fredag 1. juli 2016

Ambulanse - Norsk Luftambulanse AS gjør rent bord



Avgjørelse i konkurransen - Ambulansehelikopter 2018

De administrerende direktørene i de regionale helseforetakene behandlet innstilling om tildeling av kontrakt på ambulansehelikoptertjenester 13. juni 2016. Etter at alle styrene i de regionale helseforetakene nå har behandlet saken er tildelingen offentlig.  Kontrakt på alle landets ambulansehelikopterbaser er tildelt Norsk Luftambulanse AS fra 1. juni 2018 for en tidsperiode på seks år (med opsjon på inntil fire år ekstra).

Les mer om saken i vedlagt nyhetsbrev. Se også vedlagte pressemelding med vedlegg som nylig er publisert på våre hjemmesider, www.luftambulansetjenesten.no


Med vennlig hilsen

Roy Inge Jenssen
Operativ rådgiver

Mobil: 932 28 568


Dette er de viktigste endringene de regionale helseforetakene har vedtatt å finansiere i ambulansehelikoptertjenesten fra og med sommeren 2018.  
- Nye helikoptre på alle baser – leveres med nyeste versjon av sikkerhets- og navigasjonsutstyr. Nye fartøy trenger mindre vedlikehold enn gamle. Gevinst: økt sikkerhet, større tilgjengelighet og bedre beredskap.
- Større helikoptre i Arendal, Bergen og Trondheim – som kan fly lengre, ta mer last og har bedre plass til behandling av pasienter med ekstra behov. Gevinst: større operativ og medisinsk kapasitet.
- Dobling av antall reservehelikoptre – Antallet reservehelikoptre økes fra to til fire. Reservehelikoptrene settes inn som erstatning ved planlagt vedlikehold og uforutsette tekniske feil/skader. De kan også settes inn som ekstra ressurs ved behov som øvelse, ekstra beredskap eller ved store hendelser. Gevinst: gir økt tilgjengelighet og bedre beredskap.
- Økt bemanning på landets travleste base, Lørenskog - ny forsterket bemanning og bakvakt sørger for at ingen helikoptre i beredskap blir stående på bakken fordi mannskap har brukt opp sin lovlige arbeidstid (duty).  Gevinst: gir større tilgjengelighet og bedre beredskap for hele Østlandet.
- Etablering av bakvakt – to besetninger på nasjonal bakvakt.  Gevinst: økt tilgjengelighet og bedre beredskap.
- Ny simulator i Norge - Moderne simulator med norske kart og topografi – Mannskapene får realistisk trening på å fly krevende oppdrag og gjøre seg kjent med lufthindringer i de områdene av landet de flyr i til daglig. I dag er simulatortreningen i utlandet og øvelsene foregår i utenlandsk terreng.  Gevinst: gir vesentlig økt sikkerhet for fremtidige flygninger.
- Legebiler - blir nå en del av den offentlige finansierte helsetjenesten som kan benyttes nært base, ved teknisk svikt på helikopter og når ambulansehelikoptrene ikke kan fly pga. dårlig vær. Gevinst: økt beredskap og sikkerhet.
Alle helikoptrene får mye nytt sikkerhetsutstyr:
- 4-akset autopilot – Alle helikoptrene får autopilot som kan fly alle deler av en flytur. Det minimerer sjansen for menneskelig feil, og lar piloten i større grad overvåke og kontrollere flygningen. Gevinst: økt sikkerhet for mannskap og pasient.
 - Nytt og moderne nattsynutstyr, NVG-briller – nyeste versjon av NVG-utstyr gir pilot og redningsmann bedre nattsyn enn i dag. Utstyret gjør det tryggere å fly når det er mørkt. Gevinst: økt sikkerhet for mannskap og pasient.
- Satellittbasert overvåkning av hvor helikoptrene befinner seg – systemet gjør det mulig for AMK sentralene og Hovedredningssentralene å se nøyaktig hvor ambulansehelikoptrene befinner seg til enhver tid og kunne velge nærmeste ressurs. Gevinst: øker sikkerheten om noe skulle skje med besetningen og gjør styring av ressursene bedre og mer målrettet.
- HUMS/FDM og/eller Cockpit Voice and Flight Data Recorder – system som registrer helikoptrenes bevegelser, ytelser og det som sies om bord. Analyseverktøy for å forebygge feil og utvikle sikre prosedyrer. Gjør det enklere å avdekke årsak til eventuelle hendelser og ulykker. Gevinst: økt sikkerhet.
- Satellitt-telefon – gir besetningen om bord en kommunikasjonskanal som fungerer tilnærmet over alt. Sikrer at AMK får tak i mannskapet ved behov og under de fleste forhold. Gevinst: økt tilgjengelighet og sikkerhet.
- LPV-/GPS-innflygninger – ny og moderne instrumentinnflyging. Gir mulighet for økt tilgjengelighet og gjennomføringsevne dersom værforholdene tillater det.  Gevinst: økt tilgjengelighet og sikkerhet.
- Synthetic Vision - Tredimensjonalt bilde av kartet, som viser terrenget foran helikopteret på en skjerm. Til støtte for piloten dersom man mister øyekontakt med bakken i for eksempel tett snødrev eller tåke.  Gevinst: økt sikkerhet.  
Andre og nye krav til tjenesten:
- Krav om kvalitetssertifisering – nytt krav om at leverandøren innen oppstart må ha et sertifisert kvalitetssystem. Gevinst: sikrer høy kvalitet hos leverandøren og at man driver kontinuerlig forbedring.
- Krav til miljø – alle tilbud er evaluert på ulike miljøkrav og det er et nytt krav om at leverandøren må ha en miljøsertifisering. Gevinst: bidra til et bedre ytre miljø.
- Strenge krav til fremdriftsplan - skal sørge for at tjenesten er oppe og går på nytt nivå på alle baser i hele landet når ny kontrakt starter å løpe juni 2018. Gevinst: forutsigbar kvalitet og leveranse ved dato for oppstart av ny kontrakt.
- Krav til minimum årlig flytid - det satt krav til minimum flytid siste 30 dager og per år for besetningsmedlemmer.  Gevinst: økt sikkerhet.
- Krav til vandel og språkkunnskaper – nye krav til at mannskap som skal fly luftambulanse må snakke godt norsk for å unngå misforståelser. Gevinst: økt sikkerhet for mannskap, pasient og bedre pasientbehandling.  
For utfyllende informasjon, kontakt:
Haarvik Knut  Kommunikasjonsrådgiver  Mobil: +47 91363044  E-post: kh@luftambulansetjenesten.no 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.