tirsdag 31. desember 2019

Godt Nytt År til mine lesere

Andøya Airshow juni, 2017 - Foto av undertegnede

Året som straks ligger bak oss har vist retningen mot en utvikling som er særdeles interessant; nemlig mot hybride- og elfly. Godt over 100 selskaper vil nå produsere såkalte UAM`er, altså Urban Aerial Mobility. Flere er selvflygende, altså autonome maskiner som du kan bestille via en app. Altså som for en taxi. I alle fall dersom Uber får det som de vil. Sertifiseringen av slike fly har som utgangspunkt både hos FAA og EASA, at de skal være like sikre fra dag èn som kommersiell flyging er i dag, en utvikling som har pågått siden 1903. Sertifiserende myndigheter vil her få en kjempeutfordring.

MAX skandalen ser ikke ut til å berøre Boeing økonomisk i særlig grad, skal en tro aksjekursen. Hele greia er en tragedie. Det er helt forferdelig å tenke på alt som har sviktet i denne saken. Det er lett å forstå at begrepet MAX fjernes fra alt som heter rutetabeller og betegnelser forøvrig. Personlig er jeg av den oppfatning at flytypen, eller 737 varianten om en vil, vil bli et like sikkert fly som andre utgaver av 737 som vi kjenner. Sertifiserende myndigheter har fått seg en på trynet og vil opptre med forsiktighet i saken. Dette vil komme passasjerene til gode.

Utenrikspolitisk er verden i et salig rot; særdeles uoversiktlig og farlig. Det var mye mer oversiktlig med Warszawapakten og NATO. Det er naturligvis et paradoks at USA`s Commander In Chief, muligens, er den største løse kanonen på dekk. Da jeg i internasjonale medier har uttrykt dette, får jeg tilbake utskjelling og skyllebøtter fra Over There. Det er merkelig å overvære at en stor nasjon nå har blitt en slags 3. rangs statist i en verden hvor Kina har overtatt styringen. Jeg håper og tror at Trumps generaler og admiraler har vettet i behold slik at dette ikke går helt over styr.

Med en smule uro ønsker jeg deg et fredelig Godt Nytt År!


Per

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.