekkevidde: 1200 nautiske mil pluss fire timer i søksområdet samt retur.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.