På dette stadiet finner de det det mest sannsynlig at ulykken var forårsaket av et utmattingsbrudd i ett av de åtte andretrinns planetgirene.
Bruddet ser ut til å ha utviklet seg uten at dette ble fanget opp av systemene som skal varsle om feil som er under utvikling.
Det er ikke fastslått hvordan sprekken oppstod.
Havarikommisjonen
SANNSYNLIG ÅRSAK: Her er et bilde av det ødelagte giret på toppen ved siden av et av samme type som ikke var involvert i ulykken.
FOTO: PHOTO: AIBN

Sprekk i girboksen førte til flyforbud for flere helikoptre

Ved forrige foreløpige rapport fra Havarikommisjonen, kom det fram at de hadde funnet en sprekk i det siste trinnet på girboksen, det som de nå melder er den mest sannsynlige årsaken til ulykken.
Da ga de en en sikkerhetstilrådning til det Europeiske luftfartstilsynet, EASA, om at de måtte vurdere om girboksene på denne helikoptertypen var sikre nok.
Ulykken førte til at det ble lagt ned flyforbud for flere typer Airbus-helikoptre.
Samtlige 13 omkom ombord mistet livet i ulykken.