Bristow-helikopter
tar av fra Statfjord B. Foto: Jon Ingemundsen
Frykter at dårlig økonomi svekker helikoptersikkerheten
Fagforbundet
Industri Energi er redd kostnadspress kan gjøre det mindre trygt å fly til
norske oljeinstallasjoner.
av Ola Myrset
Publisert 03.12.2019 06:55
Mandag skrev Sysla
at de to helikopterselskapene på norsk sokkel sliter med økonomien i kjølvannet
av oljekrisen.
Spesielt Bristow
har store problemer. Selskapet har hatt røde tall på
bunnlinjen fem av de seks siste årene, og det samlede tapet har vært
470 millioner kroner før skatt.
CHC Helikopter
Service hadde framgang i forrige regnskapsår, da resultatet økte fra 6,6 til
77,4 millioner kroner. Store deler av veksten skyldtes imidlertid en
ekstraordinær betaling, og norgessjef Per André Rykhus er
ikke fornøyd med driftsmargingen på 1,33 prosent.
Diskuteres ofte
I Industri Energi,
den største fagforeningen for oljearbeidere, frykter man at den svake økonomien
kan gå ut over sikkerheten i lufta.
– Det er en
problemstilling vi diskuterer titt og ofte, sier forbundssekretær Henrik
Fjeldsbø, som også leder LOs helikopterutvalg.
Han peker på at
utfordringen er internasjonal, og viser til at både CHC og Bristow har vært
under konkursbeskyttelse i USA i løpet av de siste årene.
Norgessjef Heidi
W. Heimark i Bristow avviser imidlertid at røde tall i regnskapet svekker
sikkerheten.
– Absolutt ikke.
Vi har hele tiden opprettholdt de samme krav til trening og vedlikehold, sier
Heimark, som viser til at selskapet i forrige regnskapsår gjennomførte 30.000
flytimer uten alvorlige hendelser.
Stort press
Henrik Fjeldsbø
understreker at han ikke ser noen akutt fare for at sikkerheten trues av de
økonomiske problemene nå. Bekymringen er at stadige krav til kostnadskutt over
tid kan gi slike konsekvenser.
– Det legges stort
press på de ansatte. Alle ønsker å gjøre en god jobb og være så effektive som
mulig, sier forbundssekretæren.
Han mener at det i
helikopterselskapene er bygget opp en kultur som gjør det utenkelig at
medarbeidere vil si seg fornøyd med en jobb uten å være helt sikker på at alt
er i orden.
– Men vi frykter
at denne gode kulturen på sikt kan ødelegges dersom det hele tiden legges press
på alt, sier Fjeldsbø.
Da oljekrisen
startet, førte høye kostnader og lavere oljepris til at alle aktører på norsk
sokkel skulle spare penger. Så steg oljeprisen, og oljeselskapene begynte å
håve inn penger igjen. Fjeldsbø er imidlertid skuffet over at oljeprodusentene
ikke har dratt med seg leverandørene opp – noe han mener helikopterselskapene
er et godt eksempel på.
– Dette er nytt
fra tidligere nedturer. Tidligere har også leverandører blitt med på oppturer.
Noe har skjedd i oljebransjen, mener Fjeldsbø.
Unikt i Norge
Også i
bransjeforeningen Norsk olje og gass følger man helikoptertrafikken på sokkelen
tett.
– Bedriftenes
økonomiske situasjon skal ikke påvirke sikkerheten knyttet til
helikoptertjenestene. Det ligger i bunn av alt vi gjør at vi aldri går på
akkord med sikkerheten, understreker informasjonssjef Kolbjørn Andreassen.
Han peker på at
det kontinuerlig jobbes for å bedre sikkerheten. Blant annet er det etablert et
eget forum for helikoptersikkerhet, der myndigheter, oljeselskaper,
helikopterselskaper og fagforeninger er representert.
– Dette forumet er
unikt i verden og framheves av mange som en nøkkelfaktor for det gode
sikkerhetsarbeidet i Norge, mener Andreassen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.