Snart slut med uøkonomiske Boeing-fly hos SAS
Boeing 737-600, der har været en del af SAS-flåden i 21 år, udfases om fire måneder. Flyene bruger op til 30 procent mere brændstof end de øvrige Boeing-fly.
Den 18. september 1998 modtog SAS det første fly i serien Boeing 737-600, der hos det skandinaviske flyselskab oprindeligt blev indrettet med 112 sæder og sidenhen blev opgraderet til henholdsvis 123 og 120 sæder.
Første 737-600 hos SAS blev døbt Bernt Viking og indregistreret i Sverige som SE-DNM. Flyet er stadig aktivt hos SAS, hvor det i dag er på norsk register (LN-RRO) og er en af de blot fem tilbageværende 737-600´ere i SAS-flåden.
Den 1. december er det imidlertid slut. Her vil SAS gennemføre en sidste rundtur med rutenummer SK034/035 mellem Stockholm-Arlanda og Umeå. Herefter vil denne 737-variant have afsluttet sin epoke hos SAS. Sidste besøg i Københavns Lufthavn er indtil videre planlagt til mandag den 4. november på en rundtur fra Stockholm.
Dyrt i drift
SAS bestilte den lille version af Next Generation-flyene i 1995, og i 1998 og 1999 fik selskabet leveret 30 eksemplarer af denne variant, der aldrig blev nogen salgssucces hos Boeing. Det blev imidlertid 737-700 og 737-800, der havde plads til flere passagerer og dermed havde en bedre ruteøkonomi.
SAS bestilte den lille version af Next Generation-flyene i 1995, og i 1998 og 1999 fik selskabet leveret 30 eksemplarer af denne variant, der aldrig blev nogen salgssucces hos Boeing. Det blev imidlertid 737-700 og 737-800, der havde plads til flere passagerer og dermed havde en bedre ruteøkonomi.
Begrundelsen for at anskaffe flyene var oprindeligt, at SAS ønskede en flytype med lidt færre sæder, så der især kunne indsættes flere daglige afgange på nogle af de højfrekvente indenrigsruter og intraskandinaviske ruter. Men brændstofpriserne og markedsudviklingen overhalede disse ambitioner.
Med nutidens høje brændstofpriser har det da også vist sig, at flyet er meget uøkonomisk i drift, da det bruger 31 procent mere brændstof per sædekilometer end 737-800. Således har 737-600 et brændstofforbrug på 0,038 liter per sædekilometer mod henholdsvis 0,032 og 0,029 liter på de to større varianter af det populære Boeing-fly.
Kun 69 fly
Boeing nåede aldrig at producere flere end 69 fly af denne variant, der var en egentlig konkurrent til Airbus A318. Sidste fly blev leveret i efteråret 2006 til det canadiske lavprisflyselskab WestJet, der stadig har 13 eksemplarer af flyet i sin flåde.
Boeing nåede aldrig at producere flere end 69 fly af denne variant, der var en egentlig konkurrent til Airbus A318. Sidste fly blev leveret i efteråret 2006 til det canadiske lavprisflyselskab WestJet, der stadig har 13 eksemplarer af flyet i sin flåde.
I dag er der kun tre operatører udover SAS og WestJet, der har Boeing 737-600 i aktiv drift. Det er Air Algérie med fem fly, Tunisair med syv fly og amerikanske EG&G (Janet Airlines). Sidstnævnte flyver personnel mellem Las Vegas McCarran Airport og den militære installation Tonopah Test Range i det tophemmelige Area 51 i den sydlige del af Nevada-ørkenen.
Den første 737-600 blev færdigproduceret i december 1997 og havde første flyvning den 22. januar 1998, inden det af de amerikanske luftfartsmyndigheder den 18. august 1998 blev certificeret til at kunne sættes i drift. Det førstproducerede eksemplar fik SAS i øvrigt leveret som SE-DNR den 7. januar 1999 – nogle måneder efter at første 737-600 til SAS var blevet modtaget.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.