Hardt testprogram i Arizona
for Norges nye kampfly
De to første av de nye, norske Lockheed Martin F-35A
kampflyene ved Luke Air Force Base i Arizona i USA har nå gjennomført mer enn
100 tokt. Treningsprogrammet har hittil gått etter programmet og blir betegnet
som vellykket.
Av JAN-PETTER HELGESEN
Luke-basen i Arizona
Den norske sjefen på Luke, oberstløytnant Martin Tesli, foran to norske F-35 før avgang på flyenes tokt nummer hundre. Foto: Jan-Petter Helgesen
Tokt nummer 100 med en norsk
F-35 ble fløyet av sjefen for den norske avdelingen ved Luke, oberstløytnant
Martin Tesli. Etter landing av det 87 minutter lange toktet var han full av
lovord om det nye kampflyet til Luftforsvaret.
Oberstløytnant Martin Tesli på vei til to norske F-35 som står til høyre av flyene i bakgrunnen. Foto: Jan-Petter Helgesen
- Flyet er veldig godt å fly,
sa oberstløytnant Tesli da han onsdag 16. mars i år sto på bakken etter å ha
fullført den spesielle flygingen som ble betegnet som en milepæl i oppbyggingen
av den nye norske kampfly-flåten.
Sammen med den amerikanske
oberstløytnant Grag Frana trente nordmannen på luftstrid med det nye flyet
over ørkenlandskapet i det vestlige Arizona. Amerikaneren skrøt etterpå av
måten Tesli hadde manøvrert flyet sitt under den tenkte luftkampen.
-Det er ingenting å sette
fingeren på hvorledes du håndterte flyet, sa oberstløytnant Frana til sin
norske kollega etter landingen.
Den amerikanske oberstløytnant Grag Frana, til venste, fløy sammen med
oberstløytnant Martin Tesli på tokt nummer hundre for de norske F-35. Foto:
Jan-Petter Helgesen.
F-35 er ikke bygget for luftstrid. Det er et
multirolle kampfly som er i stand til å utføre en rekke oppgaver mot bakken,
men også luftmål. Under det 100. treningtoktet simulerte Martin Tesli bruk av
både Amraam bak-horisonten- missiler og flyets 25 millimeters kanon. Resultatet
var oppløftende, i følge den amerikanske skvadron-ledelsen i 62 Fighterskvadron som hadde planlagt
toktet.
Hektisk treningsprogram
Det var 16. desember i fjor
major Morten Hancke fra Svelvik ved Drammen, gjennomførte det første toktet
noensinne av en nordmann med en norske-eiet F-35. Siden den gang har de to
første flyene vært gjennom et hektisk treningsprogram. Etter bare tre måneder
hadde flyene utført 100 flyginger.
En av de norske Lockheed Martin F-35 på Luke Air Force Bae i
Arizona klar til tokt nummer 100. Foro: Jan-Petter Helgesen
Antallet viser hvor langt
nordmennene har kommet i løpet av få måneder. De norske pilotene og det
tekniske personellet som ledes av major Bjørn Tommy Eigeland fra Tonstad i
Sirdal, skal i tiden framover høste verdifull erfaring med det nye kampflyet. De
første norske flyene skal lande på Ørland hovedflystasjon i Sør-Trøndelag til
høsten neste år.
Etter ankomst til Norge skal
personellet fortsette å gjøre seg kjent med flyets og dets egenskaper. I løpet
av 2019 skal F-35 være klar til å overta de første oppdragene fra den aldrende
norske F-16-flåten. Fra 2018 vil også samtlige seks årlig produserte fly for
Luftforsvaret, bli levert direkte til Norge.
F-16 kommer imidlertid fortsatt
til å være operativ i forsvaret i mange år framover. Først når det siste av de 52 planlagte F-35 kommer til
Norge i 2024 blir den siste F-16 satt på bakken.
På Luke vil de to første
norske flyene bli fulgt av ytterligere to fly i juni-juli i år. I løpet av et
år vil den norske avdelingen bestå av tilsammen sju fly, påpeker oberstløytnant
Martin Tesli.
Mange nordmennen
Han understreker at tre av
disse skal overføres til Norge etter den mest hektiske utsjekk-perioden.. Fire
fly blir igjen i Arizona for å brukes til opplæring av alle framtidige norske
F-35-piloter.
Disse flyene vil aldri komme
til en norsk flyplass. Kampfly-flåten av F-35 i Norge skal bestå av 48 fly. Av
disse har Stortinget hittil gitt fullmakt for anskaffelse av 28 av de nye
flyene. Inkludert utstyr og våpen skal
de koste 69,7 milliarder 2016 kroner. Med en levetid på rundt 40 år vil hele
kampfly-pakken totalt komme på 261,3
milliarder kroner.
Den norske kontigenten ved
Luke skal løpet av sommeren bli økt med 30 personer som kommer fra Norge. I
følge oberstløytnant Tesli vil det da være godt over 50 nordmenn på ørkenbasen
i Arizona. Mange av disse skal utdannes til instruktører for senere norske
mannskaper.
- Da kan vi regnes som en
stor militær avdeling, sier Tesli som selv skal være på Luke til sommeren 2018.
Under oppholdet bor han i nabobyen Glendale med kone og en fem år gammel sønn.
Nordmennene på Luke danner
62. Fighterskvadron sammen med en amerikansk og italiensk F-35-avdeling. De
italienske flyene settes sammen i Italia
og overføreres til basen utenfor Phoenix i løpet av våren.
Luke er en relativt stor
base, også etter amerikansk målestokk, med en oppsetning på mer enn 3000
kvinner og menn.
Totalt er den tilholdssted
for seks jagerskvadroner, to med F-35 og fire med F-16. På sikt vil samtlige
avdelinger bli oppsatt med F-35. I tillegg til jagerskvadronene utdanner
luftforsvarene i både Singapore og Taiwan sine F-16-flygere ved basen.
Usynlig på radar
De nærmeste årene skal de
norske F-35 pilotene hentes fra de tre F-16-skvadronene hjemme i Norge. Fra
2019 er planen at ferske jagerflygere skal overføres direkte til Luke fra Natos
kampflyskole på Sheppard ved Wichita Falls i Nord-Texas. I Arizona skal de bli opplært
på F-35-flyene som amerikanerne har valgt å gi navnet Lightning II.
Lockheed Martin F-35 kommer i
mange år framover danne ryggraden i det amerikanske luftforsvaret. Også
kampflyavdelinger i US Navy og det amerikanske Marine-korpset skal oppsettes
med det nye flyet. I alt planlegger forsvaret i USA å ha tilsammen 2400 fly av
den avanserte femte-generasjonmaskinen. Bare et fly i verden, det amerikanske
Lockheed Martin F-22 Raptor, regnes av tilsvarende kategori.
Norge har siden 2002 deltatt
som partner i utviklingsprogrammet for F-35. Luftforsvaret er derfor tidlig med
i mottaket av produserte maskiner fra Lockheed-fabrikkene i Fort Worth i Texas.
De to norske flyene på Luke er henholdsvis nummer 163 og 165 fra
produksjonslinjen.
Spesielt med de mye
kampflyene til det norske forsvaret er at samtlige våpen og sensorer er innebygd
i skroget. De svartmalte flyene er også såkalte stealth-maskiner som blir lite
synlig på radar.
- De nye kampflyene blir
dermed vanskeligere å oppdage og lite sårbare for eventuelle fiender. Deres
evne til å overleve i strid øker tilsvarende. sier oberstløytnant Martin Tesli.
Det strømlinjeformede flyet
har også en ekstra kraftig motor med høyere lydnivå sammenlignet med F-16. Topphastigheten
er på 1930 kilometer i timen. Det tilsvarer 1,6 ganger lydens hastighet.
Rekkevidden er også stor.
Flyet er i stand til å tilbakelegge distansen Evenes til Svalbard og tilbake
uten drivstoffylling.
Den norske avdelingssjefen
understreker at F-35 blir et fly som vil holde seg moderne gjennom hele
levetiden på antatte fire tiår. Amerikanerne vil som på F-16 følge med på den
tekniske og digitale utviklingen og stadig sørge for å utstyre flytypen med de
mest moderne instrumenter, sensorer, hjelpemidler og våpen.
-Som partner i dette
prosjektet vil også Norge få del i nyvinningene til en rimeligere pengesum enn
om vi hadde stått utenfor, fortsetter Tesli.
Moderne i 40 år
Han understreker at flyet vil
gjøre Luftforsvaret i stand til å utøve luftmakt på toppnivå i årevis framover.
De nye kampflyene utgjør et kvantesprang i kvalitet i forhold til F-16.
- Ved hjelp av sine sensorer
vil F-35 i strid kunne kommunisere direkte både med sitt militære hovedkvarter,
avdelinger i Hæren og Sjøforsvaret om ønskelig, sier oberstløytnanten.
Et nytt og moderne
hjelpemiddel er flygerhjelmen i F-35. Med denne kan flygerne se hva som
befinner seg i nærheten av flyet og på bakken.
Hver hjelm koster rundt 3,4
millioner kroner. Bilder fra seks kameraer plassert på flyet projiseres på en
skjerm festet på hjelmen.
Ved å dra i spaker bestemmer
flygeren hvilke bilder og hva slags data han får opp på skjermen. Vender
piloten på hodet mot et av våpensystemene om bord, kan systemet raskt aktiveres
med et trykk på stikka.
-Systemet er helt spesielt. Mye
informasjon blir gjort automatisk av flyet. Det skiller også venn fra fiende.
Intet av dette blir gjort på F-16 hvor alle operasjoner gjøres manuelt, sier
den norske styrkesjefen på Luke.
Et spesielt norsk ønske er at
flyene til Luftforsvaret skal ha bremseskjerm. Tester med dette hjelpemidlet
skal begynne snart.
Gode treningsforhold
Martin Tesli betegner fly- og
treningsforholdene på Luke som svært gode.
Det er soldager i ørkenstaten nesten hele året.
-For oss nordmenn blir det
nesten et savn å ikke fly i overskyet vær og regn, fortsetter han.
Oberstløytnanten er 41 år
gammel. Han fikk flygervingen i 1997 og begynte like etter som pilot på F-16
ved 338. skvadron på Ørland. Her har han holdt seg nesten hele sin karriere
bortsett fra da han tok Luftkrigskolen i Trondheim og stabsskolen i England.
Martin Tesli er fra Oslo. Som
flyinteressert ungdom var han i tenårene ofte å se på Fornebu. Her tok han også
privat flysertifikat før han begynte som kadett ved Flygeskolen i Luftforsvaret.
FAKTA
Lockheed Martin F-35A
Type: Multirolle kampfly
Produsert: Lockheed Martin i
Fort Worth i Texas
Toppfart: 1930 kilometer i timen
Rekkevidde: 2200 kilometer
Lengde: 16 meter
Vingespenn: 11 meter
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.