mandag 20. juni 2016

F-35 - Artikkel fra Luke AFB - Jan-Petter Helgesen


Hardt testprogram i Arizona for Norges nye kampfly

 

De to første av de nye, norske Lockheed Martin F-35A kampflyene ved Luke Air Force Base i Arizona i USA har nå gjennomført mer enn 100 tokt. Treningsprogrammet har hittil gått etter programmet og blir betegnet som vellykket.

 

Av JAN-PETTER HELGESEN

Luke-basen i Arizona

 
Den norske sjefen på Luke, oberstløytnant Martin Tesli, foran to norske F-35 før avgang på flyenes tokt nummer hundre. Foto: Jan-Petter Helgesen
Tokt nummer 100 med en norsk F-35 ble fløyet av sjefen for den norske avdelingen ved Luke, oberstløytnant Martin Tesli. Etter landing av det 87 minutter lange toktet var han full av lovord om det nye kampflyet til Luftforsvaret.
 

 

Oberstløytnant Martin Tesli på  vei til to norske F-35 som står til høyre av flyene i bakgrunnen. Foto: Jan-Petter Helgesen

- Flyet er veldig godt å fly, sa oberstløytnant Tesli da han onsdag 16. mars i år sto på bakken etter å ha fullført den spesielle flygingen som ble betegnet som en milepæl i oppbyggingen av den nye norske kampfly-flåten.

Sammen med den amerikanske oberstløytnant Grag Frana trente nordmannen på luftstrid med det nye flyet over ørkenlandskapet i det vestlige Arizona. Amerikaneren skrøt etterpå av måten Tesli hadde manøvrert flyet sitt under den tenkte luftkampen.

-Det er ingenting å sette fingeren på hvorledes du håndterte flyet, sa oberstløytnant Frana til sin norske kollega etter landingen. 
 
   Den amerikanske oberstløytnant Grag Frana,  til venste, fløy sammen med oberstløytnant Martin Tesli på tokt nummer hundre for de norske F-35. Foto: Jan-Petter Helgesen.

 F-35 er ikke bygget for luftstrid. Det er et multirolle kampfly som er i stand til å utføre en rekke oppgaver mot bakken, men også luftmål. Under det 100. treningtoktet simulerte Martin Tesli bruk av både Amraam bak-horisonten- missiler og flyets 25 millimeters kanon. Resultatet var oppløftende, i følge den amerikanske skvadron-ledelsen  i 62 Fighterskvadron som hadde planlagt toktet.

 

Hektisk treningsprogram

Det var 16. desember i fjor major Morten Hancke fra Svelvik ved Drammen, gjennomførte det første toktet noensinne av en nordmann med en norske-eiet F-35. Siden den gang har de to første flyene vært gjennom et hektisk treningsprogram. Etter bare tre måneder hadde flyene utført 100 flyginger.

 
En av de norske Lockheed Martin F-35 på Luke Air Force Bae i Arizona klar til tokt nummer 100. Foro: Jan-Petter Helgesen
Antallet viser hvor langt nordmennene har kommet i løpet av få måneder. De norske pilotene og det tekniske personellet som ledes av major Bjørn Tommy Eigeland fra Tonstad i Sirdal, skal i tiden framover høste verdifull erfaring med det nye kampflyet. De første norske flyene skal lande på Ørland hovedflystasjon i Sør-Trøndelag til høsten neste år.

Etter ankomst til Norge skal personellet fortsette å gjøre seg kjent med flyets og dets egenskaper. I løpet av 2019 skal F-35 være klar til å overta de første oppdragene fra den aldrende norske F-16-flåten. Fra 2018 vil også samtlige seks årlig produserte fly for Luftforsvaret, bli levert direkte til Norge.

F-16 kommer imidlertid fortsatt til å være operativ i forsvaret i mange år framover. Først når det  siste av de 52 planlagte F-35 kommer til Norge i 2024 blir den siste F-16 satt på bakken.

På Luke vil de to første norske flyene bli fulgt av ytterligere to fly i juni-juli i år. I løpet av et år vil den norske avdelingen bestå av tilsammen sju fly, påpeker oberstløytnant Martin Tesli.

 

Mange nordmennen

Han understreker at tre av disse skal overføres til Norge etter den mest hektiske utsjekk-perioden.. Fire fly blir igjen i Arizona for å brukes til opplæring av alle framtidige norske F-35-piloter.

Disse flyene vil aldri komme til en norsk flyplass. Kampfly-flåten av F-35 i Norge skal bestå av 48 fly. Av disse har Stortinget hittil gitt fullmakt for anskaffelse av 28 av de nye flyene. Inkludert  utstyr og våpen skal de koste 69,7 milliarder 2016 kroner. Med en levetid på rundt 40 år vil hele kampfly-pakken totalt komme på 261,3  milliarder kroner.

Den norske kontigenten ved Luke skal løpet av sommeren bli økt med 30 personer som kommer fra Norge. I følge oberstløytnant Tesli vil det da være godt over 50 nordmenn på ørkenbasen i Arizona. Mange av disse skal utdannes til instruktører for senere norske mannskaper.

- Da kan vi regnes som en stor militær avdeling, sier Tesli som selv skal være på Luke til sommeren 2018. Under oppholdet bor han i nabobyen Glendale med kone og en fem år gammel sønn.

Nordmennene på Luke danner 62. Fighterskvadron sammen med en amerikansk og italiensk F-35-avdeling. De italienske flyene settes sammen  i Italia og overføreres til basen utenfor Phoenix i løpet av våren.

Luke er en relativt stor base, også etter amerikansk målestokk, med en oppsetning på mer enn 3000 kvinner og menn.

Totalt er den tilholdssted for seks jagerskvadroner, to med F-35 og fire med F-16. På sikt vil samtlige avdelinger bli oppsatt med F-35. I tillegg til jagerskvadronene utdanner luftforsvarene i både Singapore og Taiwan sine F-16-flygere ved basen.
 
 
 
Et av de norske F-35 takser etter landing på Luke-basen mens en annen F-35 letter i bakgrunnen fra ørkenflyplassen. Foto:Jan-Petter Helgesen

 

Usynlig på radar

De nærmeste årene skal de norske F-35 pilotene hentes fra de tre F-16-skvadronene hjemme i Norge. Fra 2019 er planen at ferske jagerflygere skal overføres direkte til Luke fra Natos kampflyskole på Sheppard ved Wichita Falls i Nord-Texas. I Arizona skal de bli opplært på F-35-flyene som amerikanerne har valgt å gi navnet  Lightning II.

Lockheed Martin F-35 kommer i mange år framover danne ryggraden i det amerikanske luftforsvaret. Også kampflyavdelinger i US Navy og det amerikanske Marine-korpset skal oppsettes med det nye flyet. I alt planlegger forsvaret i USA å ha tilsammen 2400 fly av den avanserte femte-generasjonmaskinen. Bare et fly i verden, det amerikanske Lockheed Martin F-22 Raptor, regnes av tilsvarende kategori.

Norge har siden 2002 deltatt som partner i utviklingsprogrammet for F-35. Luftforsvaret er derfor tidlig med i mottaket av produserte maskiner fra Lockheed-fabrikkene i Fort Worth i Texas. De to norske flyene på Luke er henholdsvis nummer 163 og 165 fra produksjonslinjen.

Spesielt med de mye kampflyene til det norske forsvaret er at samtlige våpen og sensorer er innebygd i skroget. De svartmalte flyene er også såkalte stealth-maskiner som blir lite synlig på radar.

- De nye kampflyene blir dermed vanskeligere å oppdage og lite sårbare for eventuelle fiender. Deres evne til å overleve i strid øker tilsvarende. sier oberstløytnant Martin Tesli.

Det strømlinjeformede flyet har også en ekstra kraftig motor med høyere lydnivå sammenlignet med F-16. Topphastigheten er på 1930 kilometer i timen. Det tilsvarer 1,6 ganger lydens hastighet.

Rekkevidden er også stor. Flyet er i stand til å tilbakelegge distansen Evenes til Svalbard og tilbake uten drivstoffylling.

Den norske avdelingssjefen understreker at F-35 blir et fly som vil holde seg moderne gjennom hele levetiden på antatte fire tiår. Amerikanerne vil som på F-16 følge med på den tekniske og digitale utviklingen og stadig sørge for å utstyre flytypen med de mest moderne instrumenter, sensorer, hjelpemidler og våpen. 

-Som partner i dette prosjektet vil også Norge få del i nyvinningene til en rimeligere pengesum enn om vi hadde stått utenfor, fortsetter Tesli.

 

Moderne i 40 år

Han understreker at flyet vil gjøre Luftforsvaret i stand til å utøve luftmakt på toppnivå i årevis framover. De nye kampflyene utgjør et kvantesprang i kvalitet i forhold til F-16.

- Ved hjelp av sine sensorer vil F-35 i strid kunne kommunisere direkte både med sitt militære hovedkvarter, avdelinger i Hæren og Sjøforsvaret om ønskelig, sier oberstløytnanten.

Et nytt og moderne hjelpemiddel er flygerhjelmen i F-35. Med denne kan flygerne se hva som befinner seg i nærheten av flyet og på bakken.

Hver hjelm koster rundt 3,4 millioner kroner. Bilder fra seks kameraer plassert på flyet projiseres på en skjerm festet på hjelmen.

Ved å dra i spaker bestemmer flygeren hvilke bilder og hva slags data han får opp på skjermen. Vender piloten på hodet mot et av våpensystemene om bord, kan systemet raskt aktiveres med et trykk på stikka.

-Systemet er helt spesielt. Mye informasjon blir gjort automatisk av flyet. Det skiller også venn fra fiende. Intet av dette blir gjort på F-16 hvor alle operasjoner gjøres manuelt, sier den norske styrkesjefen på Luke.

Et spesielt norsk ønske er at flyene til Luftforsvaret skal ha bremseskjerm. Tester med dette hjelpemidlet skal begynne snart.

 

Gode treningsforhold

Martin Tesli betegner fly- og treningsforholdene på Luke som svært gode.  Det er soldager i ørkenstaten nesten hele året.

-For oss nordmenn blir det nesten et savn å ikke fly i overskyet vær og regn, fortsetter han.

Oberstløytnanten er 41 år gammel. Han fikk flygervingen i 1997 og begynte like etter som pilot på F-16 ved 338. skvadron på Ørland. Her har han holdt seg nesten hele sin karriere bortsett fra da han tok Luftkrigskolen i Trondheim og stabsskolen i England.

Martin Tesli er fra Oslo. Som flyinteressert ungdom var han i tenårene ofte å se på Fornebu. Her tok han også privat flysertifikat før han begynte som kadett ved Flygeskolen i Luftforsvaret.

 

FAKTA   

Lockheed Martin F-35A

Type: Multirolle kampfly

Produsert: Lockheed Martin i Fort Worth i Texas

Toppfart: 1930 kilometer  i timen

Rekkevidde: 2200 kilometer

Lengde: 16 meter

Vingespenn: 11 meter

 

 

 

 

 

 

 

   

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.