tirsdag 30. juli 2019

MAX - Alvorlige anklager fra tidligere ansatt- ABC Nyheter


Tidligere Boeing-sjef vil ikke la familien fly med Max-flyene
Tidligere ansatt hevder at flyprodusenten presset kostnadene ned og kalte endringene for små for å unngå grundige undersøkelser.
30. juli 2019 12:56 – Oppdatert 30. juli 2019 12:56
– De skal ikke fly Max. Det er skremmende å se en så stor hendelse inntreffe fordi systemet ikke fungerte skikkelig, sier Adam Dickson som i 30 år arbeidet for Boeing, og ledet et team av ingeniører som jobbet med 737 Max.
Dickson er intervjuet i BBCs dokumentarprogram «Panorama».
Den tidligere Boeing-sjefen sier til BBC at teamet opplevde et konstant press for å holde kostnadene nede. Han forteller at det var manglende ressurser for å få til å gjøre jobben skikkelig.
– Det var en veldig kostnadsfokusert kultur, med utrolig press på dette. Ingeniørene ble gitt mål for holde kostnadene på flyene nede på et visst nivå.
Fakta om Boeing 737 MAX 8-saken:
I løpet av mindre enn et halvt år, mistet i alt 346 mennesker livet i to ulykker med Boeing Max-flyene. 189 med Lion Air og 157 med Ethiopian Airlines. (Se faktaboks!)
Som følge av de to katastrofale styrtulykkene er flytypen satt på bakken, også i Norge. For Norwegians del gjelder flyforbudet 18 maskiner, skriver Flysmart som først omtalte intervjuet med Dickson. Nettstedet skriver at det er ventet at flytypen blir stående på bakken til ut året, og kanskje inn i neste år.
Avviser påstandene
I intervjuet med BBC forklarer Dickson at ingeniørene ble satt under press for å tone ned endringene på 737 Max. Ved å tone ned endringene slik at de fremsto som mindre justeringer, ville amerikanske myndigheter utsette produsenten for mindre grundige undersøkelser. Dette kan ha gjort utslag for sikkerheten om bord i flymodellen.


Flyprodusent Boeing avviser påstandene fra selskapets tidligere ansatt. De hevder at det ikke ble tatt noen snarveier for å få flyet i drift før det var klart.
Flymodellen har vært svært lukrativ for den amerikanske flyprodusenten. Allerede seks år før første 737 Max lettet i kommersiell trafikk, begynte flyselskapene å bestille fly. I alt er det bestilt 5.000 fly av denne typen, skriver BBC.
Programvarefeil
Det ble tidligere i år konkludert med at programvare er årsaken til de to flystyrtene som tok 346 menneskeliv. En rapport etter ulykken i Etiopia konkluderer med at flyets anti-steile-system ble aktivert kort tid før styrtene, meldte Wall Street Journal i mars.
Noen uker senere viste Ethiopian Airlines egen rapport at deres piloter ikke var skyld i ulykken.
– Mannskapet hadde alle lisenser og kvalifikasjoner for å gjennomføre flygningen. Det anbefales at flyets kontrollsystem gås over av produsenten, sa Etiopias transportminister Dagmawit Moges.

I mai erkjente Boeing feil ved simulatorprogramvaren til Boeing 737 Max, hvilket er første gang flyselskapet innrømmer feil.
Går til sak
I begynnelsen av juli kunngjorde Boeing at de ville donere over 850 millioner kroner til de etterlatte etter de to ulykkene. Men i forrige uke gjorde familien til norske Karoline Aadland, som mistet livet i flystyrten i Etiopia i mars, det klart at de vil gå til sak mot flyselskapet.
– Boeing har satt flysikkerheten til side til fordel for egne økonomiske interesser. Men amerikansk lovgiving åpner ikke for foretaksstraff, dermed er det ofrenes familier som må ta ansvar for at det blir iverksatt etterforskning og økonomiske straffetiltak mot Boeing-fabrikken, sa advokat Helge Husebye Haug i en pressemelding fra familien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.