Tidligere Boeing-sjef vil ikke la familien fly med
Max-flyene
Tidligere ansatt hevder at flyprodusenten presset
kostnadene ned og kalte endringene for små for å unngå grundige undersøkelser.
30. juli 2019 12:56 – Oppdatert
30. juli 2019 12:56
–
De skal ikke fly Max. Det er skremmende å se en så stor hendelse inntreffe
fordi systemet ikke fungerte skikkelig,
sier Adam Dickson som i 30 år arbeidet for Boeing, og ledet et team av
ingeniører som jobbet med 737 Max.
Dickson
er intervjuet i BBCs dokumentarprogram «Panorama».
Den
tidligere Boeing-sjefen sier til BBC at teamet opplevde et konstant press for å
holde kostnadene nede. Han forteller at det var manglende ressurser for å få
til å gjøre jobben skikkelig.
Les
også: Uklart når Boeing 737 MAX er på
vingene
–
Det var en veldig kostnadsfokusert kultur, med utrolig press på dette.
Ingeniørene ble gitt mål for holde kostnadene på flyene nede på et visst nivå.
Fakta
om Boeing 737 MAX 8-saken:
I
løpet av mindre enn et halvt år, mistet i alt 346 mennesker livet i to ulykker
med Boeing Max-flyene. 189 med Lion Air og 157 med Ethiopian Airlines. (Se
faktaboks!)
Som
følge av de to katastrofale styrtulykkene er flytypen satt på bakken, også i
Norge. For Norwegians del gjelder flyforbudet 18 maskiner, skriver Flysmart som først
omtalte intervjuet med Dickson. Nettstedet skriver at det er ventet at flytypen
blir stående på bakken til ut året, og kanskje inn i neste år.
Avviser
påstandene
I
intervjuet med BBC forklarer
Dickson at ingeniørene ble satt under press for å tone ned endringene på 737
Max. Ved å tone ned endringene slik at de fremsto som mindre justeringer, ville
amerikanske myndigheter utsette produsenten for mindre grundige undersøkelser.
Dette kan ha gjort utslag for sikkerheten om bord i flymodellen.
Flyprodusent
Boeing avviser påstandene fra selskapets tidligere ansatt. De hevder at det
ikke ble tatt noen snarveier for å få flyet i drift før det var klart.
Flymodellen
har vært svært lukrativ for den amerikanske flyprodusenten. Allerede seks år
før første 737 Max lettet i kommersiell trafikk, begynte flyselskapene å
bestille fly. I alt er det bestilt 5.000 fly av denne typen, skriver BBC.
Programvarefeil
Det
ble tidligere i år konkludert med at programvare er
årsaken til de to flystyrtene som tok 346 menneskeliv. En rapport
etter ulykken i Etiopia konkluderer med at flyets anti-steile-system ble
aktivert kort tid før styrtene, meldte Wall Street Journal i mars.
Flere
feil: Ny sikkerhetsrisiko på Boeing 737
MAX avdekket
Noen
uker senere viste Ethiopian Airlines egen rapport at deres piloter ikke var skyld i
ulykken.
–
Mannskapet hadde alle lisenser og kvalifikasjoner for å gjennomføre flygningen.
Det anbefales at flyets kontrollsystem gås over av produsenten, sa Etiopias
transportminister Dagmawit Moges.
I
mai erkjente Boeing feil ved
simulatorprogramvaren til Boeing 737 Max, hvilket er første gang
flyselskapet innrømmer feil.
Holdt
informasjon tilbake: Boeing fortalte ikke piloter om
mangler i 737 MAX-modellen
Går
til sak
I
begynnelsen av juli kunngjorde Boeing at de ville donere over 850 millioner kroner til
de etterlatte etter de to ulykkene. Men i forrige uke gjorde
familien til norske Karoline Aadland, som mistet livet i flystyrten i Etiopia i
mars, det klart at de vil gå til sak mot flyselskapet.
– Boeing har satt flysikkerheten til side til fordel for egne
økonomiske interesser. Men amerikansk lovgiving åpner ikke for
foretaksstraff, dermed er det ofrenes familier som må ta ansvar for at det blir
iverksatt etterforskning og økonomiske straffetiltak mot Boeing-fabrikken, sa
advokat Helge Husebye Haug i en pressemelding fra familien.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.