FLY
OG KRAFTSPENN
Av
Per Gram
Gjennom
en rekke artikler har Teknisk Ukeblad presentert faren umerkede spenn utgjør
for fly- og helikopetertrafikken. En peker spesielt på problemer med OCAS, et
radarbasert system som skal varsle fly om spenn. Denne teknologien har vist seg
å skape problemer med dårlig driftsikkerhet, og til sist uten å fungere i det
hele tatt. På et tidspunkt stilte også Luftfartstilsynet spørsmål ved
teknologien.
Undertegnede var med på den første
demonstrasjonen av OCAS i 2004 ved Balestrand. Det var et montert ved et spenn
som gikk over Fjærlandsfjorden ved Dragsvik. Jeg var begeistret selv om det
åpenbart var noen barnesykdommer, og syntes systemet bragte noe nytt og
etterlengtet inn i sikkerheten for lavtflygende fly og helikoptre. Senere var
det ny demonstrasjon, da ved Bergen hvor også Luftfartsdirektør Heine
Richardsen var med. Han tok systemet under sine vinger og snakket varmt om det
i inn- og utland.
Så dukket et nytt system opp som ga de
samme varslene i flyene som OCAS, nemlig det transponderbaserte systemet tidligere
kalt TAS, nå OWS. Systemet var like enkelt som det var genialt. Det var basert
på komponenter som allerede var TSO`d (Technical Service Order), altså
sertifisert for bruk i luftfarten. Den eneste forutsetningen er at flyene har
en såkalt transponder og at den er påslått. Begge disse momentene er krav som
gjelder fly og helikoptre som er engasjert i kommersiell flyging, altså de som
har sitt levebrød av å fly innenlands nær terrenget. Dersom Luftforsvarets fly
ønsker det, kan de også detekteres og få varsler.
Protura het firmaet, nå Cordina, som oppfant OWS. Genialiteten består i at en
liten sender, kalt interrogator,
sender kontinuerlig fra eller nær hindringen. Når et flys transponder mottar
dette signalet vil det svare automatisk og gi posisjon og høyde tilbake til OWS.
Når flyet er innenfor en forhåndsdefinert sone vil sterke lys, strobelys på
hindringen, aktiveres. Kommer flyet nærmere hindringen vil også et lydsignal
aktiveres. På aktuelle radiofrekvenser vil en høre SPENN SPENN SPENN. Protura
ble gitt adgang til markedet av LT og et system ble satt opp for å testes ved
Frierfjorden. Da startet spetakkelet. Vel, det endte med et parodisk møte i LT
og rettsak hvor LT måtte betale Protura over 2 mill kr. i erstatning etter at
firmaet ble fratatt retten til å fortsette sin virksomhet i Norge, etter
voldsomt press fra OCAS.
Det går mot krav om transponder i alle
fly, også privatfly. I Sverige vil det sannsynligvis bli krevet transponder i
alle fly som betjenes av 38 av 41
flyplasser/lufttrafikkenheter.
Det vesentlige er imidlertid at
Cordinas prinsipp gis en ny mulighet til å testes ut på nytt. Det er enkelt og
billig i forhold til annen teknologi, noe LT ikke trodde på. Det går an å
erkjenne at de tok feil i 2009. Det er nye koster der nå. Gi OWS en ny sjanse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.