Flygernes internasjonale organisasjon IFALPA har som policy at all kommersiell fly- og helikoptertrafikk skal ha to sertifiserte flygere. Det utgjør en stor forskjell mellom virksomheten offshore og den over land fordi innenlands kreves kun en flyger. (Red.)
Pilotleder mener helikoptersikkerheten ikke er god nok
Sikkerheten er ikke god nok for innenlandshelikoptrene, mener pilotleder Jo Bjørn Skatval. Luftfartstilsynet mener på sin side at sikkerheten for disse helikoptrene er og har vært god.
– Det har ikke skjedd en dødsulykke i denne typen luftfartsoperasjoner de siste to årene. Men om du tenker på alt som ikke er gjort i det forebyggende sikkerhetsarbeidet, kan du ikke trygt kalle sikkerheten god, sier Skatval til Bergens Tidende.
Samme avis skrev forrige uke at Luftfartstilsynet selv er bekymret for sikkerheten i Norge og at 25 av 41 anbefalte tiltak fra en regjeringsbestilt studie ennå ikke var gjennomført ved utgangen av 2015. I tillegg kommer tilrådinger fra Statens havarikommisjon for luftfart.
– Før anbefalingene fra sikkerhetsstudien og tilrådinger fra Havarikommisjonen er fulgt opp, kan vi ikke si at det er sikkert nok, sier Skatval.
De siste 16 årene har helikoptrene som flyr innenlands, vært involvert i dødsulykker i både 2000, 2004, 2005, 2006, 2009, 2010, 2011, 2012 og 2014.
Luftfartsdirektør Stein Nodeland skrev i et innlegg i Bergens Tidende forrige uke at antall tilsyn i en periode har vært færre enn planlagt, men at det ikke på noe tidspunkt har vært fare for flysikkerheten.
– Vi ser at vi på enkelte områder kunne ha bidratt til en mer systematisk organisering av oppfølgingsarbeidet. Men vi har likevel fulgt opp de viktigste tilrådingene, og det har bidratt til at sikkerheten for innlandshelikoptrene har vært god, skriver avdelingsdirektør Jan Petter Steinland i en epost til avisen. (NTB)
Samme avis skrev forrige uke at Luftfartstilsynet selv er bekymret for sikkerheten i Norge og at 25 av 41 anbefalte tiltak fra en regjeringsbestilt studie ennå ikke var gjennomført ved utgangen av 2015. I tillegg kommer tilrådinger fra Statens havarikommisjon for luftfart.
– Før anbefalingene fra sikkerhetsstudien og tilrådinger fra Havarikommisjonen er fulgt opp, kan vi ikke si at det er sikkert nok, sier Skatval.
De siste 16 årene har helikoptrene som flyr innenlands, vært involvert i dødsulykker i både 2000, 2004, 2005, 2006, 2009, 2010, 2011, 2012 og 2014.
Luftfartsdirektør Stein Nodeland skrev i et innlegg i Bergens Tidende forrige uke at antall tilsyn i en periode har vært færre enn planlagt, men at det ikke på noe tidspunkt har vært fare for flysikkerheten.
– Vi ser at vi på enkelte områder kunne ha bidratt til en mer systematisk organisering av oppfølgingsarbeidet. Men vi har likevel fulgt opp de viktigste tilrådingene, og det har bidratt til at sikkerheten for innlandshelikoptrene har vært god, skriver avdelingsdirektør Jan Petter Steinland i en epost til avisen. (NTB)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.