– Det var greit å få i stand et slikt møte men når det er sagt så kom det vel ingenting ut av det, sier investor Olav Thon.
Han inviterte i dag den private grupperingen «Rygge Airport» til møte på sitt kontor, for å få innsikt i hvordan de tenker å puste nytt liv i flyplassen. Også andre hovedaksjonærer var til stede på møtet.
Thon konkluderte med at «Rygge Airport» ikke hadde overbevist, og svarte et klart «nei» da han ble spurt om de ikke hadde noe som helst å komme med.
– Det er veldig komplisert å drive en flyplass, det vet jo vi. Jeg er ikke så overrasket over at de ikke bare kunne komme med en løsning over bordet, men jeg hadde kanskje trodd at de hadde kommet litt lengre i sine undersøkelser og forhandlinger, sa Thon til NRK.

Orkla er ikke med

Han fortalte at klimaet under møtet var positivt.
– Hvis det dukker opp grupperinger som gjerne vil sørge for at Rygge flyplass drives videre så er de hjertelig velkommen, sa storinvestoren.
Flere private aksjonærer har gått sammen for å sikre videre drift ved flyplassen, under navnet «Rygge Airport». Tidligere forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) skal være styreleder for den private grupperingen».
Målsettingen er at ingen skal miste jobben, sa initiativtaker Knut R. Johannessen til NRK da han var på veg inn i møtet. Han skal være daglig leder.
I løpet av dagen ble det klart at Orkla ikke ønsker å ta del i eventuelle planer om en ny flyplass.
– Vi har hele tiden sagt at vi er ferdig med flyplassdrift og har tatt våre tap, sier kommunikasjonsdirektør i Orkla, Håkon Mageli.
Orkla eier førti prosent av Moss lufthavn Rygge og er derfor til stede på dagens møte, trass i at selskapet ikke vil satse mer på flyplassdrift.
– Vi kom med en melding andre kvartal 2016 hvor vi kom med hva vi har tapt og det er 171 millioner kroner, opplyser Mageli.

Utfordringer

I mai ble det bestemt at Moss lufthavn Rygge skulle legges ned 1. november. Dagens ledere mente at det ikke var grunnlag for videre drift etter at det irske selskapet Ryanair besluttet å legge ned sin base på flyplassen.
Både flyselskapet og flyplassens eiere mente at innføringen av passasjeravgiften på 88 kroner per billett har gjort det umulig med videre drift.
En av utfordringene for «Rygge Airport» blir å beholde flest mulig av flyplassens ansatte frem til en eventuell videre drift med oppstart neste vår.