Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no - Politikk på alle nivåer over hele verden er i kaos. Voldsomme endringer kan finne sted på kort tid, som også kan få innvirkning på forsvarsdisposisjoner. Det må kommenteres.
Statseide Avinor bruker millioner for å få skattekutt i millionklassen
Arbeiderpartiet kritiserer regjeringen for «skatteplanlegging» og «sløsing med skattebetalernes penger» etter at Avinor opprettet nytt datterselskap på Svalbard.
SKATTE(FLY)KTNING: Avinor, som er heleid av staten, bruker rundt tre millioner kroner på å betale mindre skatt til staten. Det gjør de ved å skille ut Lufthavnen på Svalbard som et eget datterselskap.
– Det er helt håpløst. Her investerer man tre millioner kroner for å redusere sine egne inntekter med 12,5 millioner, sier Eirik Sivertsen, stortingsrepresentant for Ap og nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen til E24. Stortingsrepresentant Eirik Sivertsen (Ap). Stortinget.no 1. juni i år ble Avinors lufthavn på Svalbard skilt ut som et eget datterselskap fra morselskapet Avinor.
Årsaken? Avinor, som er heleid av staten, ønsker å betale mindre skatt til staten. Fisjonen skjedde med regjeringens velsignelse.
Sparer 12,5 millioner i året
I et spørsmål sendt til Samferdselsdepartementet ber Arbeiderpartiet regjeringen om en redegjørelse for opprettelsen av datterselskapet.
Av departementets svar fremgår det at etableringen av datterselskapet vil kunne spare flyplassen for en skattekostnad på rundt 12,5 millioner kroner i året.
Samtidig fremgår det at opprettelsen av datterselskapet på Svalbard vil koste rundt tre millioner kroner totalt.
Avinor bekrefter overfor E24 at selskapet ble skilt ut som datterselskap av primært skattemessige årsaker.
Kritiseres for «skatteplanlegging»
I en felles merknad til en innstilling fra Transportkomiteen, som blant annet tar for seg denne saken, kritiserer både Arbeiderpartiet og Senterpartiet gjennomføringen av
Fakta om Avinor
Avinor har ansvar for å planlegge, videreutvikle og drive et samlet lufthavnnett i Norge.
Avinor driver 46 lufthavner i Norge, derav 12 i samarbeid med Forsvaret. Virksomheten omfatter også kontrolltårn, kontrollsentraler og teknisk infrastruktur for flynavigasjon.
Avinor ble opprettet som aksjeselskap, heleid av staten, 1. januar 2003. Eierskapet forvaltes av Samferdselsdepartementet. Selskapet var tidligere forvaltningsbedriften Luftfartsverket. Kilde: Avinor.no
planen.
De mener det er positivt at regjeringen vil styrke Avinor, men mener staten bør være forsiktige med grep som reduserer skattene statlige selskaper betaler, selv om grepene er lovlige.
Dersom staten ønsker å styrke selskapet finansielt, mener Ap og Sp at dette bør skje gjennom tiltak som lavere utbyttetak eller innskudd av egenkapital.
– Vi var veldig kritisk til behandlingen da den gikk i Stortinget i juni. At staten ved et av sine viktigste selskaper går foran med en sånn type skatteplanlegging er vi helt uenig i, sier stortingsrepresentant Sivertsen i Ap til E24.
– Finansielle krumspring
Han understreker at Arbeiderpartiet også ønsker et sterkt Avinor, men mener dette kan gjøres gjennom andre tiltak, som for eksempel et lavere utbyttenivå.
– Det at staten driver med slike finansielle krumspring gir en signaleffekt som vi ikke ønsker, sier politikeren.
Han er også kritisk til den raske gjennomføringen av vedtaket.
– Stortinget ble orientert i mai om at dette skulle gjennomføres 1. juni. Det bare viser at regjeringen ikke er interessert i den prinsipielle debatten om hvordan man skal forholde seg til slike saker. Det er en arrogant holdning, sier stortingsrepresentanten.
– Dette er dårlig bruk av skattebetalernes penger? – Det er ikke bare dårlig bruk. Det er direkte sløsing med skattebetalernes penger. Man bruker tre millioner kroner på noe vi ikke får noe igjen for. Det er totalt unødvendig, sier han. – Men det er helt lovlig.
– Det er helt legalt. Men jeg synes ikke det er legitimt. Når staten selv driver med denne form for skatteplanlegging, så svekker det den allmenne oppfatningen av moralen i statens argumenter, sier han.
Avinor bekrefter skattemessige årsaker
I en e-post til E24 bekrefter Avinor at fisjonen i selskapet ble utført av primært skattemessige årsaker.
– Omstruktureringen er i det vesentlige begrunnet med at Avinor AS med gjeldende skatteregler ikke får samordnet underskudd på Svalbard med overskudd på fastlandet, skriver pressekontakt Joachim Westher Andersen i Avinor til E24.
Han viser til at den foreslåtte modellen vil gjøre det mulig å få til en slik samordning, på samme måte som underskudd og overskudd på de enkelte lufthavnene på fastlandet kan skattemessig samordnes.
Statssekretær: – Ugunstig beskatning for Avinor
Statssekretær Tom Cato Carlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet oppgir en lignende begrunnelse for endringen.
– Skattesystemet på Svalbard fører vanligvis til en gunstig beskatning av norske virksomheter med aktivitet på Svalbard. For Avinor har imidlertid skattesystemet slått motsatt ut, da selskapet har en permanent underskuddsvirksomhet på Svalbard, som selskapet ikke får skattemessig fradrag for, skriver han i en e-post.
Han viser til at det skattemessige underskuddet på lufthavnen utgjør rundt 50 millioner kroner i året.
– Dette betyr at Avinor vil spare rundt 12,5 mill. kr. årlig i skatt ved en utskilling, slik at kostnaden ved selve utskillelsen på 3 millioner, raskt spares inn. Det er dermed merkelig å registrere kritikken av Avinor fra Sivertsen og Ap.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.