mandag 22. august 2016

Luftfartstilsynet og OCAS vs. OWS - Hindervarsling


FLY OG KRAFTSPENN

Av Per Gram

Gjennom en rekke artikler har Teknisk Ukeblad presentert faren umerkede spenn utgjør for fly- og helikopetertrafikken. En peker spesielt på problemer med OCAS, et radarbasert system som skal varsle fly om spenn. Denne teknologien har vist seg å skape problemer med dårlig driftsikkerhet, og til sist uten å fungere i det hele tatt. På et tidspunkt stilte også Luftfartstilsynet spørsmål ved teknologien.

Undertegnede var med på den første demonstrasjonen av OCAS i 2004 ved Balestrand. Det var et montert ved et spenn som gikk over Fjærlandsfjorden ved Dragsvik. Jeg var begeistret selv om det åpenbart var noen barnesykdommer, og syntes systemet bragte noe nytt og etterlengtet inn i sikkerheten for lavtflygende fly og helikoptre. Senere var det ny demonstrasjon, da ved Bergen hvor også Luftfartsdirektør Heine Richardsen var med. Han tok systemet under sine vinger og snakket varmt om det i inn- og utland.

Så dukket et nytt system opp som ga de samme varslene i flyene som OCAS, nemlig det transponderbaserte systemet tidligere kalt TAS, nå OWS. Systemet var like enkelt som det var genialt. Det var basert på komponenter som allerede var TSO`d (Technical Service Order), altså sertifisert for bruk i luftfarten. Den eneste forutsetningen er at flyene har en såkalt transponder og at den er påslått. Begge disse momentene er krav som gjelder fly og helikoptre som er engasjert i kommersiell flyging, altså de som har sitt levebrød av å fly innenlands nær terrenget. Dersom Luftforsvarets fly ønsker det, kan de også detekteres og få varsler.

Protura  het firmaet, nå Cordina,  som oppfant OWS. Genialiteten består i at en liten sender, kalt interrogator, sender kontinuerlig fra eller nær hindringen. Når et flys transponder mottar dette signalet vil det svare automatisk og gi posisjon og høyde tilbake til OWS. Når flyet er innenfor en forhåndsdefinert sone vil sterke lys, strobelys på hindringen, aktiveres. Kommer flyet nærmere hindringen vil også et lydsignal aktiveres. På aktuelle radiofrekvenser vil en høre SPENN SPENN SPENN. Protura ble gitt adgang til markedet av LT og et system ble satt opp for å testes ved Frierfjorden. Da startet spetakkelet. Vel, det endte med et parodisk møte i LT og rettsak hvor LT måtte betale Protura over 2 mill kr. i erstatning etter at firmaet ble fratatt retten til å fortsette sin virksomhet i Norge, etter voldsomt press fra OCAS.

Det går mot krav om transponder i alle fly, også privatfly. I Sverige vil det sannsynligvis bli krevet transponder i alle fly som betjenes av  38 av 41 flyplasser/lufttrafikkenheter.

Det vesentlige er imidlertid at Cordinas prinsipp gis en ny mulighet til å testes ut på nytt. Det er enkelt og billig i forhold til annen teknologi, noe LT ikke trodde på. Det går an å erkjenne at de tok feil i 2009. Det er nye koster der nå. Gi OWS en ny sjanse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.