– SAS-ansatte begynte å gråte på jobb
Streik blant drivstoffleverandører, sommertrafikk og redusert bemanning i lufttrafikkontrollen skaper store problemer både reisende og ansatte i flyselskapene.
– Mange av våre ansatte ute på stasjonene gjør det de kan for å hjelpe. Mange har avbrutt ferien for å hjelpe til, og det jobbes doble vakter for å bidra. Vi har fått høre historier om at ansatte har begynt å gråte på jobb, forteller informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.
Johansen i SAS mener problemene skyldes tre faktorer:
– Det var et tilfelle av akutt sykdom i går. Når sånt inntreffer med kort varsel, er det ikke alltid man får dekket den vakten umiddelbart, sier Kristian Løksa, kommunikasjonssjef i Avinor.
– Det er dessverre sånt som kan skje. Det er bare å beklage at det går utover flyselskapene og de reisende. Normalt sett har vi god bemanning til å håndtere dette. Men de siste ukene og dagene har det vært høyere trafikk enn planlagt, sier Løksa.
Da reduseres innenriksflygninger, samtidig som ferietrafikken til utlandet intensiveres.
– Når vi får forsinkelser på grunn av disse forholdene, er det vanskelig å absorbere problemene når alle fly er fulle. Da rammes passasjerene i stor grad, og frustrasjonen de uttrykker er berettiget, sier kommunikasjonssjefen i SAS.
Men ikke alle passasjerer er fornøyde med oppfølgingen fra flyselskapet.
– Men det verste var at vi fikk null informasjon fra SAS på Flesland. Vi ble kun avspist med knappe og frekke svar. Da vi endelig fikk litt hjelp, var det av en Widerøe-ansatt, sier hun.
Theodorsen kaller behandlingen uprofesjonell og provoserende.
– De klarer å sende oss meldinger om innstilte flyavganger. Da må de også klare å sende sms med litt informasjon, mener hun.
Tre grunner til kaos
Det er kan bli en opptrapping av streiken blant drivstoffleverandørene, og på Flesland er det ingen på jobb til å frakte drivstoff ut til flyene denne helgen, om streiken fortsetter. Men det er også andre faktorer som skaper problemer i avviklingen av flytrafikken.Johansen i SAS mener problemene skyldes tre faktorer:
- Streik hos drivstoffleverandørene.
- Redusert bemanning i kontrollsentralen på Røyken.
- Oppstart av sommerflygningene.
Sykdom på Røyken skapte dominoeffekt
I tillegg har det vært redusert bemanning på kontrollsentralen i Røyken. SAS opplyser at det ble innført restriksjoner på 80 flygninger siste del av onsdagen, noe som skaper en dominoeffekt inn i hele rutenettet.– Det var et tilfelle av akutt sykdom i går. Når sånt inntreffer med kort varsel, er det ikke alltid man får dekket den vakten umiddelbart, sier Kristian Løksa, kommunikasjonssjef i Avinor.
– Det er dessverre sånt som kan skje. Det er bare å beklage at det går utover flyselskapene og de reisende. Normalt sett har vi god bemanning til å håndtere dette. Men de siste ukene og dagene har det vært høyere trafikk enn planlagt, sier Løksa.
Intens sommertrafikk
En tredje forklaring på problemene er sommertrafikken, som startet opp denne uken.Da reduseres innenriksflygninger, samtidig som ferietrafikken til utlandet intensiveres.
– Når vi får forsinkelser på grunn av disse forholdene, er det vanskelig å absorbere problemene når alle fly er fulle. Da rammes passasjerene i stor grad, og frustrasjonen de uttrykker er berettiget, sier kommunikasjonssjefen i SAS.
Men ikke alle passasjerer er fornøyde med oppfølgingen fra flyselskapet.
– Måtte få hjelp av Widerøe-ansatte
Elise Theodorsen kom over fem timer forsinket til Oslo på jobbreise fra Bergen onsdag, og hun måtte avlyse flere møter.– Men det verste var at vi fikk null informasjon fra SAS på Flesland. Vi ble kun avspist med knappe og frekke svar. Da vi endelig fikk litt hjelp, var det av en Widerøe-ansatt, sier hun.
Theodorsen kaller behandlingen uprofesjonell og provoserende.
– De klarer å sende oss meldinger om innstilte flyavganger. Da må de også klare å sende sms med litt informasjon, mener hun.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.